| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Lobbing stanowi współcześnie odmianę konsultingu, doradztwa prawnego lub politycznego. Umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja sprzyjają, czy wręcz wymuszają na korporacjach stosowanie lobbingu. Zjawisko to, w coraz większym stopniu dotyczy również średnich i małych firm. Na co więc należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o otwarciu komórki odpowiedzialnej za lobbing w firmie?

Wielkość firmy

Kluczowe znaczenie będzie miała wielkość Twojej firmy. Oczywistym jest fakt, że wielkie korporacje posiadają inne możliwości finansowe niż średnie i małe firmy. Prowadzenie działalności lobbingowej (prawo, administracja, stosunki z parlamentem, prawo europejskie, kontakty i relacje ze strukturami europejskimi) najczęściej wiąże się z nawiązaniem współpracy z firmą zewnętrzną. To z kolei generuje dodatkowe koszty.

Kolejnym ważnym aspektem jest powiązanie działalności przedsiębiorstwa z administracją. Istnieją dziedziny gospodarki np. sektor farmaceutyczny, które siłą rzeczy muszą utrzymywać ścisłe więzi z administracją. Ścisłe reglamentacje obejmujące ten sektor wymuszają nieustanny kontakt z urzędnikami.

Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie. Chodzi o to kto w ramach przedsiębiorstwa będzie odpowiadał za kontakty lobbingowe, oraz w jaki sposób zostanie przeprowadzona rekrutacja na te stanowiska.

Polecamy: Jak szybko rozwinąć firmę?

Tworzenie odpowiedniej struktury

Najważniejszą rzeczą jest jednak dotychczasowe doświadczenie firmy z lobbingiem oraz stworzenie odpowiedniej struktury pozwalającej na otwarcie komórki odpowiedzialnej za lobbing.

Nie istnieje jedna uniwersalna struktura, którą mogłaby zastosować każda firma. Jednym ze sposobów jest otwarcie wewnętrznej struktury zintegrowanej z przedsiębiorstwem. Zatrudnienie co najmniej trzech osób w pełny wymiarze godzin, które podlegałyby bezpośrednio dyrekcji strategicznej przedsiębiorstwa jest bardzo dobry rozwiązaniem.

Zadania, za które owa grupa miałaby odpowiadać to utrzymywanie dobrych stosunków z administracją państwową, europejską oraz ekspertami prawnymi i gospodarczymi. Największe zalety takiej struktury to stałość i całkowita dyspozycyjność. Największy minus to wysokie koszty.

Inną możliwą formą uprawiania lobbingu przez firmę jest współpraca z inną, wyspecjalizowaną firmą. Do tej opcji potrzebna jest dobra znajomość rynku usług lobbingowych. Najlepiej zwrócić się wtedy do stowarzyszenia zrzeszającego takie firmy. W Polsce niestety nie ma jeszcze takiej organizacji, jednak np. we Francji działa Association des Conseils en Lobbying, na forum europejskim, a w Brukseli - podobna organizacja FELPA. Firmy, które należą do tego typu stowarzyszeń zobowiązują się do przestrzegania kodeksu, są dokładnie sprawdzone i dlatego bardziej wiarygodne.

Trzecia możliwość to utworzenie formuły mieszanej. Jest to forma najbardziej optymalna. Polega na zatrudnieniu osoby odpowiedzialnej za kontakty z konkretnym gabinetem zewnętrznym. Często nie nazywa się wtedy zatrudnionego lobbystą tylko np. odpowiedzialnym za stosunki z parlamentem.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

Stowarzyszenie zajmuje się ochroną praw konsumentów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »