| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Podatki > Jak rozlicza się antykwariat?

Jak rozlicza się antykwariat?

Kupno i sprzedaż używanych książek to sposób na własną firmę, który wraca do łask. Ekspert wyjaśnia jaka będzie najkorzystniejsza forma opodatkowania dla antykwariatu.

Przedsiębiorców prowadzących antykwariaty obowiązują przepisy ogólne dotyczące wszystkich przedsiębiorców, to znaczy że prowadzenie antykwariatu nie wymaga uzyskania jakiegokolwiek zezwolenia, jak to ma miejsce np. w przypadku prowadzenia kantorów. Największy dylemat dotyczy jednak opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Co z VAT?

Podatnik prowadzący antykwariat musi sam zdecydować, czy opłaca mu się skorzystać ze zwolnienia podmiotowego czy tez być czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie bez znaczenia jest fakt, że w dużej mierze jego klientami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, którzy nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego przy sprzedaży.

Nie będąc podatnikiem VAT sprzedawca nie obciąża swoich klientów podatkiem VAT przy sprzedaży, a zatem jego ceny będą konkurencyjne na rynku. Podatnik może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego aż do momentu przekroczenia limitu sprzedaży 150 tys. zł w 2011 r.

Niezwykle istotnym jest, że podatnik, który rozpoczyna w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 150.000,00 zł.

Podatnik nie składa co prawda deklaracji VAT do urzędu skarbowego, ale jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży oraz wystawiania rachunków dokumentujących jego sprzedaż.

Jeśli podatnik zdecyduje się być czynnym podatnikiem VAT musi zgłosić ten fakt na druku VAT-R do naczelnika urzędu skarbowego oraz uiścić opłatę skarbową w wysokości 170,00 zł. Zobowiązany zostanie do dokumentowania swojej sprzedaży fakturami VAT, a obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT).

Ustawodawca przewidział jednak szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Zgodnie z art. 120 ust. 4. ustawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Smaga Jaroszyński Spółka Adwokacka sp. j.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »