| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Szkolenia > Coaching > Coaching konfliktu

Coaching konfliktu

W każdym zespole pracowniczym mogą pojawiać się konflikty o charakterze interpersonalnym niekoniecznie wśród samych pracowników, ale również na szczeblu zarządzającym. Warto zastosować nowatorskie rozwiązania ułatwiające prawidłową komunikację w firmie, do których należy coaching.

Coraz częściej korporacje podejmują się innowacyjnych rozwiązań zmierzających do załagodzenia istniejących konfliktów w firmie. Coaching jest popularną metodą stosowaną wśród przedsiębiorców, która charakteryzuje się wspomaganiem rozwoju pracowników i zwiększaniem ich wydajności. Coach (trener/szef) stara się ukierunkować swoich podwładnych bądź osoby zarządzające na właściwą politykę wewnętrzną firmy przy okazji poprawiając ich samopoczucie oraz jakość wykonywanej pracy. Większe firmy często decydują się na zatrudnienie coacha z zewnątrz, który będzie mógł podzielić się własnym doświadczeniem zawodowym i wiedzą w zakresie zarządzania firmy.

Dla kogo coaching?

Przy stosowaniu zasad coachingu należy mieć na uwadze, iż nie każda osoba może zostać poddana takiemu szkolenia. Jednakże ważną cechą tego szkolenia jest to, iż nie jest ryzykowne i nie niesie za sobą negatywnych skutków. Wobec tego nie jest konieczne wprowadzanie zmian w sposobie zarządzania firmą na zewnątrz, ważne jest zatem ustabilizowanie spraw wewnątrz firmy. Dodatkowo coaching nie jest stosowany tylko w stosunku do młodych pracowników bądź o krótkim stażu pracy u danego przedsiębiorcy. Taki sposób szkolenia przystosowany jest dla wszystkich pracowników, a przy jego stosowaniu należy wybrać odpowiednią metodę. Przykładowo szkolenie pracownika początkującego będzie ukierunkowane wsparcie merytoryczne w pracy, motywację i udzielanie pomocy. W przypadku pracownika o długoletnim stażu może nastąpić spadek zaangażowania w sprawy firmy, więc konieczne będzie poszukiwanie takich rozwiązań, które pomogą mu na nowo zaangażować się w działalność przedsiębiorstwa (np. stosowanie wyróżnień lub gratyfikacji).

Zobacz też: Coaching dla młodych

Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów

Konflikt w firmie może pojawić się zarówno na płaszczyźnie pracowniczej jak i zarządzającej, co często prowadzi do powstania złej atmosfery w pracy objawiającą się spadkiem zaangażowania innych pracowników lub pogłębiania się konfliktu na innych płaszczyznach. Coaching pomaga nabrać dystansu oraz pomaga w szukaniu źródeł zaistnienia takiej sytuacji. Ważne jest stworzenie pracownikom lub dyrektorom możliwość znalezienia przyczyny powstania konfliktu poprzez odpowiednio zadawane pytania. W ramach coachingu pracownicy mogą samodzielnie znaleźć skuteczne rozwiązanie. Głównym celem tego szkolenia jest zrozumienie zaistniałej sytuacji, wysłuchanie wszystkich stron bez stosowanych często metod podkreślania błędów, co prowadzi do pogłębienia konfliktu.

Motywacja pracowników

Osoby zarządzające firmą podejmują działania, które mają na celu motywowanie pracowników do pracy, w tym pochwały, pieniężne gratyfikacje lub rozmowy. Ważne jest, aby przedsiębiorcy kontrolowali zachowania swoich pracowników oraz ocenianie ich, jednak z zastrzeżeniem, że najgorszą formą kontroli jest krytykowanie zamiast przeprowadzenie rozmowy, która da pracownikowi możliwość zrozumienia własnego zachowania. Coach powinien kierować swoją firmą tak umiejętnie, aby nie tworzyć złej atmosfery i zarządzaniem nie powodować konfliktów.

Zobacz też: Coaching za pomocą pytań

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Zygmunt

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »