REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakupy przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy coraz częściej kupują w sieci. Kierownicy administracyjni oszczędzają w ten sposób czas, a firma - pieniądze. Handel internetowy z roku na rok zyskuje coraz większą popularność - zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i wśród firm.


REKLAMA

Statystyki pokazują, że ostatnio spośród odbiorców biznesowych najwięcej przez Internet kupują duże przedsiębiorstwa.


Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, 17 proc. polskich firm dokonuje zamówień on-line. Występuje przy tym pewna, logiczna zresztą, prawidłowość - większe firmy zamawiają więcej.


Co trzecie duże przedsiębiorstwo kupuje przez Internet. Jednak tylko 5 procent z nich korzysta z płatności on-line, reszta preferuje tradycyjne metody regulowania należności, wykorzystując w tym celu przeważnie przelewy bankowe.


Jednak również wśród firm małych i średnich kupowanie przez Internet zyskuje ostatnio na popularności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Za i przeciw


Podstawowe korzyści wynikające z dokonywania zakupów w sklepach internetowych oraz na internetowych stronach producentów i dystrybutorów to:

- dostęp do bardzo dużej ilości produktów w jednym miejscu,

- szczegółowe dane produktów, opisy i zdjęcia,

- możliwość szybkiego i łatwego wyszukiwania i porównywania,- niskie ceny produktów wynikające z dużej konkurencji i relatywnie niskich kosztów sprzedaży,

- brak konieczności osobistego odwiedzania wielu sklepów w celu porównania ofert,

- brak konieczności osobistego transportowania zakupionego towaru do firmy.


Zakupy internetowe są więc idealnym rozwiązaniem dla pracowników odpowiedzialnych za zaopatrzenie firm, nie trzeba bowiem po każdy drobiazg udawać się do sklepu, tracąc przy tym czas, potrzebne materiały i urządzenia kupuje się zza biurka. Odpada również problem transportu - zakupy docierają do firmy same.


Niestety nie ma rozwiązań doskonałych, w związku z tym zakupy przez Internet mają również swoje wady:

- brak możliwości sprawdzenia, wypróbowania czy szczegółowego zapoznania się z produktem - kupując za pośrednictwem Internetu można jedynie przeczytać opis i specyfikację, obejrzeć zdjęcia oraz niekiedy zapoznać się z opiniami innych użytkowników,

- brak możliwości otrzymania produktu natychmiast po zakupie,

- niebezpieczeństwo, że nie otrzymamy produktu, za który zapłaciliśmy lub otrzymamy inny produkt niż zamówiony,

- konieczność poniesienia kosztów przesyłki,

- możliwość uszkodzenia produktu w czasie transportu.


Liczy się strategia


Aby efektywnie zarządzać zaopatrzeniem w firmie konieczne jest wypracowanie odpowiedniej strategii zakupów.


Skuteczne strategie zakupowe przekładają się na wymierne korzyści finansowe. Firmy zagraniczne, które już od jakiegoś czasu wykorzystują strategie zakupowe, notują oszczędności na poziomie co najmniej kilku-kilkunastu procent rocznie.


Budowanie strategii zakupów rozpoczyna się od zdefiniowania celów krótko- oraz długookresowych. Następnie należy usprawnić procesy związane z realizacją zakupów.


Czy strategia nam odpowiada, dowiemy się analizując następujące aspekty:

- wartość oszczędności

- procent redukcji cen

- procent redukcji liczby dostawców

- ilość reklamacji

- średni czas przygotowania zamówienia

- średni czas dostawy towaru.


Wdrożenie dobrej strategii zakupowej w firmie ułatwi z pewnością skorzystanie z usług jednej z internetowych platform handlowych dla przedsiębiorstw.


Platformy takie istnieją w Polsce od czterech lat. Dwie najdłużej działające w kraju - MarketPlanet i Xtrade potwierdzają, że w ostatnim roku bardzo wzrosło zainteresowanie zakupami dla firm.


Elektroniczne platformy handlowe prowadzą usługi doradcze w zakresie kompleksowej optymalizacji procesów zakupowych.

Ich doradcy pomagają zainteresowanym firmom uzyskać:

- obiektywny obraz procesów zakupowych w firmie,

- wiedzę o dostępnych narzędziach optymalizujących wszystkie etapy procesu zakupowego,

- pomoc w opracowaniu nowej wizji i strategii zakupów,

- pomoc w zaprojektowaniu rozwiązań technologicznych wspierających nowy model działań,

- pomoc w przygotowaniu planu działań dotyczącego wdrożenia nowych rozwiązań.


Wspólnie wypracowane rozwiązania pozwalają zwiększyć efektywność zarządzania procesem zaopatrzenia, zapewnić przejrzystość prowadzonych działań, wzmocnić kontrolę nad zachodzącymi procesami, a w efekcie - co najważniejsze - uzyskać oszczędności finansowe.


Elektroniczne zaopatrzenie

REKLAMA


Przedsiębiorstwa, które przekonały się, że mogą sporo zaoszczędzić kupując za pośrednictwem Internetu, zaczęły wprowadzać systemy elektronicznego zaopatrzenia, tzw. procurement. Za ich pośrednictwem dokonują już zakupów m.in. takie firmy, jak PZU, Telekomunikacja Polska, PGNiG, Sanitec Koło czy BGŻ.


Elektroniczny system zaopatrzenia, bazujący na katalogach elektronicznych, jest nowoczesnym narzędziem informatycznym wspierającym realizację dużych umów z dostawcami i wykonawcami. Największe korzyści przynosi on tam, gdzie warunki współpracy negocjowane są centralnie dla wielu jednostek terenowych, które niezależnie komunikują się z dostawcą. Sprawdza się on z powodzeniem również i w mniejszych firmach.


Nowoczesny eProcurement


eProcurement jest rozwiązaniem systemowym, umożliwiającym nową organizację procesu zaopatrzenia i efektywną współpracę między kupującym i jego dostawcami. Obejmuje cały proces zaopatrzenia - od zgłoszenia zapotrzebowania, po weryfikację płatności. Obieg dokumentów jest zautomatyzowany i odbywa się drogą elektroniczną.

REKLAMA


- Wdrożenie systemu eProcurement realizowane w ramach projektu „Budowa efektywnej organizacji zakupowej w PZU S.A.” jest jednym z największych wdrożeń z tego zakresu w Europie Środkowo-Wschodniej. Wprowadzenie eProcurement zmieni nie tylko system realizacji zaopatrzenia firmy, ale również zarządzanie tym obszarem i przyniesie PZU wiele korzyści - stwierdza Ewa Grajek, Dyrektor Zarządzający ds. Zakupów i Nieruchomości PZU S.A.


Zastosowanie eProcurement, oprócz znaczących oszczędności finansowych, usprawnia proces weryfikacji faktur, proces budżetowania i planowania, i - jak już wspomnieliśmy wyżej - minimalizuje obieg papierowych dokumentów w firmie.


System generuje szereg korzyści procesowych, takich jak uproszczenie obiegu dokumentów, eliminację zbędnych magazynów, skrócenie czasu realizacji zapotrzebowania oraz oszczędności cenowe.


Jak podaje jedna z platform, korzyści finansowe płynące z wdrożenia systemu obsługi zaopatrzenia to oszczędności wynikające z redukcji kosztów operacyjnych oraz oszczędności wynikające ze zmniejszenia kosztów kupowanych towarów i usług.


Na redukcję kosztów operacyjnych wpływa:

- zmniejszenie pracochłonności czynności administracyjnych, związanych z ręcznym tworzeniem dokumentów,

- redukcja ilości popełnianych błędów,

- eliminacja papierowego obiegu dokumentów,

- zmniejszenie kosztów komunikacji z dostawcami.


Czynniki zmniejszające koszty nabywanych produktów i usług to m.in.:

- racjonalizacja i ograniczenie kupowanego asortymentu,

- eliminacja zakupów od przypadkowych, niesprawdzonych dostawców,

- wykorzystanie efektu skali podczas negocjacji z dostawcami.


Dzięki zastosowaniu elektronicznego systemu zaopatrzenia można osiągnąć efektywną kontrolę kosztów, monitoring wykorzystania limitów zakupów, przestrzeganie obowiązujących procedur, usprawnienie planowania zakupów, dostęp do historii transakcji, usprawnienie komunikacji wewnętrznej.


Małgorzata Szafarz

Portal Biurowy NoweBiuro.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sekretariat

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA