| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > ABC zamówień publicznych > Przetarg na zakup bonów towarowych

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

W potocznym rozumieniu bony towarowe uważane są za dokument w formie papierowej, który upoważnia jego posiadacza do wymiany bonu na towar w placówkach handlowych akceptujących taką formę płatności.

Powyższe wynika między innymi z faktu, że obowiązujące w Polsce przepisy nie zawierają legalnej definicji bonu towarowego będącego przedmiotem obrotu na rynku, w tym na rynku zamówień publicznych. Bon, według Słownika Języka Polskiego, oznacza dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów lub usług.

W konsekwencji to od zamawiającego zależy w jakiej formie zostaną one wystawione i przekazane docelowym użytkownikom.

Zakaz ograniczania konkurencji.

W przypadku jednostek sektora finansów publicznych wskazać należy na obowiązek wydatkowania środków publicznych zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych tj. w szczególności: w sposób celowy i oszczędny, przy zachowaniu zasady optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonego celu.

Dodatkowo, biorąc pod uwagę przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający wydatkując środki zobowiązany jest przestrzegać zasady nie ograniczania konkurencji. Przejawem dbałości o zachowanie zasad konkurencyjności i prawidłowego przeprowadzenia procedury zakupu bonów towarowych jest między innymi określenie przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, a jednocześnie uwzględniający potrzeby zamawiającego tj. podając między innymi ilość i wartość nominalną zamawianych bonów, ale również ich formę.

Zobacz: Czy zamawiający może zmienić ogłoszenie o zamówieniu?

Z uwagi na brak ustawowej definicji pojęcia „bon towarowy” to na zamawiającym spoczywa obowiązek opisania w treści specyfikacji przetargowej co należy rozumieć pod pojęciem bonu towarowego oraz określenia jego formy.

W praktyce znaczna ilość zamawiających opisując dopuszczalną formę bonu poprzestaje na formie papierowej. Tymczasem tego rodzaju zapis bezsprzecznie narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ponieważ w sposób całkowicie bezpodstawny prowadzi do wyeliminowania z ubiegania się o zamówienie publiczne podmiotów, które dystrybuują bony w postaci kart magnetycznych (tj. w formie analogicznej jak karty bankomatowe, kredytowe, rabatowe, itp.), które uznawane są za alternatywne rozwiązanie dla bonu towarowego w formie papierowej.

W związku z powyższym zamawiający powinien w opisie przedmiotu zamówienia określić tak ilość bonów (kart) jak i ich formę, precyzując, że jest zainteresowany dostawą bonów towarowych w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej karty płatniczej.

W przeciwnym razie zamawiający, którzy udzielają zamówień na dostawę bonów towarowych w postaci papierowej i jednocześnie nie dopuszczają możliwości zaoferowania alternatywnego rozwiązania w postaci elektronicznej dopuszczają się naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Zobacz: Jak poprawnie wnieść odwołanie?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bernard Waszczyk

Analityk rynku funduszy inwestycyjnych Open Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »