| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Programy dla firm > Kopia bezpieczeństwa jak polisa na życie dla firmy

Kopia bezpieczeństwa jak polisa na życie dla firmy

Co jest niezbędne w funkcjonowaniu każdej firmy? Dane. Są wszędzie – w rozliczeniach, ofertach dla klientów, instrukcjach dla pracowników… Obowiązek ich zabezpieczania zazwyczaj spoczywa na pojedynczych pracownikach, dziale IT, czasem na usługodawcach zewnętrznych. Jakie są powody utraty danych i ich konsekwencje finansowe dla sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz jakie korzyści otrzymują firmy dzięki regularnemu backupowi – wyjaśniamy w poniższym artykule.

Polityka bezpieczeństwa danych w polskich firmach

Statystki dotyczące polskich przedsiębiorców pokazują, że 83 proc. z nich tworzy kopie zapasowe, z czego prawie połowa wykonuje je wewnątrz firmy, a więc poprzez swoich pracowników. Wciąż 17 proc. firm w ogóle nie wykonuje backupów, zatem świadomie naraża się na ryzyko i koszty związane z utratą danych. Firmy przyznają, że nie wykonują kopii zapasowych, ponieważ wydaje im się to zbyt skomplikowane. Wina leży także po stronie pracowników, którzy albo zwyczajnie zapominają o backupie albo otwarcie przyznają, że nie mają na to czasu, bagatelizując tym samym konsekwencje i narażając pracodawcę na ogromne straty.

Utrata danych może poważnie utrudnić lub wręcz uniemożliwić prowadzenie działań biznesowych, powodując przestoje w pracy, ogólną dezorganizację, dotkliwe straty materialne, a w najgorszym przypadku doprowadzić nawet do bankructwa. Brak odpowiedniej polityki przywracania utraconych danych powoduje w sytuacji awaryjnej czasochłonne i kosztowne procesy powrotu działania firmy do stanu normalnego.

Do najczęstszych przyczyn utraty danych należą:

  • Awarie sprzętu: dysków, serwerów, zasilaczy.
  • Awarie oprogramowania: błędy oprogramowania, wirusy, trojany.
  • Błędy ludzkie: przypadkowe skasowanie, rozlanie kawy, nieświadome działanie.
  • Celowe działanie: kradzież, włamanie, sabotaż, wirusy, fałszywe e-maile.
  • Klęski żywiołowe, wypadki: ogień, woda, zawalenie budynku, inne wypadki.

Przeczytaj także: Jak kupić domenę na rynku wtórnym – krok po kroku

Ile kosztuje bezpieczeństwo danych

Straty ponoszone przez firmy, które nie wykonują regularnie backupu danych można oszacować. Większość przedsiębiorców utracone zasoby próbuje odzyskać, korzystając z pomocy specjalistycznych laboratoriów. Nie daje to jednak gwarancji, że uda się przywrócić wszystkie pliki, część nich może zostać zbyt mocno uszkodzona lub trwale skasowana. Diagnoza takiej sytuacji to dla firmy koszty około kilkuset złotych, zaś samo odzyskiwanie może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Większość firm, które wykonują kopie zapasowe, robi to w tradycyjnej formie, co oznacza, że musi ponieść również koszty wynajmu powierzchni, zakupu nowych i utrzymania starych nośników w dobrej kondycji. Nawyk prowadzenia fizycznych backupów jest echem ery sprzed rewolucji internetowej, dawniej firmy nie miały innej alternatywy.

Wraz z rozwojem technologii i dostępu do szerokopasmowego łącza na rynku pojawiły się firmy oferujące zdalne kopie zapasowe. Programy te wykonują kopie dokumentów z komputera, a następnie wysyłają je szyfrowanym połączeniem na zewnętrzne serwery. Szyfrowanie następuje jeszcze przed wysłaniem plików na serwer, dlatego jedyną osobą która ma w nie wgląd jest właściciel komputera. Przyjrzyjmy się bliżej szacunkowemu porównaniu kosztów dla kilkuosobowej firmy, która wykonuje kopie zapasowe w jeden z tradycyjnych sposobów i za pomocą automatycznego narzędzia.

Polecamy serwis Telefony firmowe

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Marta Jeleń

Kancelaria Radcy Prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »