REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja warrantów subskrypcyjnych jako sposób wynagradzania menadżerów

Gabriela Polkowska
wynagrodzenie menadżerów
wynagrodzenie menadżerów

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że firma nie przynosi zakładanych zysków lub nie realizuje takiego wzrostu jaki zakładali właściciele. Przyczyna tego stanu rzeczy tkwi często w sposobie wynagradzania menadżerów oraz ich niewielkiej mobilizacji do działania. Poniższy tekst odpowiada na pytanie jak zadbać o odpowiednią motywację kluczowej kadry kierowniczej do wzrostu wartości przedsiębiorstwa.

Istota warrantu subskrypcyjnego

Warranty subskrypcyjne są to papiery wartościowe emitowane przez przedsiębiorstwa, które dają prawo do kupna innych papierów wartościowych (najczęściej akcji) tego przedsiębiorstwa po z góry ustalonej cenie. Warranty (certyfikaty) mogą być imienne oraz na okaziciela. Mogą być również przedmiotem obrotu publicznego na giełdzie. Objęcie akcji przez posiadaczy warrantów subskrypcyjnych odbywa się z wyłączeniem prawa poboru, które stanowi, iż prawo objęcia nowych akcji mają obecni akcjonariusze. Warranty mogą uprawniać również do objęcia innych aktywów niż akcje, np. obligacji lub wyodrębnionych aktywów. Warranty są  swego rodzaju opcją, dającą posiadaczowi uprawnienie (prawo) do jej wykorzystania, lecz nie obowiązek. Warranty uprawniające do objęcia akcji  powszechnie występują w giełdowych spółkach akcyjnych jako element programu motywacyjnego dla kluczowej kadry menadżerskiej, jednak ich zastosowanie może być znacznie szersze i dotyczyć również podmiotów niepublicznych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Warrant jako element programu motywacyjnego

Odpowiednio zmotywowana i wynagradzana kadra menadżerska jest kluczem do sukcesu przedsiębiorstwa. Zarząd, który pracuje na wzrost wartości firmy będącej własnością akcjonariuszy, jeśli nie jest odpowiednio zmotywowany, żeby dbać o jej wzrost, może być jedynie zbędnym obciążeniem finansowym dla spółki. Często spotyka się sytuacje, w której mimo wysokich wynagrodzeń, menadżerowie nie dążą do wzrostu skali czy zyskowności firmy ze względu na brak odpowiedniego bodźca motywacyjnego. Takim bodźcem może stać się odpowiednio skonstruowany program motywacyjny, który będzie oparty o warranty subskrypcyjne. Decyzja o emisji warrantów winna być podjęta przez właścicieli firmy na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy poprzez podjęcie odpowiednich uchwał precyzujących tryb emisji tych instrumentów, wielkość o jaką zostanie powiększony kapitał zakładowy (w tym ilość akcji, które będą mogły być objęte z wykorzystaniem warrantów) oraz uchwał wyłączających prawo poboru obecnych akcjonariuszy. Najczęściej szczegółowe warunki wykorzystania prawa z warrantów ustala rada nadzorcza na bazie upoważnień zawartych w uchwałach zgromadzenia akcjonariuszy. Podstawowe, przykładowe warunki warrantów subskrypcyjnych mogą być następujące:

  • Cena emisji warrantu subskrypcyjnego (odpowiednio niska albo bez ceny emisyjnej);
  • Czas w jakim uprawnienie będzie mogło być wykorzystane;
  • Cena po jakiej będą obejmowane akcje z wykorzystaniem warrantów (odpowiednio niska w stosunku do realnej wartości akcji);
  • Warunki wykorzystania warrantów (osiągnięcie zakładanych parametrów wzrostu wskaźników finansowych firmy, np. wzrostu zysku netto, wzrostu przychodów czy wzrostu jej kapitalizacji, bądź inne dowolne);
  • Liczba akcji przypadająca na jeden warrant subskrypcyjny;
  • Liczba emitowanych warrantów oraz liczba warrantów przeznaczonych do objęcia przez dane osoby z kierownictwa spółki;
  • Charakter warrantów (imienne lub na okaziciela, przy czym najczęściej imienne bez możliwości zbycia albo z możliwością zbycia za zgodą spółki).

Wykorzystywanie kontraktów menadżerskich przy zatrudnianiu menadżerów

Warranty subskrypcyjne minimalizują ponadto ryzyko, że kluczowa kadra kierownicza odejdzie do konkurencji, więc jeśli właściciele spółki uważają obecnych menadżerów za istotnych z punktu widzenia rozwoju firmy, może być to również sposób na zapobieganie podobnym sytuacjom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

We wzrostowym przedsiębiorstwie, w którym menadżerowie nie pobierają relatywnie wysokich wynagrodzeń, za to objęci są programem motywacyjnym opartym o warranty (tzw. program opcyjny) warunkiem skorzystania z warrantów i objęcia po relatywnie niskiej cenie (np. o 90% niższej niż cena rynkowa akcji), 5% akcji przedsiębiorstwa jest uzyskanie w okresie 5 lat wzrostu zysku o co najmniej 5% rocznie, zaś warunkiem objęcia 10% akcji przedsiębiorstwa jest uzyskanie w okresie 5 lat wzrostu zysku o co najmniej 10% rocznie. Konstrukcja taka zapewnia, że:

  • Menadżerowie będą czuli się współodpowiedzialni za kreowanie wartości przedsiębiorstwa poprzez wzrost jego zysku;
  • Menadżerowie będą swego rodzaju związani z przedsiębiorstwem na okres co najmniej 5 lat. Będzie im przy tym zależało na wykorzystaniu praw z warrantów, a więc ryzyko ich odejścia do konkurencji będzie zminimalizowane;
  • W okresie 5 lat spółka osiągnie znaczne oszczędności wynikające z niskich, bieżących wynagrodzeń dla menadżerów;
  • Po okresie 5 lat menadżerowie staną się współwłaścicielami spółki, a więc będą partycypować w jej dalszym ewentualnym wzroście oraz będą uczestniczyli w wypłatach z zysku, co dodatkowo zmotywuje ich do dalszych działań po okresie wspomnianych 5 lat.

Kontrola pracodawców pod kątem umów śmieciowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA