| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Granice zmowy cenowej

Granice zmowy cenowej

Czynnikiem przesądzającym o istnieniu między przedsiębiorcami zmowy cenowej jest zawarcie jakiegoś rodzaju porozumienia. Sam fakt oferowania produktu czy usługi po tej samej cenie co konkurencja nie świadczy o istnieniu kartelu cenowego, może jednak stać się powodem wszczęcia przeciwko przedsiębiorcom postępowania antymonopolowego.

Zmowa cenowa a naśladownictwo

Bardzo często zdarza się, że bezpośrednio konkurujący ze sobą przedsiębiorcy, mający w ofercie bardzo podobne produkty czy usługi, ustalają ceny na takim samym poziomie. W praktyce sytuacje takie rodzą wątpliwości co do ich uczciwości, a ocena takiego zachowania w wielu sytuacjach jest wysoce problematyczna.

Granica między działaniem w ramach zmowy cenowej a jednostronnym naśladownictwem, będącym realizacją wewnętrznej polityki danego przedsiębiorstwa, jest bowiem trudna do uchwycenia. Należy podkreślić, że naśladownictwo cenowe nie jest działaniem nielegalnym. Przedsiębiorca może – a z punktu widzenia własnych interesów nawet powinien – kształtować swoje ceny w odniesieniu do konkurentów.

Kluczowe jest jednak, by polityka cenowa przedsiębiorcy była przez niego ustalana jednostronnie, każdy bowiem przypadek kontaktu z konkurencją może być uznany za próbę zawiązania porozumienia antykonkurencyjnego.

Problem naśladownictwa cenowego poruszył Prezes UOKiK w decyzji RWR 27/2007 z dnia 31 lipca 2007 roku. W danym stanie faktycznym dwóm przewoźnikom wykonującym usługi przewozu osób w autobusowej komunikacji zwykłej na tej samej trasie, został postawiony zarzut zawarcia kartelu cenowego poprzez wprowadzenie jednolitych cen za wykonywane usługi. W toku prowadzonego postępowania Prezes UOKiK stwierdził jednak, że wprowadzenie tych samych cen następowało w wyniku dostosowywania się jednego z dwóch dominujących przewoźników do zachowań drugiego.

Polecamy: Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Kluczową okolicznością, która przesądziła o tym, że polityki cenowej przedsiębiorców nie uznano za zmowę, było podawanie do publicznej wiadomości planowanych zmian, co umożliwiało konkurencji zapoznanie się z nimi i dostosowanie do nich własnego zachowania. Jak zauważył Prezes UOKiK przy dużej częstotliwości kursów autobusów nawet niewielka różnica w cenie biletów może zadecydować o przesunięciu części klientów do konkurencji. Tym samym, zastosowanie strategii naśladownictwa cenowego jest bezpieczną formą utrzymywania pewnego status quo na rynku właściwym i niekoniecznie musi świadczyć o istnieniu porozumienia między przedsiębiorcami.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego

Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »