| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Programy dla firm > Jak atakowane są banki cz. 2

Jak atakowane są banki cz. 2

Artykuł zawiera przegląd metod wykorzystywanych obecnie przez cyberprzestępców do atakowania instytucji finansowych, w szczególności banków. Opisane tu trendy i zagadnienia są kluczowe jeśli chodzi o bezpieczeństwo danych, którymi dysponują współczesne instytucje finansowe Na koniec propozycja kilku sposobów mogących pomóc zapewnić ochronę przed zagrożeniami, które nieodłącznie wiążą się z bankowością online. Zapraszamy na drugą część artykułu.

Obecnie podczas podpisywania transakcji klientom przedstawiane jest kryptograficzne wyzwanie. Jeden z problemów polega na tym, że obecnie wyzwania te są dla klienta bezsensowne. Dlatego powinno istnieć dodatkowe wyzwanie dla każdej oddzielnej transakcji. Nie jest bezpieczne wykorzystywanie jako dodatkowego wyzwania całkowitej kwoty, jaka ma zostać przelana. Niektóre trojany już teraz potrafią poradzić sobie z tym mechanizmem, zmieniając numer kona zamiast dodawać kolejną transakcję.

Bezpieczne wyzwanie wymagałoby od klienta podania danych dotyczących konta, na które chce przelać środki - coś, czego nie może przewidzieć szkodliwe oprogramowanie ani cyberprzestępcy. Kolejnym plusem jest to, że klient aktywnie wykorzystuje taki numer konta, co teoretycznie oznacza, że istnieje większe prawdopodobieństwo wykrycia złej transakcji.

Co więcej, taki mechanizm byłby bardziej przyjazny dla użytkownika, gdyby oferował klientowi możliwość stworzenia białej listy numerów kont, które nie potrzebują dodatkowego uwierzytelnienia. Wymagałoby to jednak dodatkowego wysiłku związanego z zabezpieczeniem zarówno białej listy jak i procedury uzyskiwania do niej dostępu.

Naturalnie wiele zależy od instytucji finansowych i banków, jak również ich chęci zastosowania odpowiednich mechanizmów bezpieczeństwa. Biorąc pod uwagę to, że bezpieczeństwo procedur bankowości online jest stosunkowo nowym zagadnieniem, na barkach producentów rozwiązań antywirusowych spoczywa odpowiedzialność: czy rozwiązania bezpieczeństwa mogą wykrywać obecne finansowe szkodliwe programy? Jakie są ich możliwości wykrywania nowych wariantów szkodliwego oprogramowania i ataków phishingowych?

Należy pamiętać, że rozwiązanie i proces bezpieczeństwa są tak "silne" jak najsłabsze ogniwo: w tym wypadku najsłabszym ogniwem jest klient. To od niego zależy, czy kliknie odsyłacz lub załącznik, czy posiada uaktualniony system z zainstalowanymi wszystkimi łatami. Instytucje finansowe już teraz biorą te czynniki pod uwagę, a niektóre organizacje zapowiadają, że nie będą zwracały strat, jeżeli zaatakowany system nie był w pełni załatany.

Niestety, branża bezpieczeństwa IT wie z doświadczenia, że edukacja użytkowników ma ograniczone efekty, a stosowane przez instytucje środki bezpieczeństwa mogą być chybione. Wygląda więc na to, że jeżeli chodzi o ataki na banki, branża antywirusowa nadal znajduje się na pierwszej linii obrony zarówno użytkowników jak i instytucji finansowych przed stratami.

Źródło: Kaspersky LAB

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

HRM partners

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »