REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrobić karierę w branży BPO?

Jak zrobić karierę w branży BPO?/ fot. Fotolia
Jak zrobić karierę w branży BPO?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Outsourcing procesów biznesowych (Business Process Outsourcing - BPO) jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów biznesowych w Polsce. Najbardziej przyszłościowe kierunki studiów są związane z kierunkami usług IT, finansowo - księgowymi oraz kadrowo - płacowymi. Jak zrobić karierę w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu?

Polska znajduje się w światowej czołówce pod względem wielkości sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Zatrudnienie w branży BPO/SSC jest najwyższe w Europie, a jego wzrost utrzymuje się na poziomie 15-18% rok do roku. Tendencja ta stanowi istotną wskazówkę dla wszystkich przygotowujących się do wejścia na rynek pracy lub tych, którzy rozważają zmianę zatrudnienia i zastanawiają się w jaki sposób zwiększyć swoją konkurencyjność.

REKLAMA

Kilkadziesiąt tysięcy nowych miejsc pracy co roku

Według raportu „10 lat sektora sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce” Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz firmy HAYS branża generuje zatrudnienie rzędu 150 tysięcy osób, dorównując w tej dziedzinie tradycyjnym sektorom gospodarki, takim jak na przykład motoryzacja. Dokładna liczba osób zatrudnionych w sektorze BPO/SSC w Polsce nie jest jednak znana. Z danych Fundacji Pro Progressio działającej na rzecz rozwoju branży outsourcingowej w Polsce wynika, że rynek jest jeszcze większy niż wynika z różnego rodzaju raportów. Większość badań nie uwzględnia choćby polskich firm z branży Call Contact Center, które stanowią znaczącą część branży nowoczesnych usług dla biznesu. Są w Polsce firmy CC, których zatrudnienie przekracza kilkaset, a nawet 1 000 osób i nie są to pojedyncze przykłady. Szacujemy, że łącznie branża zbliża się do 200.000 osób, a dynamika wzrostu na poziomie kilkunastu procent utrzyma się w najbliższych latach – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji. Poziom zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych jest różny w poszczególnych regionach. Istnieją miasta będące mekką centrów operacyjnych (np. Kraków czy Warszawa), jednak coraz prężniej rozwijają się również mniejsze ośrodki, takie jak Bydgoszcz czy Rzeszów.

Zobacz: Od pracownika szeregowego do menedżera – jak budować karierę?

Kierunki przyszłości

Stały rozrost rynku pracy w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu niewątpliwie powinien być brany pod uwagę przez osoby stojące przed wyborem edukacyjnej ścieżki. Rozkład procesów jakie są realizowane przez firmy outsourcingowe wskazuje, iż najbardziej przyszłościowe są kierunki studiów związane z usługami IT, finansowo-księgowymi oraz kadrowo-płacowymi. Profesje te łączą się z silnymi kompetencjami merytorycznymi oraz twardymi umiejętnościami, jednak sektor BPO/SSC kładzie równie mocny nacisk na kompetencje miękkie. Praca w grupie, samodzielność, przejmowanie inicjatywy, kreatywność to niewątpliwie cechy osobowości, które ułatwiają pracę w tej branży. Specyfika sektora sprawia, że konieczna jest również otwartość na zmiany i łatwość w dostosowaniu się do obsługi kolejnego nowego procesu - mówi Wiktor Doktór.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobre czasy dla poliglotów

Z uwagi na fakt, że większość usług świadczonych w centrach operacyjnych jest kierowana do klienta zagranicznego, koniecznością staje się dobra znajomość języków obcych. Do tej pory umiejętność posługiwania się jakimkolwiek językiem poza ojczystym oraz angielskim nie była przez pracodawców wymagana, choć z pewnością stanowiła dodatkowy atut. Obecnie drugi język obcy w CV kandydata (angielski traktujemy jako standard) jest już nie tyle „mile widziany”, co stanowi w wielu przypadkach warunek zatrudnienia. Obecnie w centrach operacyjnych ulokowanych w Polsce świadczone są usługi w kilkudziesięciu językach obcych. Do głównych z nich należą niemiecki, francuski, hiszpański, ale zdarzają się również pracownicy władający chińskim, tureckim czy językami skandynawskimi. Przy dokonywaniu wyboru dotyczącego nauki języka warto wziąć pod uwagę również lokalizację miejsca, w którym będziemy poszukiwać pracy. W cenie jest znajomość języka sąsiednich Państw, którzy chętnie lokują swoje inwestycje w Polsce.

Zobacz serwis: Mała firma

Ile płacą centra usług wspólnych?

REKLAMA

Wynagrodzenia w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu zaczynają się mniej więcej od kwot 2500 PLN brutto na stanowiskach, gdzie nie jest wymagane większe doświadczenie. Górna granica w zasadzie nie istnieje. Wyższa kadra menedżerska z dużym zapleczem merytorycznym i długim stażem pracy może liczyć na wynagrodzenia idące w dziesiątki tysięcy PLN. Ciężko jest określić standard zarobków, gdyż różnią się one w ramach tych samych stanowisk w zależności od lokalizacji centrów operacyjnych. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi polskimi miastami dochodzą nawet do kilkudziesięciu procent. Przykładowo według danych systemu Best2Invest.org odchylenie średniego wynagrodzenia w Trójmieście od wynagrodzenia średniego krajowego wynosi +3%, podczas gdy w Bydgoszczy czy Lublinie blisko -13%. Duży wpływ na wysokość pensji ma również wspomniana wcześniej znajomość języków obcych, która różnicuje zarobki na tych samych stanowiskach. Ilustrują to dane Fundacji Pro Progressio dotyczące rynku BPO w Bydgoszczy. Księgowy znający język angielski może tu liczyć na pensję ok. 4325 zł brutto. Pracownik na tym samym stanowisku władający niemieckim, francuskim, hiszpańskim, rosyjskim lub włoskim zarobi średnio 5000 zł brutto. Język holenderski lub szwedzki „podbija stawkę” do 6000 zł. Taka sama prawidłowość dotyczy konsultantów call center, programistów i innych zawodów wykonywanych w ramach sektora BPO.

Polski sektor BPO/SSC od dekady rozwija się w dynamicznym tempie i plasuje się w ścisłej światowej czołówce. Możemy być dumni  z polskich specjalistów, ekspertów i fachowców, którzy wielokrotnie swoimi umiejętnościami mogą konkurować z kadrą zagraniczną. Niezwykle często  to Polacy są awansowani w globalnych strukturach firm i zajmują jedne z najwyższych, a nawet najwyższe stanowiska zarządcze. W większości centrów operacyjnych na równi pracują Polacy jak i pracownicy z innych krajów – w tym obszarze globalizacja osiągnęła poziom ekspert – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.

Źródło: Fundacja Pro Progressio

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA