| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Wsparcie informacyjne dla MSP

Wsparcie informacyjne dla MSP

Od wielu lat Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje plany i projekty szkoleniowe, badawcze ukierunkowane na rozwój i wzrost konkurencyjności w sektorze MSP, mikro przedsiębiorstw i start up. Od 2005 roku PARP wspiera i rozwija sieć Punktów Konsultacyjnych w całym kraju.

Punkty Konsultacyjne

Punkty Konsultacyjne są efektem projektu UE – Europejskiego Funduszu Społecznego. W Polsce działalność punktów jest prowadzona poprzez sieć  i Krajowy System Usług (KSU). Są to organizacje non-profit, finansowane ze środków  samorządowych, źródeł zewnętrznych oraz działalności dodatkowej. Punkty konsultacyjne to wcześniejsze agencje rozwoju regionalnego, centra wspierania biznesu oraz izby branżowe, badawcze. Często działalność tego typu prowadzą fundacje, fundusze, stowarzyszenia i szkoły biznesu.

Zobacz: Firma na próbę – jak założyć ?

Plan wspierania MSP

Plan wspierania MSP przez ostatnie lata znacznie się rozwinął, szczególnie w zakresie edukacji, doradztwa oraz wprowadzenia usług dla biznesu. Znaczne zmiany wynikały z rozbudowy sieci online oraz działalności szkoleniowej, doradczej i informacyjnej poprzez Internet, działalność online. Zmiany te wymagały wielu dostosowań w zakresie innowacji oraz oprogramowania IT, sprzętu IT. Przez ostatnie lata Punkty znacznie rozwinęły swą działalność poprzez rozbudowę współpracy z samorządami, instytucjami i organizacjami lokalnymi, krajowymi i międzynarodowymi.

Zobacz: Dobry pomysł to tylko połowa sukcesu start-upu

Wsparcie w zakresie otwierania i prowadzenia działalności

Obecnie działalność podstawowa Punktów Konsultacyjnych opiera się na działaniach informacyjnych i usługowych. Punkty są  wsparciem dla MSP w zakresie otwierania i prowadzenia działalności gospodarczej. Badania PARP wskazują wysokie zaangażowanie i zainteresowanie działalnością doradczą w zakresie możliwości finansowania, obowiązków firmy, dokumentacji handlowych, certyfikatów. Wysokie zainteresowanie ocenia się przy doradztwie indywidualnym, osobistym. Większość respondentów planuje dalszą współpracę.

Zobacz również: Rozpoczęcie działalności bezpośrednio po wpisie w KRS - zmiana w prawie

Cena usług doradczych

Jednym z podstawowych kryteriów oceny Punktów Konsultacyjnych był koszt usługi i doradztwa. Ponad 1/3 osób za podstawowe kryterium wybiera brak kosztów oraz szeroki zakres usług. Ponad 40% osób zgadza się na zmiany ceny. Średnia cena usług doradczych zdaniem klientów powinna wynosić ok. 300 zł, cena usług informacyjnych 120 zł.

Przedsiębiorcy współpracujący w ramach KSU szukają następnych rozwiązań m.in. doradztwo i kontakt poprzez portale i online. Ważnym kryterium oceny KSU jest dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz wprowadzanie specjalizacji i zróżnicowania oferty wobec różnych firm.

Redakcja poleca: Zmiany w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT - Wyjaśnienia MF (PDF)

Zainteresowanie usługami informacyjnymi

Badania pokazują wysokie zainteresowanie usługami informacyjnymi, średnia w roku to 103 010. Około 80-90% klientów to klienci nowi. W przypadku usług opieki nad klientem osoby nowe to 10-20%. Najczęściej przedsiębiorcy szukają informacji dotyczącej finansowania, zakładania działalności oraz likwidacji działalności. Ważnym elementem są usługi specjalistyczne: prawne, rachunkowe, księgowe, urzędowe. Około połowa usług dotyczy wypełniania dokumentów. Ponad 80% opiera się na asystowaniu i pomocy przy wypełnianiu dokumentów.

Przyszłość KSU

Krajowy System Usług będzie nadal rozwijany w zakresie współpracy online oraz rozbudowy współpracy z przedsiębiorstwami, urzędami, samorządami i instytucjami krajowymi. Głównym celem będzie budowa specjalizacji i długofalowych relacji.

DOROTA SMOLEŃSKA

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Bajek

Starszy Specjalista ds. Projektów HR - Grupa Tempo S.C.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »