| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Samouczek > Analiza wielowariantowa z wykorzystaniem scenariuszy (Excel)

Analiza wielowariantowa z wykorzystaniem scenariuszy (Excel)

Microsoft Office Excel 2007 posiada w swoich zasobach bardzo przydatne narzędzie jakim jest Menedżer scenariuszy. Umożliwia on  przeprowadzenie wielowariantowej analizy danych. Scenariusze pomocne są przy budowaniu kilku wariantów działalności firmy, np. optymistyczne przychody, zakładane przychody, oraz sprawdzać, jak przy zdefiniowanych argumentach będą następowały zmiany.

Dzięki scenariuszom w łatwy sposób można zaprezentować kilka wariantów tej samej sytuacji, wybierając tę najbardziej realną i odpowiednią. Dla przykładu można zbudować model prezentujący zarobki firmy ubezpieczeniowej w zależności od liczby zatrudnionych agentów ubezpieczeniowych, zmieniając w scenariuszach liczbę agentów i sprawdzając, na jakim poziome kształtować się będą koszty i przychody. Oczywiście aby dobrze wykorzystać funkcjonalność scenariuszy, najważniejsze jest zbudowanie właściwego modelu do analizy.

Dopiero po tym podaje się, które komórki wyliczające wartości w modelu będą zmiennymi dla poszczególnych scenariuszy. Rozwiązanie to jest rozwiązaniem odwrotnym do polecenia Szukaj wyniku — tam wiadomo by!o, jaki jest ostateczny wynik, należało wyliczyć wyłącznie wartość argumentu, który na ten wynik wpływa, w przypadku scenariuszy znane są argumenty umożliwiające obliczenie wyniku.

Polecamy: Skutki podatkowe loterii promocyjnej

Po zbudowaniu modelu można przystąpić do tworzenia scenariuszy. Polecenie Menedżer scenariuszy umieszczone jest na wstążce w zakładce Dane jako ostatnie na liście Analiza symulacji. Po wyborze polecenia otwarte zostanie okno o nazwie Menedżer scenariuszy, w którym możliwe jest zarządzanie wszystkimi dostępnymi scenariuszami. Wybranie przycisku Dodaj… spowoduje otwarcie nowego okna o nazwie Dodawanie scenariusza w którym wpisuje się nazwę scenariusza oraz zaznacza komórki zmieniane, po czym określa wartości zaznaczonych komórek dla dodawanego scenariusza.

W celu zaznaczenia kilku komórek leżących w różnych miejscach arkusza można wykorzystać umieszczony na klawiaturze przycisk Ctrl w połączeniu z lewym przyciskiem myszy. Po prostu po wyborze pierwszej komórki wcisnąć klawisz Ctrl i kolejno lewym przyciskiem myszy dodawać zaznaczenie. Kiedy zostaną dodane wszystkie scenariusze, można je pojedynczo wyświetlać, wykorzystując do tego celu przycisk Pokaż, jak i dodać za pomocą przycisku Podsumowanie… nowy arkusz z podsumowaniem wszystkich dostępnych scenariuszy, warto$ciami poszczególnych komórek oraz wynikami komórek docelowych. Podsumowanie może mieć format tabeli przestawnej bądź zwykłego podsumowania danych.

Aby dodać scenariusze pozwalające wyliczyć zwrot z inwestycji w lokatę terminową (z kapitałem początkowym 1000 zł, na 6,5% rocznie) przy okresie oszczędzania pięć lat i przy różnych wartościach wpłacanych rat (50, 100, 500, 1000 zł), należy:

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »