| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Odśnieżanie a koszty podatkowe

Odśnieżanie a koszty podatkowe

W okresie zimowym każdy przedsiębiorca musi się zmierzyć ze wzrostem nakładów na odśnieżanie budynków. Nawet taka jednorazowa usługa może go kosztować aż kilkanaście tysięcy złotych. Dlatego też należy pamiętać, iż poniesione na ten cel wydatki można zaliczyć do kosztów przychodu.

Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się oprócz wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodów również wszystkie wydatki w celu zachowania i zabezpieczenia ich źródła. Każdy wydatek, jaki łączy się z czynnościami bezpośrednio związanymi z usuwaniem zalegającego śniegu z dachu zalicza się do wydatków związanych z eksploatacją budynku. Przepisy prawa nakładają na właścicieli obowiązek odśnieżania zaległego śniegu. Czynności te mają na celu utrzymanie budynku w stanie, który umożliwi jego prawidłowe wykorzystanie. Ma to istotny wpływ na zapewnienie należytego bezpieczeństwa każdej osobie, która znajduje się w obrębie budynku.

Przepisy wskazują, iż każdy podatnik, który wybierze zasady ogólne rozliczania przychodów z działalności gospodarczej, ma możliwość uwzględnienia w rozliczeniu kosztów odśnieżania. Wiąże się to z opodatkowaniem dochodów stawką liniową lub według 18% lub 32% stawki, które są uzależnione od wysokości samych dochodów. Natomiast, gdy chodzi o działalność sezonową, polegającą m.in. na odśnieżaniu skwerów, ulic a nawet prywatnych posesji, do kosztów zaliczyć można przede wszystkim koszty związane z nabyciem niezbędnych narzędzi, paliwa oraz wszystkich innych materiałów eksploatacyjnych.

Polecamy: Obowiązek nabycia kasy fiskalnej przez ryczałtowca

Uwzględnianie kosztów podatkowych przy odśnieżaniu jest dla przedsiębiorcy równie ważne jak koszty związane z jakimkolwiek sprzętem potrzebnym do odśnieżania, szczególnie wtedy, gdy zostaną one wpisane do ewidencji środków trwałych. Powszechnie wiadomo, iż z każdym sprzęt wpisanym jako środek trwały związany jest obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych, które jednocześnie będą miały na uwadze sezonowość danego sprzętu.

Bezpośrednio w koszty podatnik może zaliczyć jedynie urządzenia, których cena nie przekracza 3,5 tys. zł. Warto również wiedzieć, iż każdy podatnik, który rozpoczął działalność w danym roku podatkowym lub zalicza się do pojęcia małego podatnika, ma prawo do skorzystania z tzw. jednorazowej amortyzacji.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Przywilej ten daje szansę zaliczenia do kosztów uzyskania całej wartości sprzętu do wysokości 50 tys. euro. Zatem, gdy tylko zaistnieje konieczność odpisów amortyzacji, podatnik ma możliwość wyboru sposobu jej rozliczenia. Istotny jest fakt, iż w przypadku sprzętu sezonowego amortyzacji dokonuje się tylko i wyłącznie w okresie użytkowania.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »