REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja z pracownikami - cztery drogi, by uniknąć problemu, który może zabić Twój biznes

 IESE Business School
Informacje o IESE
komunikacja z pracownikiem
komunikacja z pracownikiem
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracowników z niechęcią myśli o rozmowie ze swoim menedżerem. Tymczasem unikanie takich spotkań przez personel niższego szczebla może mieć poważne konsekwencje dla pracodawcy. Firma nie ma bowiem szans wykorzystać istotnych informacji i wiedzy, a także kreatywnych i innowacyjnych pomysłów i rozwiązań swoich pracowników, jeśli zwyczajnie nie wie o ich istnieniu.

Prof. Heras podpowiada, jak zwalczyć milczenie, ten kłopotliwy objaw braku motywacji w zespole. Metody proponowane przez prof. Heras polegają na zmianie struktury organizacyjnej firmy i poprawie atmosfery w miejscu pracy, które mają zaowocować skuteczną dwustronną komunikacją między pracownikami wszystkich szczebli oraz zapewnią swobodną wymianę pomysłów i informacji:

REKLAMA

  1. Komunikacja z pracownikami niższego szczebla. Menedżerom wyższego szczebla trzeba zapewnić zarówno oficjalne, jak i nieformalne kanały komunikacji z podwładnymi. Dobrym pomysłem jest założenie sprawnego i dynamicznego intranetu. Dzięki wewnętrznej sieci wszyscy pracownicy będą otrzymywać istotne informacje w uporządkowany sposób. Poza tym personel powinien odbierać menedżerów jako osoby otwarte i wykazujące zrozumienie dla problemów i potrzeb swoich podwładnych. Stała obecność menedżera oraz konsekwentna polityka „otwartych drzwi” zachęca pracowników do zabierania głosu.
  2. Prawdziwa różnorodność. Grupa menedżerów wyższego szczebla powinna odzwierciedlać zróżnicowanie pracowników pod względem kultury, płci i wykształcenia. Taką strukturę kadr można uzyskać poprzez utworzenie multidyscyplinarnych grup roboczych oraz zapewnieniu sprawiedliwej rekrutacji.
  3. Skoordynowane cele. Cele pracowników i menedżerów wyższego szczebla powinny się pokrywać. Ponadto osoba, która przyczyniła się do realizacji danego celu, zasługuje na wyrazy uznania ze strony firmy oraz nagrodę, także finansową.
  4. Zespoły ds. poprawy jakości pracy. Zadaniem grup ochotników i liderów zespołów, oprócz samego monitorowania jakości pracy, powinno być wspólne wykrywanie, omawianie i rozwiązywanie problemów związanych z pracą podczas regularnych spotkań. Kolejnym obowiązkiem jest przedstawienie opracowanych rozwiązań ukierunkowanych na zwiększenie wydajności firmy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Skąd ta cisza?

Pracownicy, którzy zamykają się w sobie zamiast otwarcie mówić o swoich problemach, zazwyczaj podejrzewają, że straty będą większe niż zyski. Boją się łatki „jątrzycieli” albo odwetu ze strony przełożonych. Oto czynniki sprawiające, że pracownicy wolą zachowywać swoje opinie dla siebie:

  1. Niewłaściwe zachowanie i podejście menedżerów: zakładanie, że pracownicy są zmotywowani wyłącznie wtedy, gdy chodzi o ich dobro; przekonanie, że proszenie podwładnych o informację zwrotną to zbędne ryzyko; przyjmowanie, że wystarczy rozmowa z bezpośrednim przełożonym; wyobrażenie, że odgórna komunikacja ze strony np. związków zawodowych jest wystarczająca; przyjmowanie, że brak skarg to oznaka jedności i utożsamiania się z misją firmy; zachowywanie się tak, jakby nie było żadnych problemów.
  2. Inne bariery to m.in.: skomplikowana i wielopoziomowa hierarchia organizacyjna; znaczące różnice kulturowe, etniczne lub płci między menedżerami najwyższego szczebla i pracownikami lub silne skoncentrowanie strategii firmy na kontrolowaniu kosztów.

Jak stereotypy wpływają na relacje w pracy?


Cena ignorowania milczenia:

  • Utrata wielu kreatywnych i innowacyjnych pomysłów i rozwiązań, wynikająca z tego, że pracownicy wolą zachowywać milczenie niż zgłaszać pomysły w dziedzinach, w których mogliby coś wnieść swoją wiedzą.
  • Marnowanie istotnych informacji, które mają osoby bezpośrednio zaangażowane w pracę i lepiej orientujące się w codziennych problemach.
  • Stres, nieobecności, rezygnacja, a nawet strajki lub sabotaż mogą być konsekwencją braku motywacji, gdyż „milczący” pracownicy rzadziej identyfikują się z celami pracodawcy. Jeśli menedżer wyższego szczebla odczyta ciszę ze strony podwładnego jako zwykły brak zainteresowania lub postawę oportunistyczną, to tylko utwierdzi pracownika w przekonaniu, że lepiej wycofać się z aktywnej komunikacji z przełożonym. Doprowadzi to do stworzenia błędnego koła.

Autor: Prof. Mireia Las Heras

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacja dnia sprzyjająca efektywności

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA