| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Pracownik i ZUS > Czy można umorzyć składki ZUS

Czy można umorzyć składki ZUS

Zapłata składek na ubezpieczenia społeczne jest obowiązkowa. Ustawodawca przewidział jednak pewne przypadki, gdy należności te mogą być umarzane w całości lub w części.

Podkreślenia wymaga fakt, iż katalog przesłanek jest otwarty, o czym świadczy użycie zwrotu "w szczególności". Przesłanką umorzenia może być także tzw. ważny interes strony.

Co prawda organy administracyjne podejmują decyzje w przedmiocie umorzenia zaległości w ramach tzw. uznania administracyjnego (ZUS może a więc nie musi). Ustawodawca pozostawiając organom uznanie w omawianej kwestii, wprowadza do systemu prawa ubezpieczeń społecznych swego rodzaju "luz decyzyjny" odnośnie przyznania określonej preferencji w przypadku spełnienia jednej z przesłanek. Nie oznacza to jednak, że rozstrzygnięcia organów w tej kwestii mogą być dowolne.

Uznanie organu winno zostać poprzedzone dokładnym ustaleniem stanu faktycznego i rozważeniem przesłanek. Towarzyszy temu obowiązek zebrania i wyczerpującego rozpatrzenia całego materiału dowodowego. Oceny zebranego w sprawie materiału dowodowego organ administracyjny dokonuje natomiast na podstawie własnej wiedzy oraz doświadczenia życiowego. Na prawidłowość dokonanej oceny materiału dowodowego wskazuje to, czy wyciągnięte na jego podstawie wnioski mają logiczne uzasadnienie.

Obowiązki organu rozpatrującego wniosek o umorzenie

W pierwszej kolejności organ administracyjny powinien ustalić, czy w stanie faktycznym zachodzą w ogóle okoliczności będące przesłankami do zastosowania preferencji w spłacie należności. W przepisie posłużono się pojęciami wyjątkowo nieostrymi ("uzasadnionych przypadkach", "zbyt ciężkie skutki", "niezbędne potrzeby życiowe").

Dokonując oceny stanu faktycznego organ administracyjny winien kierować się społecznie akceptowalną hierarchią wartości. Dopiero stwierdzenie wystąpienia przynajmniej jednej z określonych w powołanych wyżej przepisach prawa dyrektyw skutkuje tym, że organ administracyjny w pewnym sensie przechodzi do kolejnego etapu postępowania – etapu decyzyjnego.

Dopiero w etapie decyzyjnym ma miejsce uznanie administracyjne. Oznacza to, że dopiero po wystąpieniu jednej z dyrektyw organ administracyjny ma możliwość wyboru konsekwencji prawnych określonego stanu faktycznego, albowiem działa w granicach uznania administracyjnego.

Obowiązek wszechstronnego wyjaśnienia sprawy i wyczerpującego zebrania materiału dowodowego spoczywa na organie prowadzącym to postępowanie. Dlatego też organ powinien podjąć wszelkie kroki zmierzające do dokładnego ustalenia podstaw faktycznych, a nie ograniczać się jedynie do przerzucenia ciężaru dowodowego na stronę. Organ ma obowiązek w trakcie postępowania wyjaśniać co i jak wnioskujący o umorzenie powinien wykazać.

Z uwagi na tak określone obowiązki organu administracyjnego, pomimo istniejącego faktycznie luzu decyzyjnego można odwoływać się od decyzji, w których organ nie wykonał wszystkich obowiązków dowodowych albo nie ustalił w uzasadnieniu decyzji prawidłowo stanu faktycznego. 

Warto jednak pamiętać, że rozpatrujący ewentualną skargę sąd administracyjny nie może zmienić zaskarżonej decyzji ZUS na korzyść wnioskującego o umorzenie. Może jedynie uchylić zaskarżoną decyzję i wskazać jak organ powinien postępować przy ponownym rozpatrywaniu sprawy.

Krzysztof Słapczyński
Aplikant podatkowy z Kancelarii Radcy Prawnego i Doradcy Podatkowego Renaty Mikulewicz
Wrocław, ul. Sokolnicza 5/20
tel. 071 797 88 57
raport@raport.wroclaw.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

noRisk

noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »