REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W okresach przedświątecznych wzrasta zainteresowanie bonami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

 Z bonów towarowych korzysta około 80 tys. pracowników. Największe zainteresowanie bonami jest w okresie świąt. Do wyboru są bony żywnościowe, turystyczne, elektroniczne, podarunkowe. Średnia wartość bonów, które otrzymują pracownicy w okresach przedświątecznych, wynosi 300 zł.

Przedstawiciele wystawców bonów twierdzą, że co roku wzrasta zainteresowanie bonami podarunkowymi w okresie zbliżających się świąt. Bony są zakupywane głównie przez duże i średnie przedsiębiorstwa

REKLAMA

Bony żywnościowe, podarunkowe, turystyczne, SPA mogą być atrakcyjną formą motywowania pracowników. Mogą być formą dodatkowego wynagradzania z okazji świąt, jubileuszu lub innych uroczystości.

Zakup przez firmę bonów dla swoich pracowników nie jest sprawą skomplikowaną. Zamówienia można składać poprzez formularze elektroniczne dostępne na stronach internetowych głównych emitentów bonów. Na rynku są również obecne, wydawane przez główne sieci supermarketów, bony w wersji elektronicznej. Częściowo są one konkurencyjne dla bonów emitowanych przez wydawców. Bony wydawane i oferowane klientom przez hipermarkety mają jednak inny charakter, lojalnościowy. Mają za zadanie przyciągnąć klienta, by robił jak najwięcej zakupów w konkretnej sieci handlowej. Natomiast bony towarowe emitowane przez wydawców mogą finansować transakcję zakupu w większej liczbie podmiotów - sklepów, restauracji, hoteli.

Bony na rynku

REKLAMA

Bony towarowe po raz pierwszy na polskim rynku pojawiły się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Były to głównie bony żywnościowe. Obecnie na rynku mamy do dyspozycji kupony SPA, turystyczne, rekreacyjne, restauracyjne. Coraz częściej wystawcy bonów oferują karty elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki kuponom SPA możemy zapłacić za usługę np. w salonach odnowy biologicznej. Bonem możemy już obecnie zapłacić za seans kinowy albo za spektakl muzyczny. Zmieniają się także upodobania. Obecnie pracodawcy kupują nie tylko kupony żywieniowe.

- Wzrasta sprzedaż bonów umożliwiających zakup usług sportowych i rekreacyjnych. Często tego typu bony pojawiają się u pracodawców, którzy dotychczas zapewniali swoim pracownikom abonamenty na pływalnię lub inne usługi kulturalno-rekreacyjne - mówi Elżbieta Helman Pazdej z Sodexho Pass Polska.

Firmy stosujące bony jako świadczenie pozapłacowe

• przedsiębiorstwa Skarbu Państwa - 48 proc.

• przedsiębiorstwa prywatne - 27 proc.

• zagraniczne przedsiębiorstwa - 48 proc.

Źródło: Badanie świadczeń pozapłacowych, ARC Rynek i Opinia

Od kilku lat na polskim rynku obecne są także bony turystyczne, zwane też podróżniczymi. Są one - podobnie jak inne bony - środkiem płatniczym.

- Przewidujemy, że w najbliższych latach rynek bonów turystycznych i SPA będzie się dynamicznie rozwijał. Będzie to spowodowane bogaceniem się społeczeństwa, trendami w spędzaniu wolnego czasu poza miejscem zamieszkania. Na rynku oferowane są obecnie różne bony, które mają zróżnicowany zakres usług. Są bony wycieczkowe obejmujące przelot, przejazd, hotel i wycieczkę objazdową. Są także bony, dzięki którym możemy spędzić urlop za granicą albo typowe bony SPA - informuje Witold Szlachta, manager w TravelPass Polska.

Pięciu emitentów

Na naszym rynku działa pięciu wystawców bonów towarowych i usługowych. Są to: Sodexho Pass Polska, Bonus Systems, Accor Services Wasza Żywieniowa i TravelPass Polska (bony turystyczne).

REKLAMA

- Jak w każdej branży, pomiędzy firmami oferującymi bony towarowe panuje walka konkurencyjna. Powoduje to, że oferta jest coraz bardziej atrakcyjna i dostosowana do wymagających potrzeb dotychczasowych i nowych klientów - mówi Anna Kliszczyk, kierownik administracyjny z firmy Wasza Żywieniowa.

Liderem na rynku bonów żywnościowych jest przedsiębiorstwo Sodexho Pass Polska. Oprócz bonów żywnościowych oferuje od dwóch lat kupon rekreacyjno-rozrywkowy. Posiadacze tych bonów mogą korzystać z kin, teatrów, klubów sportowych. Sodexho Pass w grudniu ubiegłego roku zaskoczyło dość skromny polski rynek dwiema nowymi ofertami bonowymi: kuponem restauracyjnym i kuponem Beauty. Oferuje także kartę elektroniczną typu Visa Elektronic z limitem kwoty pieniężnej. Ma ona w zasadzie charakter bonu podarunkowego.

Posiłki i turystyka

Drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży i pozycję wicelidera zajmuje Bonus System. Firma zajmuje się obsługą nowoczesnych i innowacyjnych systemów motywacyjnych i podarunkowych dla pracodawców. Polskim firmom może zaoferować dwa rodzaje kuponów: klasyczny bon papierowy i kartę elektroniczną o charakterze kredytowym.

Kilka lat temu na polski rynek we współpracy z Kredyt Bankiem i Mastercard, Bonus Systems wprowadził kartę elektroniczną Bonus+. Jest ona nadal obecna w ofercie tego przedsiębiorstwa i zdobywa nowych klientów.

Karty elektroniczne jako odmiana kuponu towarowego łączy w sobie cechy bonu żywnościowego oraz elementy typowej przedpłaconej karty elektronicznej. Karta z reguły daje większą niż bon możliwość wyboru zakupu towaru lub obiadu w sklepie, barze lub restauracji. Ponadto ma ona tę zaletę, że eliminuje ograniczenia co do nominału bonu towarowego.

Inny wystawca kuponów towarowych, firma Accor Services Polska jest nastawiona głównie na bony typowo żywnościowe. Za ich pośrednictwem pracownicy mogą płacić za obiady lub inną żywność. Firma oferuje kupony w tzw. systemie Ticket Restaurant. Jest polskim oddziałem dużej międzynarodowej grupy Accor. Na rynku europejskim oferuje także usługi w zakresie turystyki oraz usługi specjalistyczne na rzecz różnego rodzaju przedsiębiorstw i instytucji.

Z roku na rok firma zdobywa na polskim rynku nowych akceptantów kuponów żywnościowych, punkty usługowo-handlowe. Są to różnego rodzaju sklepy spożywcze, bary, restauracje. O ile w 2000 roku było ich około 5,5 tys, o tyle obecne dane szacunkowe firmy mówią o ponad 10 tys. punktów.

Niekwestionowanym liderem kuponów turystycznych jest TravelPass Polska. Rynek tego typu bonów dynamicznie się rozwija. Kupony turystyczne są obecnie realizowane przy wyjazdach krajowych i zagranicznych. Bony turystyczne są wykorzystywane na wycieczki oferowane m.in. przez takie firmy jak TUI, Itaka, Orbis Travel, Ecco Holiday, Exim Tours, Sund&Fun, Rainbow Tours.

Bony turystyczne są kupowane przez firmy, choć zdarza się też, że kupują je osoby fizyczne w prezencie dla swoich najbliższych.

- Firmy stosują bony w akcjach wsparcia sprzedaży. W programach lojalnościowych dla klientów i pośredników handlowych, konkursach, loteriach. Drugim obszarem wykorzystania bonów przez firmy jest motywacja i budowanie lojalnościowe pracowników firmy oraz ewentualnie dofinansowanie wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - mówi Witold Szlachta.

Jedną z najmłodszych firm z branży wystawców bonów towarowych jest spółka Wasza Żywieniowa. Przedsiębiorstwo powstało kilka lat temu w Czechach jako odział międzynarodowej grupy W.A.S.A. Oferuje przede wszystkim kupony żywnościowe.

Bony z supermarketów

Innym rodzajem kuponów towarowych są bony oferowane przez supermarkety, m.in. Tesco. Mają w zasadzie postać kredytowej karty elektronicznej. Podobnie jak w poprzednich typach bonów towarowych, tak i w tym przypadku, polskie firmy mogą skorzystać z tej oferty i zakupić kupony swoim pracownikom. Pracownicy, klienci także bez pośrednictwa osób trzecich mogą nabyć tego typu karty.

Andrzej Okrasiński

Bony towarowe dodatek do Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA