| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biuro doradztwa prawnego > Biuro doradztwa prawnego – biznesplan

Biuro doradztwa prawnego – biznesplan

Jeśli jesteś w trakcie zakładania swojej firmy prawniczej lub dopiero zamierzasz ją założyć, z pewnością słyszałeś o potrzebie sporządzenia biznesplanu. Słowo to odmieniane jest przez wszystkie przypadki, m.in. w kontekście dotacji z Urzędu Pracy oraz w instytucjach finansowych. Biznesplan warto również zrobić dla siebie, nawet jeśli nikt od nas tego nie wymaga.

Realizm

Dla większości firm nie mających jeszcze stałych klientów, pierwszych kilka miesięcy działalności to czas, w którym doskonalony jest warsztat pracy, sposób pozyskiwania klientów itd. Nie należy w związku z tym spodziewać się znacznych dochodów. Wiele biur doradztwa prawnego musiało zakończyć działalność, ponieważ nie były w stanie regulować wysokich czynszów. Myślę, że można zaryzykować tezę, że warunkiem przetrwania na rynku biura doradztwa prawnego jest pozyskanie odpowiedniej liczby klientów biznesowych, dzięki którym możliwe będzie pokrycie bieżących kosztów działalności. Biura doradztwa prawnego, nastawione wyłącznie na klienta z ulicy skazane są na wegetację.

Zobacz także: Jak reklamować biuro doradztwa prawnego?

Przykładowy biznesplan

Jan Nowak zamierza prowadzić biuro doradztwa prawnego pod firmą Jan Nowak Super Lex Kancelaria Doradztwa Prawnego. W ramach tejże działalności będzie udzielał porad prawnych, sporządzał umowy, pisma procesowe itd. Działalność prowadzona będzie w niewielkim biurze w centrum miasteczka. Za wynajęcie biura Jan Nowak płaci 600 zł. brutto.

Usługi można podzielić na:

  • Udzielanie porad prawnych.
  • Sporządzanie pism procesowych.
  • Redagowanie umów.
  • Prowadzenie obsługi prawnej firm.

Janowi Nowakowi udało się przekonać właścicieli firmy budowlanej, w której pracował dotychczas jako in house lawyer (prawnik wewnętrzny), żeby powierzyli mu obsługę prawną. Przekonały ich argumenty, że obsługa zewnętrzna może być tańsza niż zatrudnianie pracownika. Dzięki temu już na początkowym etapie prowadzenia działalności Jan Kowalski ma dużo pracy i pieniądze wystarczające do opłacenia najmu i składki na ZUS.

Rynek branżowy:

W miejscowości, w której Jan Kowalski działa, jest wiele kancelarii radcowskich i adwokackich. Oferują oni dość przystępne ceny usług. Mimo tego wielu przedsiębiorców nie korzysta z usług firm prawniczych.

Klienci:

Jan Kowalski kieruje swoją ofertę do osób prowadzących działalność na niewielką skalę, które dotychczas nie korzystały z usług prawników. Są to rzemieślnicy, sklepikarze i właściciele kamienic. Jan Kowalski liczy również na klientów nie prowadzących działalności gospodarczej. Wie jednak, że nie zapewnią oni firmie stałego źródła dochodów.

Zatrudnienie:

Jan Kowalski nie zamierza zatrudniać pracowników. Na obecnym etapie działalności jest to zbędne.

Planowane koszty początkowe:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »