| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > ABC małej firmy > Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Czy warto utworzyć komórkę lobbingową w firmie?

Lobbing stanowi współcześnie odmianę konsultingu, doradztwa prawnego lub politycznego. Umiędzynarodowienie gospodarki i globalizacja sprzyjają, czy wręcz wymuszają na korporacjach stosowanie lobbingu. Zjawisko to, w coraz większym stopniu dotyczy również średnich i małych firm. Na co więc należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o otwarciu komórki odpowiedzialnej za lobbing w firmie?

Wielkość firmy

Kluczowe znaczenie będzie miała wielkość Twojej firmy. Oczywistym jest fakt, że wielkie korporacje posiadają inne możliwości finansowe niż średnie i małe firmy. Prowadzenie działalności lobbingowej (prawo, administracja, stosunki z parlamentem, prawo europejskie, kontakty i relacje ze strukturami europejskimi) najczęściej wiąże się z nawiązaniem współpracy z firmą zewnętrzną. To z kolei generuje dodatkowe koszty.

Kolejnym ważnym aspektem jest powiązanie działalności przedsiębiorstwa z administracją. Istnieją dziedziny gospodarki np. sektor farmaceutyczny, które siłą rzeczy muszą utrzymywać ścisłe więzi z administracją. Ścisłe reglamentacje obejmujące ten sektor wymuszają nieustanny kontakt z urzędnikami.

Podejmując decyzję o utworzeniu komórki odpowiedzialnej za lobbing musimy zastanowić się również nad podziałem kompetencji w firmie. Chodzi o to kto w ramach przedsiębiorstwa będzie odpowiadał za kontakty lobbingowe, oraz w jaki sposób zostanie przeprowadzona rekrutacja na te stanowiska.

Polecamy: Jak szybko rozwinąć firmę?

Tworzenie odpowiedniej struktury

Najważniejszą rzeczą jest jednak dotychczasowe doświadczenie firmy z lobbingiem oraz stworzenie odpowiedniej struktury pozwalającej na otwarcie komórki odpowiedzialnej za lobbing.

Nie istnieje jedna uniwersalna struktura, którą mogłaby zastosować każda firma. Jednym ze sposobów jest otwarcie wewnętrznej struktury zintegrowanej z przedsiębiorstwem. Zatrudnienie co najmniej trzech osób w pełny wymiarze godzin, które podlegałyby bezpośrednio dyrekcji strategicznej przedsiębiorstwa jest bardzo dobry rozwiązaniem.

Zadania, za które owa grupa miałaby odpowiadać to utrzymywanie dobrych stosunków z administracją państwową, europejską oraz ekspertami prawnymi i gospodarczymi. Największe zalety takiej struktury to stałość i całkowita dyspozycyjność. Największy minus to wysokie koszty.

Inną możliwą formą uprawiania lobbingu przez firmę jest współpraca z inną, wyspecjalizowaną firmą. Do tej opcji potrzebna jest dobra znajomość rynku usług lobbingowych. Najlepiej zwrócić się wtedy do stowarzyszenia zrzeszającego takie firmy. W Polsce niestety nie ma jeszcze takiej organizacji, jednak np. we Francji działa Association des Conseils en Lobbying, na forum europejskim, a w Brukseli - podobna organizacja FELPA. Firmy, które należą do tego typu stowarzyszeń zobowiązują się do przestrzegania kodeksu, są dokładnie sprawdzone i dlatego bardziej wiarygodne.

Trzecia możliwość to utworzenie formuły mieszanej. Jest to forma najbardziej optymalna. Polega na zatrudnieniu osoby odpowiedzialnej za kontakty z konkretnym gabinetem zewnętrznym. Często nie nazywa się wtedy zatrudnionego lobbystą tylko np. odpowiedzialnym za stosunki z parlamentem.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »