| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie zespołem > Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Z mojego doświadczenia pracy z liderami wynika , że coraz trudniej o refleksję. Nie myślimy , bo boimy się dojść wniosków, o których nie koniecznie chcielibyśmy wiedzieć. Kolejnym powodem coraz „słabszego myślenia” jest to, że myślenie np. wykraczające poza schematy nie zawsze jest nagradzane. W naszym społeczeństwie skupieni jesteśmy na „robieniu” różnego rodzaju rzeczy, a myślenie nie jest uważane za „robienie” czegoś produktywnego. Kolejnym powodem naszego niewystarczającego myślenia jest otaczanie się zbyt wieloma rzeczami, które nas rozpraszają. Często jest też tak, że nie myślimy bo nie wierzymy, że jesteśmy wystarczająco mądrzy, żeby wyprodukować jakieś wnioski. Tym bardziej więc zadawanie pytań, jako „technika stymulowania myślenia” jest ważna.

Jakie korzyści płyną z kultury opartej na pytaniach?

Pytania służą wzmacnianiu indywidualnego, zespołowego i organizacyjnego procesu uczenia się. Głębokie i znaczące uczenie zdarza się tylko jako rezultat refleksji. A refleksja nie jest możliwa bez zadania pytania. Źródłem pytania może być zewnętrze człowieka ( kiedy ktoś zadaje pytanie) lub wnętrze (kiedy pytanie zadaje sobie sam). Kultura firmowa, która wzmacnia zadawanie pytań wzmacnia też uczenie się.

Polecamy: Ile zarabia polski menedżer?

Możemy wyróżnić pięć korzyści, płynących z kultury organizacyjnej opartej na pytaniach.

1. Poprawa procesu podejmowania decyzji i rozwiązania problemów

Jeżeli liderzy spostrzegają dane zagadnienie czy dany problem z innego punktu widzenia niż swój, to dostrzegają, że jest on bardziej złożony niż na początku im się wydawało. W związku z tym okazuje się również, że wzrasta ilość możliwych rozwiązań. Zachęcanie liderów ze wszystkich poziomów firmy do poświęcania czasu na to, żeby zadawać przemyślane pytania zwiększa szanse na podejmowanie dobrych decyzji.

2. Większa adaptacyjność i akceptacja zmian organizacyjnych

Zmiany i nowe pomysły są często odrzucane w organizacjach, które nie mają kultury organizacyjnej opartej na zadawaniu pytań. Ponieważ zwykle jest tak, że to co nowe jest w konflikcie z tym co już egzystuje (ludzie szybko przyzwyczajają się do robienia różnych rzeczy i ich nie kwestionowania).

3. Motywowanie i wzmacnianie pracowników

Dobre pytania dodają ludziom energii, a kultura oparta na zadawaniu pytań, może dodać energii całej organizacji. Zadawanie pytań i następująca po nich refleksja rozwija ludzi i wpływa na ich wewnętrzną motywację. Pytania tworzą warunki do tego, żeby wzmacniać otwartość i uwalniać energię. Ludzie mają więcej energii kiedy są im zadawane pytania, bo przez to pokazujemy im , że są ważni, że są cenni, że się dla nas liczą. Zadawanie pytań prowadzi do pełnych znaczenia rozmów, do pełnych znaczenia dialogów. Pytania angażują ludzi i sprawiają, że zadający je lider jest bardziej godny zaufania. Pytający manager przekazuje pracownikom ważną wiadomość: „Zależy mi na tym co myślisz. Ciekawi mnie to co myślisz. Twoja opinia jest dla mnie ważna. Twoja opinia się tutaj liczy. Liczy się to co myślisz, w tej firmie dla mnie”. Takie komunikaty bardzo motywują ludzi, budują ich pozytywny stosunek nie tylko do firmy ale przede wszystkim do samego siebie. Wzmacniają ich indywidualną satysfakcję z pracy. Pytania przesuwają ludzi z zależności do niezależności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Kawałko

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »