| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Żłobek i klub dziecięcy > Żłobki – zmiana przepisów w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych

Żłobki – zmiana przepisów w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych

Podmioty, które mają zamiar założyć żłobek lub klub dziecięcy – będą musiały spełnić nowe wymagania lokalowe i sanitarne. Spełnienie wymogów potwierdza uzyskanie pozytywnej opinii miejskiego lub powiatowego komendanta straży pożarnej oraz państwowego inspektora sanitarnego. Ułatwieniem dla ubiegających się o założenie żłobka lub klubu dziecięcego jest fakt, że żadne inne wymogi, niż te które wynikają z rozporządzenia nie mogą zostać postawione.

Ochrona przeciwpożarowa

Po 14 lipca 2014 roku – kiedy w życie weszło rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej lokal, w którym ma się mieścić żłobek lub klub dziecięcy będzie musiał się mieścić w budynku, który spełnia wymagania przepisów technicznych i przeciwpożarowych dla kategorii ZL II. (kategoria ZL II przeznaczona jest przede wszystkim dla budynków do użytku ludzi o ograniczonej zdolności poruszania się, takie jak: żłobki, przedszkola, szpitale, domy starców, hospicja itp.)

Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Lokal może być w innym miejscu, jednak jedynie wówczas, gdy będzie przeznaczony dla nie więcej niż 15 dzieci, będzie znajdował się na parterze budynku wykonanego z materiałów nierozprzestrzeniających ognia i gdy będzie miał dwa wyjścia –jedno musi być drzwiami wyjściowymi z lokalu, a drugie drzwiami lub oknem umożliwiającym wyjście na otwartą przestrzeń. Ponadto lokal powinien posiadać ogniotrwałe wykładziny i stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz, a także gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4kg proszka gaśniczego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oprócz tego, w strefie pożarowej, w której znajduję się lokal (określaną przez przepisy jako ZL) nie mogą znajdować się żadne inne żłobki, przedszkola i inne formy edukacji przedszkolnej. Taka strefa nie może również znajdować się w obiekcie tymczasowym.

W rozporządzeniu zwraca się uwagę, że w lokalu nie mogą panować warunki zagrażające życiu ludzkiemu. Lokal powinien mieć również zapewnione możliwości ewakuacyjne zgodne z przepisami technicznymi i przeciwpożarowymi dla swojej strefy pożarowej.

Jak założyć żłobek?

Metraż

Nowe przepisy mówią jasno, jak duże powinny być pomieszczenia dla dzieci. Jeśli w pomieszczeniu będzie przebywać od 3 do 5 dzieci, to minimalna przestrzeń, którą trzeba zapewnić wynosi 16 m2. Wielkość ta rośnie wraz z każdym dodatkowym maluchem o 2 m2, jeśli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, a jeśli przekracza to o 2,5 m2. Pomieszczenia trzeba naprawiać, przeprowadzać w nich konserwacje i remonty oraz utrzymywać w czystości. Wysokość w miejscach, w których mają przebywać dzieci musi wynosić co najmniej 2,5 m, z tym, że ściany do wysokości przynajmniej 2 m w pomieszczeniach sanitarnych muszą być pokryte materiałami zmywalnymi, nienasiąkliwymi i odpornymi na działanie wilgoci oraz materiałami nietoksycznymi i odpornymi na działanie środków dezynfekcyjnych. Podłoga i ściany muszą być zaś takiej konstrukcji, by można było je łatwo czyścić.

Żłobek w mieszkaniu – jakie warunki otwarcia?

Higiena

Zgodnie ze wskazaniami ministerstwa pościel i leżaki dla maluszków wyraźnie oznaczamy, przypisujemy każdemu dziecku z osobna i właściwie przechowujemy, by uniknąć zakażeń.

Kolejne standardy wyrażone w rozporządzeniu to: temperatura co najmniej 20 stopni Celsjusza w pomieszczeniach, zabezpieczenia na instalacjach grzewczej i elektrycznej przed dziećmi .

Gdy chodzi o węzeł sanitarny, musimy, rzecz jasna, zapewnić dostęp do ciepłej bieżącej wody. Jedna ubikacja może przypadać na maksymalnie 15 dzieci, a umywalka na 20. Aparatura ma być przystosowana do gabarytów dziecięcych, chyba że korzystają z tej wspólnej im i dorosłym. Wtedy jednak trzeba umożliwić dzieciom bezpieczne z niej korzystanie. Łazienki muszą być wyposażone dodatkowo w bezpieczny regulator ciepłej wody, urządzenie do mycia ciała dziecka oraz wystarczająco ilość ręczników, mydła i środków pielęgnacji.

Należy także dostarczyć dla dzieci, które są już nieco bardziej samodzielne, nocniki (przechowywane w miejscu niedostępnym dla dzieci i dezynfekowane). Dodatkowo powinno istnieć jedno pomieszczenie do przewijania podopiecznych, szatnia oraz magazyn środków czystości. Wspomnijmy także, że meble w żłobku muszą być ergonomiczne, wyposażenie wnętrz certyfikowanej jakości. Podobnie zabawki. Nie tylko powinny spełniać wymogi higieny, ale także posiada oznakowanie CE.

Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - pozwolenia

Wentylacja, oświetlenie, pierwsza pomoc

Przepisy regulują także kwestię klimatyzacji w pomieszczenia przeznaczonych na żłobki lub kluby dziecięce. Jeśli nie ma wentylacji lub klimatyzacji mechanicznej, musi istnieć możliwość otwarcia przynajmniej połowy okien. W tym samym przypadku należy dodatkowo wietrzyć 4 razy w ciągu dnia po 10 min pomieszczenia przeznaczone dla dzieci. Oświetlenie ma spełniać Polską Normę. Żłobek lub klub dziecięcy tworzony zgodnie z nowymi przepisami nie może się też obyć bez środków opatrunkowych i pierwszej pomocy oraz dołączonej do nich instrukcji.

 Kwestie dotyczące jedzenia nie zostały w rozporządzeniu sprecyzowane. Wspomniano tylko o tym, że jeśli w placówce podaje się mleko matki, to trzeba je właściwie przechowywać i wydawać. Jeśli to możliwe należy się postarać zapewnić dzieciom zamknięty plac zabaw na świeżym powietrzu, a niemowlętom leżakowanie na tarasie lub werandzie.

Jak założyć klub dziecięcy?

Przejściowe rozwiązania

Nie trzeba stosować tych przepisów, jeśli ktoś utworzył żłobek lub klub dziecięcy na wcześniejszych zasadach. Osoby, które są w trakcie ich zakładania i wystąpiły przed 14 lipca do komendanta straży pożarnej i sanepidu z wnioskiem o wydanie opinii, aby zarejestrować ośrodek w gminie, są zwolnione z obowiązku ponownego składania takich wniosków. Ich lokale zostaną poddane ocenie na podstawie poprzednich standardów, co zwieńczy formalne potwierdzenie w dokumencie.

PODSTAWA PRAWNA:

Rozporządzenie Ministra pracy i polityki społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. (Dz.U. poz. 925)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »