| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Prawo konkurencji > Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Jak prawidłowo oznaczać cechy produktów i usług

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji precyzuje różnego rodzaju czyny nieuczciwej konkurencji, czyli działania sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które mogą powodować szkodę u kontrahentów lub klientów.

Przedsiębiorca, prowadząc działalność gospodarczą, powinien dołożyć odpowiedniej staranności, aby przez nieuwagę lub też specjalnie nie popełnić takiego czynu, gdyż może się to wiązać z późniejszymi dolegliwościami.

Przykładem czynu nieuczciwej konkurencji jest między innymi opatrywanie towarów lub usług fałszywym lub oszukańczym oznaczeniem geograficznym, wskazującym bezpośrednio albo pośrednio na kraj, region lub miejscowość ich pochodzenia albo używanie takiego oznaczenia w działalności handlowej, reklamie, listach handlowych, rachunkach lub innych dokumentach. Chodzi tu o towary lub usługi, które potencjalnemu nabywcy kojarzą się z określonym regionem. 

Kawa „arabika”, która pochodzi z określonego terenu. Jeżeli przedsiębiorca oznaczyłby innego rodzaju kawę tym oznaczeniem geograficznym, popełniłby czyn nieuczciwej konkurencji.

Jeżeli towar lub usługa w miejscu pochodzenia korzysta z ochrony, a z pochodzeniem z określonego regionu lub miejscowości są związane ich szczególne cechy lub właściwości, czynem nieuczciwej konkurencji jest fałszywe lub oszukańcze używanie takich chronionych oznaczeń geograficznych i chronionych nazw pochodzenia. Do tego czynu zalicza się także używanie oznaczeń i nazw, które bezpośrednio nie wskazują na pochodzenie z takiego regionu, ale są dodatkiem np. „rodzaj”, „typ”, „metoda” albo równoznacznym, wskazującym na tego typu miejsce pochodzenia. 

Polecamy: serwis ABC małej firmy

Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.

Czynem jest również wprowadzenie do obrotu towarów w opakowaniu mogącym wywołać takie skutki. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.

Przedsiębiorcy, oznaczając więc określone cechy szczególne swoich produktów i usług, powinni pamiętać o tym, aby nie wprowadzało to w błąd, gdyż efektem może być nawet odpowiedzialność przed sądem. 

Polecamy: serwis Finanse i rozwój

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Invado Sp. z o.o.

Producent stolarki drzwiowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »