REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Firmowe auto - z ABS-em czy bez?
Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

REKLAMA

REKLAMA

Jak zawsze wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań w technice motoryzacyjnej posiada wśród kierowców firmowych i flotowców swoich gorących zwolenników, ale również całą masę przeciwników. Tak było między innymi w przypadku obowiązkowych zagłówków, tak samo było w przypadku wprowadzenia pasów bezpieczeństwa i tak samo jest w przypadku systemu ABS.

System ABS, mimo że funkcjonuje w masowej produkcji samochodów już od przeszło 30 lat to w dalszym ciągu opinie na jego temat są różne.
Z czego to wynika? Otóż zasadniczy problem polega na stosunkowo rzadkim wykorzystywaniu tego systemu w codziennej jeździe szczególnie w sytuacjach niebezpiecznych a przez to braku świadomości jakie zalety posiada ABS.

REKLAMA

Czym jest ABS?

REKLAMA

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) – to system zapobiegający zablokowaniu kół w trakcie hamowania.
Stworzony został właśnie z myślą o wyeliminowaniu tego niekorzystnego zjawiska, którego konsekwencją może być przede wszystkim utrata sterowalności pojazdu, czy wprowadzenie go w poślizg poprzez zablokowanie kół. Ponadto kierowca prowadząc samochód wyposażony w system ABS ma zdecydowanie łatwiejsze zadanie podczas hamowania w zakręcie, czy też podczas hamowania awaryjnego, w trakcie którego konieczne jest ominięcie przeszkody.

Wbrew potocznej opinii nie zapewnia on jednak skrócenia drogi hamowania. Droga hamowania samochodu wyposażonego w ten system lub bez niego jest podobna i uzależniona jest od kilku czynników. Tymi najistotniejszymi oczywiście są zawsze na pierwszym miejscu umiejętności kierowcy (nie mam tu na myśli przejechanych 2 milionów kilometrów, czy „20 lat za kółkiem”) oraz nawierzchnia.

Polecamy: Jak przygotować firmowy samochód przed zimowymi podróżami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiem, wiem… wielu kierowców już przypomina sobie sytuacje hamowania przed skrzyżowaniem gdzie nierówna nawierzchnia (zrolowany asfalt czy kostka brukowa) doprowadziła do nagłego zmniejszenia skuteczności hamulców przez co można było z bardzo bliskiej perspektywy zobaczyć przerażoną twarz kierowcy poprzedzającego nas samochodu. Z reguły takie sytuacje kończą się tylko stresem i przeklinaniem na ABS choć w tej konkretnej sytuacji również winny jest kierowca, który niestety nie zna zasad obsługi systemu ABS.
I właśnie taka sytuacja kreuje negatywne opinie o tym systemie.

Rzeczywiście - ABS nie jest święty – jest tylko bezduszną maszyną zaprogramowaną do jak najlepszej pracy w ściśle określonych warunkach – na normalnych drogach. A my kierowcy musimy brać pod uwagę takie wyjątkowe czynniki jak polskie drogi – w końcu to my je eksploatujemy więc wiemy jak jest.

Chciałbym abyśmy zastanowili się raczej na prawdziwie niebezpiecznych sytuacjach i zaletach jakie niesie ze sobą system ABS. Przeanalizujmy więc jedną z nich.

Hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody

REKLAMA

Aby przybliżyć sytuację proponuję uruchomić wyobraźnię: jedziemy sobie spokojnie niezbyt szybko jak na nasze warunki (40 - 50 km/h). Widoczność jest bardzo dobra, ulica niezbyt szeroka – generalnie pełny luz. Jak zawsze w takich sytuacjach myślimy o różnych sprawach bo przecież natężenie ruchu nie jest duże.

Nagle z pomiędzy zaparkowanych na chodniku samochodów wyskakuje przed nasz samochód dziecko! Jesteśmy doświadczonymi kierowcami więc wiemy, że zabraknie drogi na zatrzymanie samochodu – trzeba będzie hamować i omijać.

Jak to wygląda w przypadku hamowania z systemem ABS?

  • kopiemy z pełną agresją w hamulec i sprzęgło – w końcu jest stres – ABS działa
  • omijamy pewnym i jednocześnie precyzyjnym skrętem w lewo dziecko, w dalszym ciągu bardzo mocno trzymając wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca.
  • z naprzeciwka lewym pasem jedzie samochód więc wracamy z powrotem na nasz pas w dalszym ciągu trzymając oba pedały. Samochód stoi.

W trakcie całego manewru hamowania awaryjnego w samochodzie z ABS’em hamując skutecznie możemy swobodnie omijać.

A teraz samochód bez ABS.

  • kopiemy z pełną agresją w hamulec i sprzęgło – w końcu jest stres – blokujemy koła.
  • chcąc wykonać skręt musimy puścić hamulec na około sekundę, aby koła na nowo zaczęły się obracać. Puściliśmy…. Obracają się.
  • możemy wykonać skręt.
  • z naprzeciwka lewym pasem jedzie samochód więc musimy wrócić z powrotem na nasz pas. Prędkość jest jeszcze zbyt duża aby jednym skrętem wrócić na nasz pas. A więc znów kopiemy w hamulec – stres! Znów zablokowaliśmy koła.
  • znów trzeba hamulec puścić, aby koła zaczęły się toczyć. Toczą się więc wykonujemy skręt w prawo.
  • samochód jedzie wprost w zaparkowane na prawym chodniku samochody. Kopiemy więc w hamulec. Być może uda się przed nimi zatrzymać… Na szczęście udało się. Stoimy.

I w tym miejscu pojawi się tyle opinii na temat tego manewru ilu kierowców. I każdy będzie przekonany, że ma rację, a autor to piiiiii….. Zupełnie jak u cioci na imieninach podczas rozmowy o polityce – mam rację?

A ja chciałbym pominąć kwestię techniki wykonywania samego manewru – w końcu artykuł jest o systemie. Chcę jednak zaznaczyć jedną drobną kwestię.

Różnica w ilości czynności jakie musimy wykonać w stresie w czasie zaledwie 3-4 sekund jest porażająca. A im jest ich mniej tym jesteśmy precyzyjniejsi.

Powyższy przykład to tylko jeden z podstawowych manewrów jakie od 10 lat pojawiają się na szkoleniach w Szkole Jazdy Subaru. Każdy kierowca najczęściej pracownik flotowy z niemałym doświadczeniem za kierownicą jest dokładnie do manewru przygotowany, wszystkie wątpliwości omówione, jest w pełni skupiony i… Na 10 osób 9 z nich wykonuje ten manewr nieprawidłowo! Dopiero po trzecim, czwartym powtórzeniu coś z tego zaczyna wychodzić. A ja jeszcze doleję oliwy do ognia – każdy z nich ma łatwiej bo ma ABS.

Na szczęście w 2004 roku system ABS zagościł na stałe we wszystkich nowych konstrukcjach samochodów na terenie Unii Europejskiej. Taką samą przyszłość wróżę systemowi ESP, o którym w pigułce opowiem w kolejnym artykule.

A zatem drogie Panie, drodzy Panowie. Systemy, które na stałe zadomowiły w naszych samochodach działają prawidłowo tylko wtedy gdy potrafimy z nich korzystać. Zachęcam więc do ich poznawania podczas szkoleń w renomowanych szkołach doskonalenia techniki jazdy, gdzie instruktor to człowiek z potężnym doświadczeniem edukacyjnym w zakresie bezpiecznej jazdy nie zaś młody gniewny ścigant tylko z tytułami.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową?

Hamowanie bez systemu ABS.
Hamowanie z systemem ABS.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

REKLAMA

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

REKLAMA

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

REKLAMA