| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Czy można zatrudnić pracownika na dwa etaty?

Czy można zatrudnić pracownika na dwa etaty?

Pracownik może być zatrudniony u jednego pracodawcy na dwa etaty. Zatrudnienie takie podlega jednak pewnym ograniczeniom. Kiedy możliwe jest zatrudnienie pracownika na dwa etaty?

Zatrudnienie na drugi etat

Pracownik może wykorzystywać swój wolny czas w dowolny sposób. Brak ograniczeń w tym zakresie powoduje, że w czasie wolnym pracownik może być zatrudniony na drugim etacie. Jest to możliwe nawet u tego samego pracodawcy. Dodatkowe zatrudnienie może mieć również miejsce na podstawie umowy o pracę jak i umowy cywilnoprawnej.

Rodzaj i czas pracy na dwa etaty

Wydawać by się mogło, że więcej niż jedna umowa o pracę z tym samym pracodawcą może naruszać normy czasu pracy. Jednak jak wynika z literatury prawa pracy, normy czasu pracy nie mają zastosowania w przypadku zatrudnienia u tego samego pracodawcy. Ważne jest jednak, żeby pracownik miał zagwarantowaną odpowiednią ilość odpoczynku zarówno dobowego jak i tygodniowego. Odpowiedni odpoczynek poprawia efektywność pracy pracownika, a co więcej przepisowy wymiar odpoczynku pozwoli uniknąć problemów pracodawcy związanych z roszczeniami samego pracownika, jak i kontrolami przeprowadzanymi przez Państwową Inspekcję Pracy.

Warto pamiętać, że aby drugi etat u tego samego pracodawcy był zgodny z prawem, wymagane jest aby drugi etat polegał na wykonywaniu pracy innej rodzajowo od pracy wykonywanej na pierwotnym etacie.

Naruszeniem prawa pracy będzie zawarcie z pracownikiem drugiej umowy o pracę w celu wykonywania przez niego tych samych obowiązków co wynikające z pierwotnej umowy o pracę.

Pracodawca, który narusza przepisy o czasie pracy, podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł.

Zobacz: Łączenie własnej działalności z pracą na etacie

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca, który zatrudnia tego samego pracownika na dwa etaty musi pamiętać, że z każdego z tych stosunków pracy ma wobec pracownika do wypełnienia te same obowiązki.

Przede wszystkim pracodawca musi przekazywać pracownikowi na piśmie informacji o: obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, prawie do urlopu wypoczynkowego i wymiarze tego urlopu, długości okresu wypowiedzenia umowy i innych.

Dodatkowo dla każdego stosunku pracy powinna być także prowadzona oddzielna dokumentacja z nim związana. W praktyce wiąże się to z posiadaniem przez takiego pracownika dwóch teczek akt osobowych.

Podobna sytuacja ma miejsce przy prowadzeniu, rozliczaniu i ewidencji czasu pracy w celu prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą, np. dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych.

Pracodawca musi również pamiętać o tym, że przed rozpoczęciem pracy na każdym ze stanowisk, pracownik musi zrobić badania lekarskie i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Co więcej, świadczenie innego rodzaju pracy wymaga nowego orzeczenia lekarskiego. Taka sama sytacja jest z szkoleniami z zakresu bhp oraz zasadami dotyczącymi wykonywanych prac i przekazania informacji o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami.

 Zobacz: Kiedy firma może ubiegać się w ZUS o interpretację przepisów?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Sakowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »