REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działacza związkowego należy skierować na badania profilaktyczne?

Czy działacza związkowego należy skierować na badania profilaktyczne? /fot. Fotolia
Czy działacza związkowego należy skierować na badania profilaktyczne? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik zatrudniony na stanowisku montera został szefem organizacji związkowej. Czy w przypadku wyboru pracownika na przewodniczącego organizacji, a następnie zwolnienia go z obowiązku świadczenia pracy, istnieje konieczność skierowania go na okresowe badania profilaktyczne, których ważność upływa w trakcie jego kadencji, skoro nie będzie wykonywał umówionej pracy?

Powinni Państwo skierować pracownika na badania profilaktyczne w czasie pełnienia przez niego funkcji związkowej. W skierowaniu trzeba zaznaczyć stanowisko, jakie pełni w czasie przeprowadzania badań, czyli przewodniczącego organizacji związkowej.

REKLAMA

Przepisy ustawy o związkach zawodowych przewidują możliwość zwolnienia pracownika z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej. Jeden pracownik może liczyć na całkowite zwolnienie z obowiązków świadczenia pracy w sytuacji, gdy związek zawodowy liczy od 150 do 500 członków – zatrudnionych w danym zakładzie pracy (art. 31 pkt 2 ustawy o związkach zawodowych). Zwolnienie od pracy może być udzielone, w zależności od wniosku zakładowej organizacji związkowej, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia lub bezpłatnie. Pracodawca nie może odmówić zwolnienia od pracy wskazanego przedstawiciela zakładowej organizacji związkowej.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

REKLAMA

Pracownik wybrany na przewodniczącego zakładowej organizacji związkowej i zwolniony z obowiązku świadczenia pracy nie musi świadczyć pracy. Jednak zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy nie zwalnia go z innych obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Obowiązkiem każdego pracownika jest wykonywanie okresowych badań lekarskich. Dlatego Państwa pracownik, mimo że zostanie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na czas pełnienia funkcji związkowej, powinien zostać skierowany na okresowe badania lekarskie.

Może się jednak okazać, że działacza związkowego trzeba będzie skierować na badania lekarskie wcześniej. Wstępnym badaniom lekarskim podlegają bowiem pracownicy przenoszeni na inne stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe (art. 229 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy). Można uznać, że objęcie funkcji przewodniczącego i zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy będzie się wiązało z przeniesieniem na inne stanowisko pracy. W przypadku Państwa pracownika pełnienie funkcji związkowej z pewnością będzie skutkowało pracą przy komputerze, która nie jest pracą szkodliwą, ale jest pracą uciążliwą dla zdrowia. Ponadto podczas pełnienia funkcji przewodniczącego na pewno wystąpi inny czynnik uciążliwy dla zdrowia – stres. W takim przypadku zasadne będzie skierowanie pracownika na wstępne badanie profilaktyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Czy działacza związkowego należy skierować na badania profilaktyczne

W artykule omówiono również przykład omawiający problematykę badań profilaktycznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA