| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Agencja nieruchomości > Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Jak założyć agencję nieruchomości - formalności

Założenie biura nieruchomości związane jest ze spełnieniem ustawowo określonych wymagań. Co trzeba zrobić, aby móc poprowadzić taki biznes?


Wymogi z ustawy o gospodarce nieruchomościami

Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez pośredników.  Pośrednikiem zaś jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową.

Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, jeżeli czynności z zakresu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami będą wykonywane przez pośredników w obrocie nieruchomościami.

W związku z tym osoby, które zamierzają prowadzić działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa, mają do wyboru dwa rozwiązania:

  • Uzyskać licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami.
  • Zatrudnić pośrednika.

Przedsiębiorca, który wybierze pierwszą możliwość, musi liczyć się z tym, że uzyskanie licencji trwa około roku. W tym czasie należy skończyć studia podyplomowe oraz odbyć 6-miesięczną praktykę. Studia i praktyka nie kolidują z działalnością zawodową, bowiem organizacje zrzeszające pośredników prowadzą praktyki w formie weekendowych warsztatów. Dobrze jest wykorzystać ten czas, aby możliwie wnikliwie poznać rynek nieruchomości. Być może dobrym pomysłem jest zatrudnienie się w tym czasie w działającej już agencji, aby poznać procedury związane z obrotem nieruchomościami od praktycznej strony. Takie rozwiązanie z jednej strony pozwoli na znaczne oszczędności, ponieważ odbycie praktyk to wydatek przewyższający zazwyczaj dwa tysiące złotych. Z drugiej umożliwi zdobycie pewności, że pośrednictwo jest właśnie tym, czym przedsiębiorca chce się zajmować.

Drugim rozwiązaniem jest zatrudnienie licencjonowanego pośrednika, który weźmie na siebie odpowiedzialność zawodową za działanie pracowników biura. Pośrednik taki nie powinien być zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, tylko umowy starannego działania, np. umowy o pracę lub zlecenia. Wynika to z okoliczności, że do jego obowiązków należeć będzie nadzór nad zatrudnionymi przez przedsiębiorcę maklerami nieruchomości. Maklerem (ale także doradcą, agentem, asystentem pośrednika) nazywa się tych pracowników biur nieruchomości, którzy nie posiadają licencji. Osoby takie nie mogą nazywać się pośrednikami. Tytuł zawodowy „pośrednik w obrocie nieruchomościami” podlega bowiem ochronie prawnej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »