REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposoby wdrażania nowej technologii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak dostosować do własnych potrzeb nową technologię? Skąd ją transferować? Czy w ogóle warto to robić?

Wstępna selekcja pojawiających się w firmie pomysłów musi odbywać się przez pryzmat celów oraz aktualnych potrzeb - zarówno przedsiębiorstwa, jak i rynku. W efekcie koncepcje, które nie pasują do strategii firmy, powinny być odrzucone, a te, które spełniają przyjęte ogólne (ramowe) założenia, powinny przejść do następnego etapu.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etaty oceny zasadności prowadzenia projektu muszą odbywać się z uwzględnieniem kryteriów technicznych i rynkowych. Wstępne oceny przebiegają w krótkim czasie, przy ograniczonym nakładzie środków i mają charakter orientacyjny. Bazują m.in. na wywiadach z ekspertami technicznymi oraz osobami, które zajmują się zbliżonymi przedsięwzięciami. Takie oceny powinny pomóc w identyfikacji podstawowych przeszkód technicznych i rynkowych, na jakie może natrafić rozważana technologia. Po zebraniu informacji przychodzi czas na:

• wstępny opis produktu, który ma powstać w wyniku wdrożenia nowej technologii,

• szacowanie przybliżonej wielkości potencjalnego rynku,

REKLAMA

• założenia na temat prawdopodobnej wielkości sprzedaży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• określenie spodziewanego poziomu nakładów kapitałowych,

• określenie terminów, czyli czasu niezbędnego do osiągnięcia zakładanych celów.

Kolejne oceny, powstające na bazie zgromadzonych danych, pozwalają uszczegółowić cały proces, aż do stworzenia kompletnego biznesplanu związanego z wprowadzeniem produktu na rynek, jeżeli taki ma być końcowy efekt wdrożenia nowej technologii.

Różne źródła

Wdrażanie nowej technologii polega w rzeczywistości na jej dokładnym poznawaniu oraz przygotowaniu do zastosowania w warunkach danego przedsiębiorstwa. W zależności od źródła pozyskania technologii (wewnętrznego, zewnętrznego lub kombinowanego) proces wygląda nieco inaczej.

Źródła wewnętrzne obejmują te projekty i technologie, które powstają w ramach firmy i na jej potrzeby. Niosą więc stosunkowo niewielkie wyzwania, jeśli chodzi o wdrażanie.

Natomiast w pozostałych dwóch przypadkach sytuacja wygląda następująco:

źródła kombinowane - proces wdrożenia wymaga końcowego dopracowania rozwiązania poprzez pracowników firmy z działu badawczo-rozwojowego; podczas szlifowania projektu „na własnym podwórku” pracownicy komórki B + R powinni ściśle współpracować z tymi osobami/jednostkami, które po wdrożeniu będą daną technologię wykorzystywać w ramach swojej codziennej pracy; w praktyce powinno wyglądać to tak: pracownicy działu B + R wskazują użytkownikom, jakie cechy posiada dana technologia, a użytkownicy informują projektantów o wrażeniach po zastosowaniu i oceniają jej użyteczność;

źródła zewnętrzne - wdrażanie wiąże się z wprowadzaniem do użycia gotowych technologii (maszyn, urządzeń czy linii produkcyjnych); tu głównym zadaniem osób odpowiedzialnych za wdrożenie jest przygotowanie firmy do pełnego wykorzystania potencjału danego rozwiązania.

Bramki etapowe

Jeżeli menedżerowie firmy zdecydują się na wdrożenie technologii, która znajduje się w fazie opracowywania, muszą liczyć się ze znacznym stopniem niepewności co do powodzenia przedsięwzięcia. Żeby uniknąć zbędnego ryzyka, nie wolno podejmować przypadkowych decyzji.

Jednym ze sposobów, które pomagają w racjonalnym podejmowaniu decyzji, jest stosowanie tzw. bramek etapowych. Projekt dzieli się na etapy, a po zakończeniu każdego z nich trzeba podjąć decyzję na „tak” lub na „nie” („iść/nie iść” dalej).

Przechodzenie każdego kolejnego etapu powinno sukcesywnie zmniejszać niepewność i dostarczać decydentom niezbędnych informacji o szansach powodzenia projektu.

Zastosowanie tej metody wymusza dokonywanie systematycznej analizy i oceny, na ile opracowywana technologia (a w konsekwencji powstający na jej bazie produkt) spełni założone kryteria techniczne i ekonomiczne.

Rozkładając projekt na czynniki pierwsze, można się posiłkować gotowym układem, który dzieli wszystkie przedsięwzięcia na siedem etapów:

1. Idea

2. Wstępna ocena

3. Koncepcja

4. Rozwój

5. Testowanie

6. Próby

7. Uruchomienie

Koncepcja bramek etapowych, co przedstawia rysunek (tzw. model Coopera), ukazuje momenty, w których robi się ocenę na „tak” lub na „nie”. Są one wynikiem analiz rynkowych (lewa strona wykresu) oraz technicznych (prawa strona). Razem z postępem prac etapy stają się bardziej szczegółowe, dzięki czemu zapewniają udzielanie precyzyjnych odpowiedzi na pytanie, czy warto iść dalej.

Wdrażanie gotowych technologii

Jeżeli wdrażana w firmie technologia jest już gotowa (opracowana i przetestowana), największa trudność sprowadza się do jak najlepszego zastosowania jej w warunkach konkretnej jednostki gospodarczej. Proces ten można zaplanować bardzo dokładnie, znane są bowiem podstawowe parametry techniczne i rynkowe:

1) wiadomo, jaki powinien być efekt procesu technicznego,

2) znane jest przeznaczenie i parametry użytkowe produktu, który będzie efektem zastosowania nowej technologii.

Jednym z głównych czynników sukcesu przy tego typu projektach jest trafny dobór zespołu projektowego. Powinny się w nim znaleźć osoby orientujące się zarówno w technicznych aspektach wdrażanej technologii, jak i w dotychczasowych metodach pracy w przedsiębiorstwie.

Do pozostałych, istotnych czynników należy zaliczyć:

• dobre planowanie,

• skuteczną komunikację - wewnątrz zespołu oraz w ramach kontaktów zespołu z otoczeniem (przedsiębiorstwem),

• odpowiednie przygotowanie pracowników (szkolenia i przyuczanie).

Podstawowe etapy projektu oraz działania z nimi związane tworzą swego rodzaju listę kontrolną dla prowadzących projekt.

Wsparcie planowania

Do podstawowych technik wspierających planowanie realizacji wszelkiego typu projektów można zaliczyć następujące narzędzia:

• schemat blokowy,

• wyznaczanie kamieni milowych projektu,

• wykres Gantta,

• wykresy sieciowe.

Przykładem schematu blokowego jest zamieszczony rysunek - za pomocą graficznych elementów ilustruje kolejność wykonywania działań od etapu rozpoczęcia projektu do jego zakończenia. Składa się z ramek, które zawierają hasła symbolizujące poszczególne kroki w danym procesie, połączone strzałkami wskazującymi kierunek następnych ruchów.

Za pomocą strzałek ukazywane są konsekwencje podejmowanych decyzji. Schemat blokowy może być wykorzystany do ilustrowania procesów przebiegających równolegle.

Kamienie milowe projektu służą do tworzenia systemu kontroli/monitoringu przedsięwzięcia wdrożeniowego. Są wyznaczane w obszarach o największym znaczeniu dla powodzenia projektu: planu dotyczącego rozwoju produktów/technologii, planu finansowego, planu marketingowego, planu produkcyjnego. Wśród listy kamieni milowych można uwzględnić:

1) identyfikację kluczowych założeń,

2) określenie punktu, w którym założenia będą sprawdzane,

3) określenie, w jaki sposób założenia będą sprawdzane,

4) zebranie rezultatów testów,

5) określenie, w jaki sposób rezultaty testów wpłyną na wyjściowe założenia - czy mogą być poczynione zmiany,

6) pytanie o konsekwencje zmiany w odniesieniu do kosztów, harmonogramu, inwestycji, zasobów, ścieżki krytycznej,

7) zmianę kierunku działalności, strategii, likwidację przedsięwzięcia.

Wymienione kroki pozwalają stworzyć system monitoringu, z uwzględnieniem: źródeł ryzyka projektu, efektywności pracowników/członków zespołu projektowego oraz kultury organizacyjnej zespołu projektowego/realizującego przedsięwzięcie.

Na bazie kamieni milowych projektu można generować raporty informujące o zaawansowaniu prac. Będą cenną informację dla kierownictwa zespołu projektowego i firmy na temat rzeczywistych terminów w stosunku do przewidzianego harmonogramu.

Wykres Gantta to metoda przedstawiania informacji w formie graficznej - ilustruje etapy projektu i ich terminy (przypomina wykres słupkowy). Określa harmonogram czasowy, kolejność oraz czas trwania poszczególnych działań w ramach projektu. Wykres może być wykorzystany również do określenia kamieni milowych oraz wyznaczenia ludzi odpowiedzialnych za ich realizację. Nie pokazuje jednak wzajemnych powiązań między poszczególnymi etapami projektu.

Aby pokazać, że czynność pierwsza musi być zakończona, zanim czynność druga będzie mogła się rozpocząć, stosuje się wykres blokowy lub diagram sieciowy.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje diagramów sieciowych:

• CPM (Critical Path Method - metoda ścieżki krytycznej) - w której ustalone zależności poszczególnych czynności przedstawia się w postaci sieci czynności,

• PERT (Program Evaluation and Review Technique - technika oceny i kontroli programu działania) - czynności przedstawione są w postaci sieci wzajemnych zależności poszczególnych zdarzeń w czasie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

na podst.: Transfer technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach, P. Głodek, M. Gołębiowski, tom I, Warszawa 2006

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA