REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.

REKLAMA

REKLAMA

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Pewien bardzo skuteczny biznesmen, cieszący się wielkim powodzeniem, powiedział kiedyś, że im więcej i bardziej uważnie słuchał, tym mniej mówił i tym większe odnosił sukcesy. Odkrył, że dzięki poświęcaniu większej ilości czasu na słuchanie nie tylko dowiadywał się więcej o swojej pracy, o kolegach i produktach, lecz także rzadziej mówił niewłaściwe rzeczy oraz stwarzał wrażenie bardziej pracowitego, a ludzie jeszcze częściej informowali go o odpowiednich sprawach. Wszystkie te czynniki złożyły się na udaną karierę zawodową.

REKLAMA

REKLAMA

Spróbuj eksperymentalnie ustalić ile czasu w typowym dniu poświęcasz na mówienie i słuchanie. Nie wliczaj czasu poświęconego na czytanie, pisanie i myślenie czy oglądanie telewizji. Odnotuj jedynie czas jaki spędzasz kontaktując się z innymi ludźmi.

REKLAMA

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie. Sam fakt świadomego wysiłku, by więcej słuchać, zwróci twoją uwagę na ten proces i pomoże ci ćwiczyć uważne słuchanie.

Oto kilka wskazówek jak to zrobić:
• Skupiaj się zarówno na faktach, jak i na kryjących się za nimi uczuciach. Jeśli komunikat ma wydźwięk emocjonalny, to skupienie się wyłącznie na faktach będzie skutkować uzyskaniem niepełnych informacji.
• Oznacz główne punkty wypowiedzi kluczowymi słowami lub frazami. Kluczowe słowa i krótkie frazy są łatwiejsze do zapamiętania niż pełne zdania. Przywołanie kluczowego słowa uruchomi twój umysł na tyle, by przypomniał związane z nim słowa.
• Podczas słuchania rób krótkie notatki. Zapisywanie fraz lub kluczowych słów pomoże ci wzmocnić pamięć. Przeglądaj później swoje notatki. Badania wskazują na to, że ludzie, którzy robią notatki w trakcie słuchania, ale nigdy do nich nie zaglądają, przyswajają nie więcej informacji niż te osoby, które wcale nie robią notatek podczas słuchania.
• Dlatego też nieustannie podsumowuj poprzednie punkty wypowiedzi, powtarzając w myślach słowa kluczowe. Sprawdzaj swoje notatki za każdym razem, gdy nie jesteś czegoś pewien. Dzięki temu nauczysz się zapamiętać całość wypowiedzi, nie tracąc nic z tego co w tym czasie mówi nadawca.
• Odnoś jedne informacje do drugich. Słuchając informacji dotyczących organizacji, uważni słuchacze łączą to co do tej pory powiedziano z bieżącą polityką firmy i stosowanymi w niej procedurami. Informacje powiązane są łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.
• Unikaj uprzedzeń.

Wszyscy miewamy uprzedzenia i musimy pamiętać, że wpływają one na przetwarzane przez nas informacje. Uważni słuchacze najpierw neutralnie wysłuchują komunikaty, a następnie oceniają je zgodnie z własnymi przekonaniami. Jeśli nie kontrolujemy swych uprzedzeń, to zaburzają one proces słuchania i zniekształcają znaczenie komunikatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

Zyski z uważnego słuchania ilustrują wypowiedzi dwóch menedżerów, obracających się w świecie biznesu:

„Dopiero kiedy zarząd i związki zawodowe w mojej fabryce zaczęły się naprawdę wzajemnie wysłuchiwać, odkryliśmy że obie strony sporu próbowały osiągnąć ten sam cel: gwarancje stałego zatrudnienia pracowników”.

„Przez kolejne lata złościłem się na kilku podwładnych, którzy narzekali: „Nikt nas tutaj nie docenia”. Ich niezadowolenie nie zmniejszyło się nawet pod wpływem kilku dość szczodrych podwyżek. Dopiero kiedy zacząłem naprawdę słuchać ich narzekań, odkryłem że pieniądze nie były wyrazem uznania jakiego oczekiwali. Chodziło im o pochwałę ustną. Teraz chwalę pracowników za każdym razem, kiedy dobrze wykonają swoją pracę. Wydają się o wiele bardziej zadowoleni i znacznie lepiej zmotywowani, a ja oszczędzam firmowe pieniądze, które wydałbym na przesadne wynagrodzenia”.

Dzięki uważnemu słuchaniu możemy uczyć się na podstawie sukcesów innych osób i unikać popełnionych przez nie błędów.

Polecamy: serwis Manager

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA