| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Czy można zatrudnić pracownika na dwa etaty?

Czy można zatrudnić pracownika na dwa etaty?

Pracownik może być zatrudniony u jednego pracodawcy na dwa etaty. Zatrudnienie takie podlega jednak pewnym ograniczeniom. Kiedy możliwe jest zatrudnienie pracownika na dwa etaty?

Zatrudnienie na drugi etat

Pracownik może wykorzystywać swój wolny czas w dowolny sposób. Brak ograniczeń w tym zakresie powoduje, że w czasie wolnym pracownik może być zatrudniony na drugim etacie. Jest to możliwe nawet u tego samego pracodawcy. Dodatkowe zatrudnienie może mieć również miejsce na podstawie umowy o pracę jak i umowy cywilnoprawnej.

Rodzaj i czas pracy na dwa etaty

Wydawać by się mogło, że więcej niż jedna umowa o pracę z tym samym pracodawcą może naruszać normy czasu pracy. Jednak jak wynika z literatury prawa pracy, normy czasu pracy nie mają zastosowania w przypadku zatrudnienia u tego samego pracodawcy. Ważne jest jednak, żeby pracownik miał zagwarantowaną odpowiednią ilość odpoczynku zarówno dobowego jak i tygodniowego. Odpowiedni odpoczynek poprawia efektywność pracy pracownika, a co więcej przepisowy wymiar odpoczynku pozwoli uniknąć problemów pracodawcy związanych z roszczeniami samego pracownika, jak i kontrolami przeprowadzanymi przez Państwową Inspekcję Pracy.

Warto pamiętać, że aby drugi etat u tego samego pracodawcy był zgodny z prawem, wymagane jest aby drugi etat polegał na wykonywaniu pracy innej rodzajowo od pracy wykonywanej na pierwotnym etacie.

Naruszeniem prawa pracy będzie zawarcie z pracownikiem drugiej umowy o pracę w celu wykonywania przez niego tych samych obowiązków co wynikające z pierwotnej umowy o pracę.

Pracodawca, który narusza przepisy o czasie pracy, podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł.

Zobacz: Łączenie własnej działalności z pracą na etacie

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca, który zatrudnia tego samego pracownika na dwa etaty musi pamiętać, że z każdego z tych stosunków pracy ma wobec pracownika do wypełnienia te same obowiązki.

Przede wszystkim pracodawca musi przekazywać pracownikowi na piśmie informacji o: obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, prawie do urlopu wypoczynkowego i wymiarze tego urlopu, długości okresu wypowiedzenia umowy i innych.

Dodatkowo dla każdego stosunku pracy powinna być także prowadzona oddzielna dokumentacja z nim związana. W praktyce wiąże się to z posiadaniem przez takiego pracownika dwóch teczek akt osobowych.

Podobna sytuacja ma miejsce przy prowadzeniu, rozliczaniu i ewidencji czasu pracy w celu prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą, np. dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych.

Pracodawca musi również pamiętać o tym, że przed rozpoczęciem pracy na każdym ze stanowisk, pracownik musi zrobić badania lekarskie i szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Co więcej, świadczenie innego rodzaju pracy wymaga nowego orzeczenia lekarskiego. Taka sama sytacja jest z szkoleniami z zakresu bhp oraz zasadami dotyczącymi wykonywanych prac i przekazania informacji o ryzyku zawodowym i zasadach ochrony przed zagrożeniami.

 Zobacz: Kiedy firma może ubiegać się w ZUS o interpretację przepisów?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »