| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Import z Chin: konfucjanizm i Chińczycy

Import z Chin: konfucjanizm i Chińczycy

Przedsiębiorca planujący rozpocząć prowadzenie interesów z kontrahentami z Chin powinien pamiętać o odrębnościach kulturowych. Ekspert wyjaśnia czym jest konfucjanizm i jak idea konfucjonistyczna przenika do chińskiego biznesu.

Chińczycy są dumni z historii swojej cywilizacji i kultury sięgającej pięć tysięcy lat, której unikalność sprawia, że jest odbierana przez wielu za jedyną w swoim rodzaju. Również spojrzenie Chińczyków na ludzi Zachodu ma głębokie korzenie w uwarunkowaniach kulturowych. W sytuacji gdy nie znane im są inne standardy zachowań oceniają je według własnych, przyjętych przez siebie norm. Oczekiwania ze strony Chińczyków, bazujących na doświadczeniach, nie są jednak wysokie dlatego pokazując choć minimalną wiedzę z zakresu współpracy z chińskimi partnerami zyskuje się ich dużo większy szacunek.

Pozycja jednostki w społeczeństwie chińskim nie może być w pełni zrozumiana bez dyskusji na temat myśli mędrca Konfucjusza (511-479 p.n.e.) i jego uczniów, którzy przez wieki wywierali znaczny wpływ na chińską kulturę.

Polecamy: Import z Chin: Jakość importowanych produktów

Podczas szkoleń, które prowadziłem w Polsce, wielokrotnie byłem pytany: dlaczego Chińczycy tak się zachowują? Dlaczego wolą pracować w grupach? Z jakiego powodu decyzje biznesowe nie są podejmowane na pierwszym ani drugim spotkaniu? Odpowiedzi na nie można się doszukiwać właśnie we wpływie myśli konfucjańskiej na społeczeństwa azjatyckie. Ten chiński uczony, przez szerzenie swojej filozofii na temat społeczeństwa, wywarł głęboki wpływ na sposób myślenia i życia nie tylko Chińczyków ale również Koreańczyków, Japończyków, Tajwańczyków i Wietnamczyków.

Warto dodać, że konfucjanizm jest bardziej systemem wartości niż religią samą w sobie. Systemem wartości, w którym nadrzędne znaczenie przypisuje się zobowiązaniom ludzi wobec siebie jako funkcji zachowań między nimi.

Chciałbym wspomnieć tutaj o konfucjańskiej teorii dotyczącej etyki, której byłem uczony w szkole od ósmego roku życia. Dzieli się ją na trzy części:

Lǐ (禮) - odnosi się do przekonania, że to działania podjęte przez jednostkę mają większy wpływ na budowanie idealnego społeczeństwa niż standardy wprost zaczerpnięte z obrzędów kanonicznych.

yì (義) - można tłumaczyć jako „cnotliwość", która może być wprost rozumiana jako wszystko to co jest moralnie najbardziej poprawne, w odniesieniu do każdej sytuacji. Należy dodać, że jednostka działając na swoją własną korzyść, dbająca o swoje własne interesy nie jest koniecznie postrzegana jako ktoś działający wbrew moralnym zasadom. Ważne jest aby podczas zaspokajania indywidualnej potrzeby postępować zgodnie z najistotniejszą zasadą, która mówi, że należy postępować słusznie z słusznych przyczyn.

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Darren Chong

Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Dlaczego decyzje nie są podejmowane na pierwszym spotkaniu? Odpowiedzi można się doszukiwać we wpływie myśli konfucjańskiej.
Dlaczego decyzje nie są podejmowane na pierwszym spotkaniu? Odpowiedzi można się doszukiwać we wpływie myśli konfucjańskiej.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Magdalena Kasprzak

Doktor nauk prawnych, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK