| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Producent odpowiada za bezpieczeństwo wyrobu

Producent odpowiada za bezpieczeństwo wyrobu

Nawet 100 tys. zł kary może zapłacić przedsiębiorca, który wiedząc, że korzystanie z wytworzonego przez niego produktu wiąże się z niebezpieczeństwem, nie powiadomił o tym odpowiednich władz.


W ciągu ostatnich czterech lat przedsiębiorcy złożyli 209 dobrowolnych powiadomień o niebezpiecznym produkcie. Liczba zgłoszeń w ciągu ostatnich lat rośnie: w 2004 roku było ich 16, rok później - 34, w 2006 roku - 51, a w ubiegłym roku aż 108. Najwięcej dobrowolnych powiadomień skierowanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy branży motoryzacyjnej (w 2007 roku było ich 71) oraz sprzętu AGD i zabawek.

Przedsiębiorcy powinni sprawdzać jakość wytwarzanego asortymentu: analizować przebieg procesu produkcyjnego i poddawać produkt rutynowym badaniom laboratoryjnym. Jeszcze przed wprowadzeniem wyrobu na rynek muszą oznakować go w taki sposób, aby konsument nie miał problemu z ustaleniem, kto jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo. Kontroli bezpieczeństwa służy również systematyczna analiza skarg konsumentów i badania próbek produktów wprowadzanych na rynek.

W razie potrzeby przedsiębiorca ma też obowiązek zmodyfikować proces produkcyjny, a nawet wycofać wyrób z obrotu. O wadliwym produkcie musi też powiadomić sieć sprzedaży oraz potencjalnych użytkowników, a także opracować komunikaty dla mediów, zamieścić ogłoszenia w prasie, wywiesić plakaty w punktach handlowych, uruchomić infolinię i informować o wadach produktów w witrynach internetowych. Musi też naprawić lub wymienić wadliwy produkt na sprawny albo zwrócić pieniądze.

Przedsiębiorca powinien niezwłocznie powiadomić UOKiK o wykrytych wadach oraz działaniach naprawczych, jakie podjął lub zamierza podjąć. Informacje takie należy przekazywać do Urzędu niezwłocznie. Wstrzymywanie się z podjęciem takich działań do czasu przygotowania kampanii naprawczej może zostać uznane przez prezesa UOKiK za naruszenie prawa i zagrożone jest karą do 100 tys. zł.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

GP
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Cypel

absolwent pedagogiki (specjalizacja doradztwo zawodowe z coachingiem) oraz studiów podyplomowych z zarządzania personelem. Od 2011 roku aktywnie zajmuje się̨ coachingiem, który jest jego pasją. Ukończył Practitioner Coach Diploma, szkolenie certyfikowane przez Noble Manhattan Coaching, International Institute of Coaching and Mentoring oraz Institute of Leadership and Management. Dodatkowo ukończył Coaching Clinic® Licensing Program, szkolenie licencjonowane przez CoachU oraz International Coach Federation, tym samym stając się̨ licencjonowanym trenerem Coaching Clinic®, najbardziej kompleksowego na polskim rynku szkolenia rozwijającego umiejętności coachingowe menedżerów. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju oraz Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Autor artykułów o tematyce coachingowej dla: czasopisma Personel i Zarządzanie oraz tekstów portali prnews.pl, hrnews.pl, architekcikariery.pl, a także autor komentarzy do czterech dylematów etycznych coacha w książce „Profesjonalny coaching zasady i dylematy etyczne w pracy coacha”. Jest również̇ jednym ze współautorów książki „Zastosowanie coachingu w polityce społecznej”. W 2015 r. przeprowadził pierwsze w Polsce badania naukowe nad skutecznością̨ e-coachingu w rozwoju osobistym ludzi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK