REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy coraz częściej kupują w sieci. Kierownicy administracyjni oszczędzają w ten sposób czas, a firma - pieniądze. Handel internetowy z roku na rok zyskuje coraz większą popularność - zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i wśród firm.


REKLAMA

Statystyki pokazują, że ostatnio spośród odbiorców biznesowych najwięcej przez Internet kupują duże przedsiębiorstwa.


Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, 17 proc. polskich firm dokonuje zamówień on-line. Występuje przy tym pewna, logiczna zresztą, prawidłowość - większe firmy zamawiają więcej.


Co trzecie duże przedsiębiorstwo kupuje przez Internet. Jednak tylko 5 procent z nich korzysta z płatności on-line, reszta preferuje tradycyjne metody regulowania należności, wykorzystując w tym celu przeważnie przelewy bankowe.


Jednak również wśród firm małych i średnich kupowanie przez Internet zyskuje ostatnio na popularności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Za i przeciw


Podstawowe korzyści wynikające z dokonywania zakupów w sklepach internetowych oraz na internetowych stronach producentów i dystrybutorów to:

- dostęp do bardzo dużej ilości produktów w jednym miejscu,

- szczegółowe dane produktów, opisy i zdjęcia,

- możliwość szybkiego i łatwego wyszukiwania i porównywania,- niskie ceny produktów wynikające z dużej konkurencji i relatywnie niskich kosztów sprzedaży,

- brak konieczności osobistego odwiedzania wielu sklepów w celu porównania ofert,

- brak konieczności osobistego transportowania zakupionego towaru do firmy.


Zakupy internetowe są więc idealnym rozwiązaniem dla pracowników odpowiedzialnych za zaopatrzenie firm, nie trzeba bowiem po każdy drobiazg udawać się do sklepu, tracąc przy tym czas, potrzebne materiały i urządzenia kupuje się zza biurka. Odpada również problem transportu - zakupy docierają do firmy same.


Niestety nie ma rozwiązań doskonałych, w związku z tym zakupy przez Internet mają również swoje wady:

- brak możliwości sprawdzenia, wypróbowania czy szczegółowego zapoznania się z produktem - kupując za pośrednictwem Internetu można jedynie przeczytać opis i specyfikację, obejrzeć zdjęcia oraz niekiedy zapoznać się z opiniami innych użytkowników,

- brak możliwości otrzymania produktu natychmiast po zakupie,

- niebezpieczeństwo, że nie otrzymamy produktu, za który zapłaciliśmy lub otrzymamy inny produkt niż zamówiony,

- konieczność poniesienia kosztów przesyłki,

- możliwość uszkodzenia produktu w czasie transportu.


Liczy się strategia


Aby efektywnie zarządzać zaopatrzeniem w firmie konieczne jest wypracowanie odpowiedniej strategii zakupów.


Skuteczne strategie zakupowe przekładają się na wymierne korzyści finansowe. Firmy zagraniczne, które już od jakiegoś czasu wykorzystują strategie zakupowe, notują oszczędności na poziomie co najmniej kilku-kilkunastu procent rocznie.


Budowanie strategii zakupów rozpoczyna się od zdefiniowania celów krótko- oraz długookresowych. Następnie należy usprawnić procesy związane z realizacją zakupów.


Czy strategia nam odpowiada, dowiemy się analizując następujące aspekty:

- wartość oszczędności

- procent redukcji cen

- procent redukcji liczby dostawców

- ilość reklamacji

- średni czas przygotowania zamówienia

- średni czas dostawy towaru.


Wdrożenie dobrej strategii zakupowej w firmie ułatwi z pewnością skorzystanie z usług jednej z internetowych platform handlowych dla przedsiębiorstw.


Platformy takie istnieją w Polsce od czterech lat. Dwie najdłużej działające w kraju - MarketPlanet i Xtrade potwierdzają, że w ostatnim roku bardzo wzrosło zainteresowanie zakupami dla firm.


Elektroniczne platformy handlowe prowadzą usługi doradcze w zakresie kompleksowej optymalizacji procesów zakupowych.

Ich doradcy pomagają zainteresowanym firmom uzyskać:

- obiektywny obraz procesów zakupowych w firmie,

- wiedzę o dostępnych narzędziach optymalizujących wszystkie etapy procesu zakupowego,

- pomoc w opracowaniu nowej wizji i strategii zakupów,

- pomoc w zaprojektowaniu rozwiązań technologicznych wspierających nowy model działań,

- pomoc w przygotowaniu planu działań dotyczącego wdrożenia nowych rozwiązań.


Wspólnie wypracowane rozwiązania pozwalają zwiększyć efektywność zarządzania procesem zaopatrzenia, zapewnić przejrzystość prowadzonych działań, wzmocnić kontrolę nad zachodzącymi procesami, a w efekcie - co najważniejsze - uzyskać oszczędności finansowe.


Elektroniczne zaopatrzenie

REKLAMA


Przedsiębiorstwa, które przekonały się, że mogą sporo zaoszczędzić kupując za pośrednictwem Internetu, zaczęły wprowadzać systemy elektronicznego zaopatrzenia, tzw. procurement. Za ich pośrednictwem dokonują już zakupów m.in. takie firmy, jak PZU, Telekomunikacja Polska, PGNiG, Sanitec Koło czy BGŻ.


Elektroniczny system zaopatrzenia, bazujący na katalogach elektronicznych, jest nowoczesnym narzędziem informatycznym wspierającym realizację dużych umów z dostawcami i wykonawcami. Największe korzyści przynosi on tam, gdzie warunki współpracy negocjowane są centralnie dla wielu jednostek terenowych, które niezależnie komunikują się z dostawcą. Sprawdza się on z powodzeniem również i w mniejszych firmach.


Nowoczesny eProcurement


eProcurement jest rozwiązaniem systemowym, umożliwiającym nową organizację procesu zaopatrzenia i efektywną współpracę między kupującym i jego dostawcami. Obejmuje cały proces zaopatrzenia - od zgłoszenia zapotrzebowania, po weryfikację płatności. Obieg dokumentów jest zautomatyzowany i odbywa się drogą elektroniczną.

REKLAMA


- Wdrożenie systemu eProcurement realizowane w ramach projektu „Budowa efektywnej organizacji zakupowej w PZU S.A.” jest jednym z największych wdrożeń z tego zakresu w Europie Środkowo-Wschodniej. Wprowadzenie eProcurement zmieni nie tylko system realizacji zaopatrzenia firmy, ale również zarządzanie tym obszarem i przyniesie PZU wiele korzyści - stwierdza Ewa Grajek, Dyrektor Zarządzający ds. Zakupów i Nieruchomości PZU S.A.


Zastosowanie eProcurement, oprócz znaczących oszczędności finansowych, usprawnia proces weryfikacji faktur, proces budżetowania i planowania, i - jak już wspomnieliśmy wyżej - minimalizuje obieg papierowych dokumentów w firmie.


System generuje szereg korzyści procesowych, takich jak uproszczenie obiegu dokumentów, eliminację zbędnych magazynów, skrócenie czasu realizacji zapotrzebowania oraz oszczędności cenowe.


Jak podaje jedna z platform, korzyści finansowe płynące z wdrożenia systemu obsługi zaopatrzenia to oszczędności wynikające z redukcji kosztów operacyjnych oraz oszczędności wynikające ze zmniejszenia kosztów kupowanych towarów i usług.


Na redukcję kosztów operacyjnych wpływa:

- zmniejszenie pracochłonności czynności administracyjnych, związanych z ręcznym tworzeniem dokumentów,

- redukcja ilości popełnianych błędów,

- eliminacja papierowego obiegu dokumentów,

- zmniejszenie kosztów komunikacji z dostawcami.


Czynniki zmniejszające koszty nabywanych produktów i usług to m.in.:

- racjonalizacja i ograniczenie kupowanego asortymentu,

- eliminacja zakupów od przypadkowych, niesprawdzonych dostawców,

- wykorzystanie efektu skali podczas negocjacji z dostawcami.


Dzięki zastosowaniu elektronicznego systemu zaopatrzenia można osiągnąć efektywną kontrolę kosztów, monitoring wykorzystania limitów zakupów, przestrzeganie obowiązujących procedur, usprawnienie planowania zakupów, dostęp do historii transakcji, usprawnienie komunikacji wewnętrznej.


Małgorzata Szafarz

Portal Biurowy NoweBiuro.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA