| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Dotacje > ABC funduszy unijnych > Jakie są źródła finansowania innowacji w Polsce?

Jakie są źródła finansowania innowacji w Polsce?

Stwierdzenie, że pojęcie innowacji weszło do powszechnego użycia dzięki funduszom unijnych nie powinno być aż nadto przesadzone. To właśnie dostępność środków finansowych ukierunkowanych na wzrost innowacyjności polskich przedsiębiorstw nadała temu pojęciu nowego, ostrego znaczenia. Jak zdefiniować innowacje i jak poznać źródła ich finansowania – o tym w poniższym artykule.

Czym jest innowacyjność?

Nie tylko w polskiej, lecz również międzynarodowej literaturze wnikliwy czytelnik może natknąć się na wiele definicji pojęcia innowacyjności. Brak jednolitego podejścia może powodować zatem trudności interpretacyjne. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości w tym względzie proponuję zatem na potrzeby niniejszego artykułu posłużyć się definicją, którą wskazuje projekt „Strategii innowacyjności i efektywności gospodarki na lata 2011-2015”, który w marcu tego roku był przedmiotem konsultacji i uzgodnień.

Otóż zgodnie z przywołanym dokumentem, przez innowacyjność gospodarki należy rozumieć zdolność i motywację przedsiębiorstw do ustawicznego poszukiwania i wykorzystywania w praktyce wyników prac badawczych i rozwojowych, nowych koncepcji, pomysłów i wynalazków. Innowacyjność oznacza również doskonalenie i rozwój istniejących technologii produkcyjnych, eksploatacyjnych i dotyczących sfery usług, wprowadzanie nowych rozwiązań w organizacji i zarządzaniu, doskonalenie i rozwój infrastruktury, zwłaszcza dotyczącej gromadzenia, przetwarzania i udostępniania informacji.

Polecamy: E-usługi znów szansą na unijne dotacje

Na potrzeby przygotowania projektów unijnych, warto posłużyć się definicją przywoływaną w podręczniku OECD z 2005 roku dotyczącym zasad gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Zgodnie z tym dokumentem innowacja to: wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi) lub procesu, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub stosunkach z otoczeniem.

Podręcznik ten wyróżnia cztery typy innowacji:

  • Innowacje produktowe to wprowadzenie wyrobu lub usługi, które są nowe lub znacząco udoskonalone w zakresie swoich cech lub zastosowań.
  • Innowacje procesowe to innowacje w obrębie procesu – wdrożenie nowej lub znacząco udoskonalonej metody produkcji lub dostawy.
  • Innowacje marketingowe to wdrożenie nowej metody marketingowej wiążącej się ze znaczącymi zmianami w projekcie/konstrukcji produktu lub w opakowaniu, dystrybucji, promocji lub strategii cenowej.
  • Innowacje organizacyjne to wdrożenie nowej metody organizacyjnej w przyjętych przez firmę zasadach działania, w organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem.

Jakie są źródła innowacji?

Popularyzacja działalności innowacyjnej wśród polskich przedsiębiorców nastąpiła w głównej mierze dzięki dostępności środków unijnych. W ramach unijnego budżetu na lata 2007-2013 mają oni możliwość skorzystania z rozmaitych form wspierania działalności innowacyjnej, które uzależnione są m.in. od typu wdrażanego przez nich projektu. W kontekście wyczerpujących się jednak pieniędzy unijnych warto pamiętać, że nie stanowią one jedynego źródła finansowania rozwoju działalności innowacyjnej w Polsce.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Barbara Głowacka

Prawnik, konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »