| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Finanse i rozwój > Działalność e-commerce

Działalność e-commerce

Rynek internetowy zyskuje na popularności w zakresie zakupów FMCG oraz odzieży i żywności. Najszybciej wzrasta popularność portali o zasięgu krajowym, z szerokim różnorodnym asortymentem. Najszybciej rozwija się portal allegro oraz olx.pl, ceneo.pl. Internauci coraz częściej interesują się portalami zagranicznymi: amazon oraz ebay. Wysokie zainteresowanie utrzymuje się dla portali handlowych – odzież i dodatki. Na pierwszym miejscu jest allegro, drugie zalando, trzecie bonprix. Stopień odróżnialności ocenia się na 64% dla allegro oraz 11% zalando i 7%y bonprix.

Wyniki raportu e-commerce pokazują wzrost zainteresowania portalami o szerokim zasięgu i asortymencie. Ważne dla internautów jest dostęp do porównań produktów, łatwość obsługi, zaufanie oraz poziom, zakres realizacji zamówień. W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie portalami z żywnością oraz apteki, farmaceutyka, kosmetyki (sephora, rossman, douglas). Stopień popularności to 10%, 9%, 8%.  Ważnym uczestnikiem rynku online są firmy RTV i IT – euro.com.pl oraz mediamarkt.pl (30% udziału w rynku). Rozwój IT  wywołał znaczny wzrost zainteresowania aplikacjami, programami i bazami danych. Wzrasta zainteresowanie e-book, publikacjami pdf oraz czytnikami głosowymi. Wzrost widać na empik.com (14% udział w rynku) i merlin.pl (7% udział w rynku). Na pierwszym miejscu z 15% udziałem w rynku jest allegro.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dynamika zmian na rynku internetowym jest wysoka od 2010 utrzymuje się powyżej 12% rocznie. W roku 2013 wzrost oszacowano na 12,9% rok 2014 na 15,1%. W ostatnich czterech latach wartość rynku  wzrosła o 12,4 mld PLN. W kolejnych najważniejszymi czynnikami wzrostu  będzie konsumpcja indywidualna oraz ocena dochodów własnych i kosztów. Na wartość wydatków indywidualnych wpływa wiarygodność rynku oraz gospodarki (finanse, transakcje, raty, koszty zakupu oraz ocena firm online). Konsumpcja jest  uzależniona od tendencji na rynku, mody oraz warunków gospodarowania, zakupów. Znacznym obciążeniem jest ocena sytuacji przyszłej dla firm, pracowników i zatrudnienia.

Na polskim rynku ilość urządzeń mobilnych wzrasta, firmy telekomunikacyjne znacznie rozwinęły sieć LTE, Wi-Fi oraz dostęp do modemów internetowych. Zmiany te wpływają na popularność i częstotliwość korzystania z Internetu. W ostatnich latach wprowadzono ponad 2 tysiące bezpłatnych aplikacji na iPhone, smartphone i tablet. Wiele dotyczy oferty handlowej, często są to aplikacje informacyjne i handlowe. Zainteresowanie firm i użytkowników jest wysoko oceniane. Najczęściej wysokie zainteresowanie szacuje się dla osób w wieku 16-35 lat i osób z wyższym wykształceniem. 

Koniec z tajemnicą bankową w krajach UE

Dla internautów kryteria wyboru opierają się na łatwości obsługi portalu oraz jakości, wiadomości o produkcie (również zdjęcia i filmy). Szybkość dostawy oraz koszt produktu (cena, dostawa) jest  często oceniany. W przypadku IT, RTV czy innych produktów użytkowych internauta szuka informacji o gwarancji, licencji, naprawach oraz serwisie.

E-commerce w Polsce i UE uzyskuje wysokie prognozy wzrostu, popularyzacji. Wysoki wzrost wartości rynku, wysoka dynamika utrzymuje się od kilku lat. Popularyzacja Internetu poprzez sieć telefonii komórkowej oraz nowoczesne szybkie łącza (modem, Wi-Fi, LTE) wykazuje wysoką dynamikę. Budowa sieci firmowych, kawiarenek, salonów z wolnym dostępem do Internetu (m. in. Hotele i restauracje) czy Internetu szerokiego zasięgu (domowego, przestrzennego, obszarowego) jest planem firm telekomunikacyjnych i IT na kolejne lata.

Płynność finansowa firmy – jak o nią dbać?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy BIK Brokers. Absolwent wydziału Zarządzania i Marketingu Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992-95 jeden z organizatorów i założycieli sieci restauracji KFC, Pizza Hut i Taco Bell należącej do PepsiCo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »