| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Wpływ wydatków sprzed założenia firmy na koszty

Wpływ wydatków sprzed założenia firmy na koszty

Niektóre wydatki, które poniósł przyszły przedsiębiorca przed formalnym założeniem firmy, będzie mógł zaliczyć je do kosztów podatkowych. Przychodu nie zmniejszą natomiast np. koszty aplikacji radcowskiej. Jakie wydatki sprzed założenia firmy można zaliczyc do kosztów?

Wydatki sprzed założenia firmy a koszty


Aby przedsiębiorca mógł poniesione przez siebie wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, muszą być one, zgodnie z ustawą o PIT, racjonalnie i w sposób gospodarczo uzasadniony związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma mieć na celu osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Muszą też zostać należycie udokumentowane.

Ponieważ przepisy podatkowe nie wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, wydawać by się mogło, że o ile ich poniesienie ma na celu uzyskanie przychodów albo zabezpieczenie lub zachowanie ich źródła, o ich wartość przyszły przedsiębiorca będzie mógł obniżyć podstawę do opodatkowania. Do takich wydatków należą przykładowo opłaty za rejestrację spółki, za dokonanie zgłoszenia w zakresie podatku VAT, koszt wyrobienia pieczątek. Inaczej będzie jednak w sytuacji opłat związanych z uzyskaniem przez przyszłego przedsiębiorcę zawodu.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Niezwiązane z osiąganiem przychodów


Jak zaznacza Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej o sygn. IPTPB1/415-313/13-3/KO z dnia 17.07.2013 r., podatnik, który przed rozpoczęciem działalności gospodarczej poniósł wydatki związane z uzyskaniem uprawnień do zawodu radcy prawnego (m.in. opłatę za udział w egzaminie konkursowym na aplikację radcowską, opłaty roczne za kolejne lata aplikacji radcowskiej, opłatę za egzamin radcowski czy opłatę za wpis na listę radców prawnych) nie będzie mógł ich zaliczyć do kosztów firmy po jej założeniu. Celem jaki jest związany z ponoszeniem tego rodzaju wydatków było bowiem zdobycie wiedzy i umiejętności podatnika oraz należyte przygotowanie do zawodu radcy prawnego, a nie osiągnięcie przychodów z konkretnego źródła, jakim jest działalność gospodarcza. Organ podkreślił, że zawód radcy prawnego można wykonywać nie tylko w ramach działalności gospodarczej, ale także np. w ramach stosunku pracy, na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zatem, koszty aplikacji radcowskiej poniesione przez podatnika należy zaliczyć do wydatków o charakterze osobistym, związanych z podnoszeniem ogólnego poziomu wiedzy prawniczej.


Zobacz: Kiedy ująć w KPiR dostawę towarów handlowych


Koszty ujęte w księdze


Ponadto, w tej samej interpretacji, fiskus wskazuje, że w celu poprawnego rozliczenia wydatku w kosztach firmy ważne jest ustalenie, w którym okresie rozliczeniowym przedsiębiorca może dokonać potrącenia kosztów podatkowych. Według przepisów ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Poniesienie jest niejako równoznaczne z ich zaewidencjonowaniem w księgach, np. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, nawet jeśli dotyczą przychodów przyszłych lat.


Zobacz: Niewłaściwe nazwy na paragonie po 1 pażdziernika 2013 r.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Nysztal

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »