REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem.
Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem.

REKLAMA

REKLAMA

Coach pracuje z klientami w celu trwałej poprawy ich efektywności zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym poprzez ukierunkowane szkolenie. Zadaniem coacha jest praca nad tym, aby klient rozwinął swój potencjał tak, jak go sam zdefiniuje.

Zakłada się, że to właśnie klient posiada zasoby, dzięki którym może rozwiązać własne problemy, ponieważ tylko on zna całą swoją historię, może podjąć działania naprawcze i ponieść ich konsekwencje. Rolą coacha nie jest dawanie rad, a dostarczanie przydatnych informacji, ale to od klienta zależy, czy z nich skorzysta, czy nie. Zadaniem coacha jest zadawanie wnikliwych pytań, prowadzących klienta w obszary, których wcześniej nie rozważał i w trakcie tego procesu klient będzie budował własne zasoby.

REKLAMA

Zobacz: Jak nawiązać dobry kontakt z klientem coachingu? – 5 głównych faz

Coaching dotyczy całej osoby wraz z jej przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, ponieważ kłopotom klientów w życiu zawodowym zazwyczaj towarzyszą problemy w życiu osobistym. Coaching nie jest psychoanalizą, jednak mając świadomość faktu, że związki ukształtowane w dzieciństwie mają ogromne znaczenie w późniejszych relacjach, warto wiedzieć o wcześniejszych doświadczeniach klienta i jego obecnym życiu osobistym.

Kiedy stosujemy coaching?

Coach i klient współpracują jak równi sobie partnerzy, nie oceniając i darząc się wzajemnym, bezwarunkowym szacunkiem. Jeśli w relacji brak jest zaufania lub szacunku, to pozytywny efekt współpracy jest mało prawdopodobny. W takim przypadku coaching powinno się przerwać lub wprowadzić innego coacha do procesu.

Potrzeba zmiany jest głównym powodem podjęcia coachingu. Zmiana ta może wynikać z wewnętrznej potrzeby klienta jak również może być wymuszona z zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przykładem wewnętrznej potrzeby może być chęć dokonania podsumowań i nadania życiu nowego kierunku, z kolei jako przykład potrzeby wymuszonej podać można fakt zmiany szefa w pracy, który to ma nowe wymagania i wywiera na pracownikach presję zmiany.

Najczęściej klient spodziewa się wzrostu efektywności, a zadaniem coacha jest działanie mające na celu pomoc w osiągnięciu zamierzeń klienta. Z tego wynika, że nie można pracować z klientem, który zmiany nie chce, jak również, jeśli klient twierdzi, że jest otwarty na zmiany, ale w rzeczywistości nie podejmuje żadnych działań w tym kierunku. 

Zobacz: Jak pogłębić umiejętność słuchania w coachingu?

Odmiany coachingu

Wraz ze wzrostem popularności coachingu rozwinęły się różne jego odmiany:

  • Life coaching. Polega na pracy z klientami prywatnymi, nad ich rozwojem osobistym oraz pomocy w wielu różnych sprawach i dziedzinach życia, np. znalezienie partnera życiowego.
  • Executive coaching. Klienci to kadra zarządzająca średniego i wyższego szczebla. W centrum zainteresowania leżą „biznesowe” problemy i bliskie temu zagadnienia.
  • Corporate coaching. Klientem jest cała firma. Ten typ coachingu zazwyczaj znajduje zastosowanie w większych firmach i obejmuje coaching zespołów i pomoc w nawiązywaniu odpowiednich relacji miedzy poszczególnymi grupami pracowników.
  • Business coaching. Adresowany jest do właścicieli firm i dyrektorów zarządzających MŚP. Celem jest usprawnienie ich działania, pomoc w zdefiniowaniu krótko- i długoterminowych celów firmy. 
  • Performance coaching. Coaching prowadzony przez kierowników zespołów na rzecz ich pracowników. Ma na celu zwiększenie skuteczności działania I wydajności zespołu. Coaching tego typu ma miejsce codziennie, a nie tylko przed okresową ocena pracowników.

• Career coaching. Praca z ludźmi pragnącymi zwiększyć swoją satysfakcję z pracy, zmienić stanowisko pracy lub zawód. Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w zrozumieniu, w którym kierunku powinien się rozwijać w życiu zawodowym i jaką karierę obrać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA