REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposoby wdrażania nowej technologii

Zakrzewska-Krzyś Honorata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak dostosować do własnych potrzeb nową technologię? Skąd ją transferować? Czy w ogóle warto to robić?

Wstępna selekcja pojawiających się w firmie pomysłów musi odbywać się przez pryzmat celów oraz aktualnych potrzeb - zarówno przedsiębiorstwa, jak i rynku. W efekcie koncepcje, które nie pasują do strategii firmy, powinny być odrzucone, a te, które spełniają przyjęte ogólne (ramowe) założenia, powinny przejść do następnego etapu.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etaty oceny zasadności prowadzenia projektu muszą odbywać się z uwzględnieniem kryteriów technicznych i rynkowych. Wstępne oceny przebiegają w krótkim czasie, przy ograniczonym nakładzie środków i mają charakter orientacyjny. Bazują m.in. na wywiadach z ekspertami technicznymi oraz osobami, które zajmują się zbliżonymi przedsięwzięciami. Takie oceny powinny pomóc w identyfikacji podstawowych przeszkód technicznych i rynkowych, na jakie może natrafić rozważana technologia. Po zebraniu informacji przychodzi czas na:

• wstępny opis produktu, który ma powstać w wyniku wdrożenia nowej technologii,

• szacowanie przybliżonej wielkości potencjalnego rynku,

REKLAMA

• założenia na temat prawdopodobnej wielkości sprzedaży,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• określenie spodziewanego poziomu nakładów kapitałowych,

• określenie terminów, czyli czasu niezbędnego do osiągnięcia zakładanych celów.

Kolejne oceny, powstające na bazie zgromadzonych danych, pozwalają uszczegółowić cały proces, aż do stworzenia kompletnego biznesplanu związanego z wprowadzeniem produktu na rynek, jeżeli taki ma być końcowy efekt wdrożenia nowej technologii.

Różne źródła

Wdrażanie nowej technologii polega w rzeczywistości na jej dokładnym poznawaniu oraz przygotowaniu do zastosowania w warunkach danego przedsiębiorstwa. W zależności od źródła pozyskania technologii (wewnętrznego, zewnętrznego lub kombinowanego) proces wygląda nieco inaczej.

Źródła wewnętrzne obejmują te projekty i technologie, które powstają w ramach firmy i na jej potrzeby. Niosą więc stosunkowo niewielkie wyzwania, jeśli chodzi o wdrażanie.

Natomiast w pozostałych dwóch przypadkach sytuacja wygląda następująco:

źródła kombinowane - proces wdrożenia wymaga końcowego dopracowania rozwiązania poprzez pracowników firmy z działu badawczo-rozwojowego; podczas szlifowania projektu „na własnym podwórku” pracownicy komórki B + R powinni ściśle współpracować z tymi osobami/jednostkami, które po wdrożeniu będą daną technologię wykorzystywać w ramach swojej codziennej pracy; w praktyce powinno wyglądać to tak: pracownicy działu B + R wskazują użytkownikom, jakie cechy posiada dana technologia, a użytkownicy informują projektantów o wrażeniach po zastosowaniu i oceniają jej użyteczność;

źródła zewnętrzne - wdrażanie wiąże się z wprowadzaniem do użycia gotowych technologii (maszyn, urządzeń czy linii produkcyjnych); tu głównym zadaniem osób odpowiedzialnych za wdrożenie jest przygotowanie firmy do pełnego wykorzystania potencjału danego rozwiązania.

Bramki etapowe

Jeżeli menedżerowie firmy zdecydują się na wdrożenie technologii, która znajduje się w fazie opracowywania, muszą liczyć się ze znacznym stopniem niepewności co do powodzenia przedsięwzięcia. Żeby uniknąć zbędnego ryzyka, nie wolno podejmować przypadkowych decyzji.

Jednym ze sposobów, które pomagają w racjonalnym podejmowaniu decyzji, jest stosowanie tzw. bramek etapowych. Projekt dzieli się na etapy, a po zakończeniu każdego z nich trzeba podjąć decyzję na „tak” lub na „nie” („iść/nie iść” dalej).

Przechodzenie każdego kolejnego etapu powinno sukcesywnie zmniejszać niepewność i dostarczać decydentom niezbędnych informacji o szansach powodzenia projektu.

Zastosowanie tej metody wymusza dokonywanie systematycznej analizy i oceny, na ile opracowywana technologia (a w konsekwencji powstający na jej bazie produkt) spełni założone kryteria techniczne i ekonomiczne.

Rozkładając projekt na czynniki pierwsze, można się posiłkować gotowym układem, który dzieli wszystkie przedsięwzięcia na siedem etapów:

1. Idea

2. Wstępna ocena

3. Koncepcja

4. Rozwój

5. Testowanie

6. Próby

7. Uruchomienie

Koncepcja bramek etapowych, co przedstawia rysunek (tzw. model Coopera), ukazuje momenty, w których robi się ocenę na „tak” lub na „nie”. Są one wynikiem analiz rynkowych (lewa strona wykresu) oraz technicznych (prawa strona). Razem z postępem prac etapy stają się bardziej szczegółowe, dzięki czemu zapewniają udzielanie precyzyjnych odpowiedzi na pytanie, czy warto iść dalej.

Wdrażanie gotowych technologii

Jeżeli wdrażana w firmie technologia jest już gotowa (opracowana i przetestowana), największa trudność sprowadza się do jak najlepszego zastosowania jej w warunkach konkretnej jednostki gospodarczej. Proces ten można zaplanować bardzo dokładnie, znane są bowiem podstawowe parametry techniczne i rynkowe:

1) wiadomo, jaki powinien być efekt procesu technicznego,

2) znane jest przeznaczenie i parametry użytkowe produktu, który będzie efektem zastosowania nowej technologii.

Jednym z głównych czynników sukcesu przy tego typu projektach jest trafny dobór zespołu projektowego. Powinny się w nim znaleźć osoby orientujące się zarówno w technicznych aspektach wdrażanej technologii, jak i w dotychczasowych metodach pracy w przedsiębiorstwie.

Do pozostałych, istotnych czynników należy zaliczyć:

• dobre planowanie,

• skuteczną komunikację - wewnątrz zespołu oraz w ramach kontaktów zespołu z otoczeniem (przedsiębiorstwem),

• odpowiednie przygotowanie pracowników (szkolenia i przyuczanie).

Podstawowe etapy projektu oraz działania z nimi związane tworzą swego rodzaju listę kontrolną dla prowadzących projekt.

Wsparcie planowania

Do podstawowych technik wspierających planowanie realizacji wszelkiego typu projektów można zaliczyć następujące narzędzia:

• schemat blokowy,

• wyznaczanie kamieni milowych projektu,

• wykres Gantta,

• wykresy sieciowe.

Przykładem schematu blokowego jest zamieszczony rysunek - za pomocą graficznych elementów ilustruje kolejność wykonywania działań od etapu rozpoczęcia projektu do jego zakończenia. Składa się z ramek, które zawierają hasła symbolizujące poszczególne kroki w danym procesie, połączone strzałkami wskazującymi kierunek następnych ruchów.

Za pomocą strzałek ukazywane są konsekwencje podejmowanych decyzji. Schemat blokowy może być wykorzystany do ilustrowania procesów przebiegających równolegle.

Kamienie milowe projektu służą do tworzenia systemu kontroli/monitoringu przedsięwzięcia wdrożeniowego. Są wyznaczane w obszarach o największym znaczeniu dla powodzenia projektu: planu dotyczącego rozwoju produktów/technologii, planu finansowego, planu marketingowego, planu produkcyjnego. Wśród listy kamieni milowych można uwzględnić:

1) identyfikację kluczowych założeń,

2) określenie punktu, w którym założenia będą sprawdzane,

3) określenie, w jaki sposób założenia będą sprawdzane,

4) zebranie rezultatów testów,

5) określenie, w jaki sposób rezultaty testów wpłyną na wyjściowe założenia - czy mogą być poczynione zmiany,

6) pytanie o konsekwencje zmiany w odniesieniu do kosztów, harmonogramu, inwestycji, zasobów, ścieżki krytycznej,

7) zmianę kierunku działalności, strategii, likwidację przedsięwzięcia.

Wymienione kroki pozwalają stworzyć system monitoringu, z uwzględnieniem: źródeł ryzyka projektu, efektywności pracowników/członków zespołu projektowego oraz kultury organizacyjnej zespołu projektowego/realizującego przedsięwzięcie.

Na bazie kamieni milowych projektu można generować raporty informujące o zaawansowaniu prac. Będą cenną informację dla kierownictwa zespołu projektowego i firmy na temat rzeczywistych terminów w stosunku do przewidzianego harmonogramu.

Wykres Gantta to metoda przedstawiania informacji w formie graficznej - ilustruje etapy projektu i ich terminy (przypomina wykres słupkowy). Określa harmonogram czasowy, kolejność oraz czas trwania poszczególnych działań w ramach projektu. Wykres może być wykorzystany również do określenia kamieni milowych oraz wyznaczenia ludzi odpowiedzialnych za ich realizację. Nie pokazuje jednak wzajemnych powiązań między poszczególnymi etapami projektu.

Aby pokazać, że czynność pierwsza musi być zakończona, zanim czynność druga będzie mogła się rozpocząć, stosuje się wykres blokowy lub diagram sieciowy.

Istnieją dwa podstawowe rodzaje diagramów sieciowych:

• CPM (Critical Path Method - metoda ścieżki krytycznej) - w której ustalone zależności poszczególnych czynności przedstawia się w postaci sieci czynności,

• PERT (Program Evaluation and Review Technique - technika oceny i kontroli programu działania) - czynności przedstawione są w postaci sieci wzajemnych zależności poszczególnych zdarzeń w czasie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Honorata Zakrzewska-Krzyś

na podst.: Transfer technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach, P. Głodek, M. Gołębiowski, tom I, Warszawa 2006

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA