| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Sprzęt biurowy i sieci > Jak zarejestrować domenę przed założeniem firmy

Jak zarejestrować domenę przed założeniem firmy

Domena, która posiada słowa bezpośrednio kojarzące się z firmą lub jej nazwą jest bardzo atrakcyjna nie tylko dla firmy. W Sieci coraz częściej dochodzi do przestępstw związanych z przechwytywaniem oraz wykorzystywaniem ich przez osoby trzecie, najczęściej w celu osiągnięcia korzyści materialnych.

Jednym z najważniejszych zagrożeń jest cybersquatting. Jest to praktyka rejestracji domen znanych marek w celu późniejszego odsprzedania ich po zawyżonej cenie osobom, firmom, które mogłyby chcieć je zarejestrować. Wchodząca na rynek firma lub nowy produkt znanej marki to idealna pożywka dla działań cybersquatterów. Jeśli przedsiębiorstwo nie zarejestruje domen przed rozpoczęciem działalności, nazwy zawierające słowa bezpośrednio kojarzące się z firmą bardzo szybko mogą paść łupem internetowych przestępców.

Sytuacja ta odnosi się nie tylko do adresów w najpopularniejszych rozszerzeniach, takich jak .pl, .com czy .eu. Cybersquaterzy często rejestrują wszelkie możliwe kombinacje nazw przedsiębiorstwa, produktu z różnego rodzaju końcówkami, np. regionalnymi i funkcjonalnymi. Najbardziej zagrożone są w tym przypadku firmy, które zakupiły tylko jedną domenę, a następnie rozpoczęły jej promocję, bez zabezpieczenia pozostałych wariantów.

Takim przykładem może być serwis Allegro.pl. Domena alegro.pl została zarejestrowana przez inny podmiot i jest zaparkowana jest w systemie reklamowym, a jej właściciele korzystają na popularności serwisu aukcyjnego.

Porównaj: Nie zapominaj o przedłużeniu firmowej domeny

Dlatego należy pamiętać, aby wprowadzając na rynek nowy produkt lub zakładając firmę, już w fazie projektu zarejestrować pakiet domen z nową nazwą. To bardzo rozsądny zabieg, który zabezpiecza adres firmowej strony WWW.

Planując rozpoczęcie nowych działań należy upewnić się, czy wybrana nazwa dla firmowej domeny jest wolna oraz niezwłocznie ją zarejestrować. Jest to niezwykle istotne, ponieważ rejestracja dokonywana jest na zasadzie pierwszeństwa i po zakończeniu projektu może okazać się, że domena jest już zajęta.

Obecnie znalezienie domeny zarówno chwytliwej, atrakcyjnej dla odbiorcy, jak i dopasowanej do działalności, nie jest proste. Dlatego, jeśli wybrana nazwa firmy lub produktu jest wolna, należy niezwłocznie ją zarejestrować. Konsekwencje związane z utratą domeny mogą być dla przedsiębiorstwa bardzo uciążliwe, a także wpłynąć na wyniki sprzedażowe. Wśród polskich firm zwiększa się świadomość tego, jak ważna jest dla przedsiębiorstwa domena. Świadczy o tym fakt, że coraz częściej dokonują one rejestracji domeny z dużym wyprzedzeniem. Tendencja ta widoczna jest szczególnie jeśli chodzi o media.

Telewizja TVN rejestruje domeny z nazwami swoich projektów (najczęściej seriali) z kilku- lub kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem. Domena związana z serialem „39 i pół” (www.39ipol.pl) została zakupiona niemal 6 miesięcy wcześniej, a stacją TVN Warszawa (www.tvnwarszawa.pl) aż 16 miesięcy przed rozpoczęciem projektu. Jest to doskonałe zabezpieczenie adresów internetowych przed działaniami cybersquatterów.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Przedsiębiorstwo powinno zarejestrować najbardziej popularne wśród Internautów rozszerzenia (.pl, .com, .com.pl, .eu), a także wszystkie, kojarzące się bezpośrednio z działalnością firmy. Dokonując wyboru adresów, które powinny znaleźć się w firmowym portfolio warto zainwestować w domeny z rozszerzeniami związanymi z lokalizacją przedsiębiorstwa oraz zasięgiem jej działań. Jeśli nazwa firmy składa się z kilku członów należy zarejestrować domeny, z wszystkimi wariantami kolejności. Nie należy również zapominać o adresach WWW zawierających literówki nazwy głównej. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jarosz

specjalista ds. controllingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »