Wstępna selekcja pojawiających się w firmie pomysłów musi odbywać się przez pryzmat celów oraz aktualnych potrzeb - zarówno przedsiębiorstwa, jak i rynku. W efekcie koncepcje, które nie pasują do strategii firmy, powinny być odrzucone, a te, które spełniają przyjęte ogólne (ramowe) założenia, powinny przejść do następnego etapu.
Kolejne etaty oceny zasadności prowadzenia projektu muszą odbywać się z uwzględnieniem kryteriów technicznych i rynkowych. Wstępne oceny przebiegają w krótkim czasie, przy ograniczonym nakładzie środków i mają charakter orientacyjny. Bazują m.in. na wywiadach z ekspertami technicznymi oraz osobami, które zajmują się zbliżonymi przedsięwzięciami. Takie oceny powinny pomóc w identyfikacji podstawowych przeszkód technicznych i rynkowych, na jakie może natrafić rozważana technologia. Po zebraniu informacji przychodzi czas na:
reklama
reklama
• wstępny opis produktu, który ma powstać w wyniku wdrożenia nowej technologii,
• szacowanie przybliżonej wielkości potencjalnego rynku,
• założenia na temat prawdopodobnej wielkości sprzedaży,
• określenie spodziewanego poziomu nakładów kapitałowych,
• określenie terminów, czyli czasu niezbędnego do osiągnięcia zakładanych celów.
Kolejne oceny, powstające na bazie zgromadzonych danych, pozwalają uszczegółowić cały proces, aż do stworzenia kompletnego biznesplanu związanego z wprowadzeniem produktu na rynek, jeżeli taki ma być końcowy efekt wdrożenia nowej technologii.
Wdrażanie nowej technologii polega w rzeczywistości na jej dokładnym poznawaniu oraz przygotowaniu do zastosowania w warunkach danego przedsiębiorstwa. W zależności od źródła pozyskania technologii (wewnętrznego, zewnętrznego lub kombinowanego) proces wygląda nieco inaczej.
Źródła wewnętrzne obejmują te projekty i technologie, które powstają w ramach firmy i na jej potrzeby. Niosą więc stosunkowo niewielkie wyzwania, jeśli chodzi o wdrażanie.
Natomiast w pozostałych dwóch przypadkach sytuacja wygląda następująco:
• źródła kombinowane - proces wdrożenia wymaga końcowego dopracowania rozwiązania poprzez pracowników firmy z działu badawczo-rozwojowego; podczas szlifowania projektu „na własnym podwórku” pracownicy komórki B + R powinni ściśle współpracować z tymi osobami/jednostkami, które po wdrożeniu będą daną technologię wykorzystywać w ramach swojej codziennej pracy; w praktyce powinno wyglądać to tak: pracownicy działu B + R wskazują użytkownikom, jakie cechy posiada dana technologia, a użytkownicy informują projektantów o wrażeniach po zastosowaniu i oceniają jej użyteczność;