REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposoby wdrażania nowej technologii

Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak dostosować do własnych potrzeb nową technologię? Skąd ją transferować? Czy w ogóle warto to robić?

Wstępna selekcja pojawiających się w firmie pomysłów musi odbywać się przez pryzmat celów oraz aktualnych potrzeb - zarówno przedsiębiorstwa, jak i rynku. W efekcie koncepcje, które nie pasują do strategii firmy, powinny być odrzucone, a te, które spełniają przyjęte ogólne (ramowe) założenia, powinny przejść do następnego etapu.

REKLAMA

Kolejne etaty oceny zasadności prowadzenia projektu muszą odbywać się z uwzględnieniem kryteriów technicznych i rynkowych. Wstępne oceny przebiegają w krótkim czasie, przy ograniczonym nakładzie środków i mają charakter orientacyjny. Bazują m.in. na wywiadach z ekspertami technicznymi oraz osobami, które zajmują się zbliżonymi przedsięwzięciami. Takie oceny powinny pomóc w identyfikacji podstawowych przeszkód technicznych i rynkowych, na jakie może natrafić rozważana technologia. Po zebraniu informacji przychodzi czas na:

• wstępny opis produktu, który ma powstać w wyniku wdrożenia nowej technologii,

• szacowanie przybliżonej wielkości potencjalnego rynku,

• założenia na temat prawdopodobnej wielkości sprzedaży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• określenie spodziewanego poziomu nakładów kapitałowych,

• określenie terminów, czyli czasu niezbędnego do osiągnięcia zakładanych celów.

Kolejne oceny, powstające na bazie zgromadzonych danych, pozwalają uszczegółowić cały proces, aż do stworzenia kompletnego biznesplanu związanego z wprowadzeniem produktu na rynek, jeżeli taki ma być końcowy efekt wdrożenia nowej technologii.

Różne źródła

Wdrażanie nowej technologii polega w rzeczywistości na jej dokładnym poznawaniu oraz przygotowaniu do zastosowania w warunkach danego przedsiębiorstwa. W zależności od źródła pozyskania technologii (wewnętrznego, zewnętrznego lub kombinowanego) proces wygląda nieco inaczej.

Źródła wewnętrzne obejmują te projekty i technologie, które powstają w ramach firmy i na jej potrzeby. Niosą więc stosunkowo niewielkie wyzwania, jeśli chodzi o wdrażanie.

Natomiast w pozostałych dwóch przypadkach sytuacja wygląda następująco:

REKLAMA

źródła kombinowane - proces wdrożenia wymaga końcowego dopracowania rozwiązania poprzez pracowników firmy z działu badawczo-rozwojowego; podczas szlifowania projektu „na własnym podwórku” pracownicy komórki B + R powinni ściśle współpracować z tymi osobami/jednostkami, które po wdrożeniu będą daną technologię wykorzystywać w ramach swojej codziennej pracy; w praktyce powinno wyglądać to tak: pracownicy działu B + R wskazują użytkownikom, jakie cechy posiada dana technologia, a użytkownicy informują projektantów o wrażeniach po zastosowaniu i oceniają jej użyteczność;

źródła zewnętrzne - wdrażanie wiąże się z wprowadzaniem do użycia gotowych technologii (maszyn, urządzeń czy linii produkcyjnych); tu głównym zadaniem osób odpowiedzialnych za wdrożenie jest przygotowanie firmy do pełnego wykorzystania potencjału danego rozwiązania.

Bramki etapowe

Jeżeli menedżerowie firmy zdecydują się na wdrożenie technologii, która znajduje się w fazie opracowywania, muszą liczyć się ze znacznym stopniem niepewności co do powodzenia przedsięwzięcia. Żeby uniknąć zbędnego ryzyka, nie wolno podejmować przypadkowych decyzji.

Jednym ze sposobów, które pomagają w racjonalnym podejmowaniu decyzji, jest stosowanie tzw. bramek etapowych. Projekt dzieli się na etapy, a po zakończeniu każdego z nich trzeba podjąć decyzję na „tak” lub na „nie” („iść/nie iść” dalej).

Przechodzenie każdego kolejnego etapu powinno sukcesywnie zmniejszać niepewność i dostarczać decydentom niezbędnych informacji o szansach powodzenia projektu.

Zastosowanie tej metody wymusza dokonywanie systematycznej analizy i oceny, na ile opracowywana technologia (a w konsekwencji powstający na jej bazie produkt) spełni założone kryteria techniczne i ekonomiczne.

Rozkładając projekt na czynniki pierwsze, można się posiłkować gotowym układem, który dzieli wszystkie przedsięwzięcia na siedem etapów:

1. Idea

2. Wstępna ocena

3. Koncepcja

4. Rozwój

5. Testowanie

6. Próby

7. Uruchomienie

Koncepcja bramek etapowych, co przedstawia rysunek (tzw. model Coopera), ukazuje momenty, w których robi się ocenę na „tak” lub na „nie”. Są one wynikiem analiz rynkowych (lewa strona wykresu) oraz technicznych (prawa strona). Razem z postępem prac etapy stają się bardziej szczegółowe, dzięki czemu zapewniają udzielanie precyzyjnych odpowiedzi na pytanie, czy warto iść dalej.

Wdrażanie gotowych technologii

Jeżeli wdrażana w firmie technologia jest już gotowa (opracowana i przetestowana), największa trudność sprowadza się do jak najlepszego zastosowania jej w warunkach konkretnej jednostki gospodarczej. Proces ten można zaplanować bardzo dokładnie, znane są bowiem podstawowe parametry techniczne i rynkowe:

1) wiadomo, jaki powinien być efekt procesu technicznego,

2) znane jest przeznaczenie i parametry użytkowe produktu, który będzie efektem zastosowania nowej technologii.

Jednym z głównych czynników sukcesu przy tego typu projektach jest trafny dobór zespołu projektowego. Powinny się w nim znaleźć osoby orientujące się zarówno w technicznych aspektach wdrażanej technologii, jak i w dotychczasowych metodach pracy w przedsiębiorstwie.

Do pozostałych, istotnych czynników należy zaliczyć:

• dobre planowanie,

• skuteczną komunikację - wewnątrz zespołu oraz w ramach kontaktów zespołu z otoczeniem (przedsiębiorstwem),

• odpowiednie przygotowanie pracowników (szkolenia i przyuczanie).

Podstawowe etapy projektu oraz działania z nimi związane tworzą swego rodzaju listę kontrolną dla prowadzących projekt.

Wsparcie planowania

Do podstawowych technik wspierających planowanie realizacji wszelkiego typu projektów można zaliczyć następujące narzędzia:

• schemat blokowy,

• wyznaczanie kamieni milowych projektu,

• wykres Gantta,

• wykresy sieciowe.

Przykładem schematu blokowego jest zamieszczony rysunek - za pomocą graficznych elementów ilustruje kolejność wykonywania działań od etapu rozpoczęcia projektu do jego zakończenia. Składa się z ramek, które zawierają hasła symbolizujące poszczególne kroki w danym procesie, połączone strzałkami wskazującymi kierunek następnych ruchów.

Za pomocą strzałek ukazywane są konsekwencje podejmowanych decyzji. Schemat blokowy może być wykorzystany do ilustrowania procesów przebiegających równolegle.

Kamienie milowe projektu służą do tworzenia systemu kontroli/monitoringu przedsięwzięcia wdrożeniowego. Są wyznaczane w obszarach o największym znaczeniu dla powodzenia projektu: planu dotyczącego rozwoju produktów/technologii, planu finansowego, planu marketingowego, planu produkcyjnego. Wśród listy kamieni milowych można uwzględnić:

1) identyfikację kluczowych założeń,

2) określenie punktu, w którym założenia będą sprawdzane,

3) określenie, w jaki sposób założenia będą sprawdzane,

4) zebranie rezultatów testów,

5) określenie, w jaki sposób rezultaty testów wpłyną na wyjściowe założenia - czy mogą być poczynione zmiany,

6) pytanie o konsekwencje zmiany w odniesieniu do kosztów, harmonogramu, inwestycji, zasobów, ścieżki krytycznej,

7) zmianę kierunku działalności, strategii, likwidację przedsięwzięcia.

Wymienione kroki pozwalają stworzyć system monitoringu, z uwzględnieniem: źródeł ryzyka projektu, efektywności pracowników/członków zespołu projektowego oraz kultury organizacyjnej zespołu projektowego/realizującego przedsięwzięcie.

Na bazie kamieni milowych projektu można generować raporty informujące o zaawansowaniu prac. Będą cenną informację dla kierownictwa zespołu projektowego i firmy na temat rzeczywistych terminów w stosunku do przewidzianego harmonogramu.

Wykres Gantta to metoda przedstawiania informacji w formie graficznej - ilustruje etapy projektu i ich terminy (przypomina wykres słupkowy). Określa harmonogram czasowy, kolejność oraz czas trwania poszczególnych działań w ramach projektu. Wykres może być wykorzystany również do określenia kamieni milowych oraz wyznaczenia ludzi odpowiedzialnych za ich realizację. Nie pokazuje jednak wzajemnych powiązań między poszczególnymi etapami projektu.

Aby pokazać, że czynność pierwsza musi być zakończona, zanim czynność druga będzie mogła się rozpocząć, stosuje się wykres blokowy lub diagram sieciowy.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje diagramów sieciowych:

• CPM (Critical Path Method - metoda ścieżki krytycznej) - w której ustalone zależności poszczególnych czynności przedstawia się w postaci sieci czynności,

• PERT (Program Evaluation and Review Technique - technika oceny i kontroli programu działania) - czynności przedstawione są w postaci sieci wzajemnych zależności poszczególnych zdarzeń w czasie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

na podst.: Transfer technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach, P. Głodek, M. Gołębiowski, tom I, Warszawa 2006

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA