REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – postanowienia końcowe

Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W końcowej części regulaminu powinny znaleźć się zapisy dotyczące min. momentu jego wejścia w życie, czasu obowiązywania, sposobu wprowadzenia ewentualnych zmian oraz kwestii rozstrzygania sporów, które mogą powstać na gruncie stosunku łączącego przedsiębiorcę z konsumentem.

Charakter regulaminu i jego wejście w życie

REKLAMA

Na wstępie warto zwrócić uwagę na ogólny charakter regulaminu. Należy zaznaczyć, że jest on integralną częścią każdej umowy zawieranej przez sklep internetowy. Należy również dodać, że kupujący ma możliwość nieskrępowanego dostępu do treści regulaminu oraz, że może on go przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (np. poprzez skopiowania na dysk komputera). Regulamin jest częścią umowy, którą „podpisuje” konsument nabywając towar. W związku z tym powinien on mieć do niej dostęp i być świadomy jej treści.

REKLAMA

Choć rzadko stosuje się praktykę wysyłania treści regulaminu na adres e-mail kupującego, wydaje się że jest to najlepsza metoda spełnienia obowiązku dostarczenia wzorca umownego wynikającego z przepisów kodeksu cywilnego. Sprzedający zobowiązany jest do dostarczenia regulaminu drugiej stronie. Regulamin w postaci elektronicznej w łatwy sposób może zostać przesłany na adres kupującego. W ten sposób najlepiej zostają zaspokojone interesy konsumenta, który może się łatwo zapoznać z regulaminem i równocześnie przechować go i odtwarzać dowolną ilość razy.

Zobacz: Obsługa klienta poprzez system ticketowy – na czym to polega?

„1. Niniejszy regulamin jest integralną częścią każdej umowy zawieranej za pośrednictwem sklepu …, jest powszechnie dostępny na stronie www…..pl. Kupujący może go utrwalić w pamięci swojego komputera lub wydrukować. Regulamin dostarczany jest również poprzez wysłanie go na adres e-mail Kupującego przy zawarciu umowy.”

Co do wejścia w życie regulaminu najlepszym sposobem uregulowania tej kwestii jest ustalenie, że wchodzi on w życie z dniem jego umieszczenia na stronie internetowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana, korekta regulaminu

REKLAMA

Handel elektroniczny polega na sprzedaży towarów na odległość za umówioną cenę a następnie ich dostarczeniu. W takich przypadkach mamy do czynienia z pojedynczym zawieraniem umów kupna-sprzedaży w stosunku do każdego towaru będącego przedmiotem transakcji. Umowy te nie mają charakteru ciągłego. W takiej sytuacji wiążąca dla stron będzie treść regulaminu obowiązująca w trakcie zawarcia umowy.

Pan marek 10.02.2005 kupił profesjonalny sprzęt do nurkowania w sklepie internetowym za kwotę 10 tys. zł. Po 6 miesiącach okazało się, że sprzęt nie odpowiada właściwościom, o których zapewniał sprzedawca. Pan Marek zażądał zwrotu pieniędzy. Sklep nie zgodził się na taki układ twierdząc, że sprzęt działał prawidłowo a na skutek niewłaściwego używania stracił pewne właściwości. Pan Marek jako osoba niekonfliktowa postanowił skorzystać z pomocy profesjonalnego mediatora gdyż zapamiętał, że w regulaminie była klauzula mediacyjna, która w razie sporu nakazywała stronom podejście do próby ugodowej. Gdy zwrócił się w tej sprawie do sklepu internetowego dowiedział się, że rzeczywiście kiedyś tak było lecz 10.04.2005 zmienił się regulamin i w związku z tym teraz spory rozstrzyga się przed sądem właściwym dla siedziby sklepu.

W powyższym przykładzie doszło do zmiany regulaminu. Powstaje pytanie czy zmiana ta jest wiążąca dla kupującego? Należy udzielić negatywnej odpowiedzi na powyższe pytanie oraz stwierdzić, że strony wiąże regulamin o treści obowiązującej w dniu zawarcia umowy czyli z dnia 10.02.2005.

Zobacz: Poprawa jakości ruchu w sklepie – reklama video idealną receptą?

Jeśli sklep zmienia regulamin lub wprowadza do niego niezbędne zmiany, należy określić moment obowiązywania tych zmian.

„Wszelkie zmiany, korekty lub uzupełnienia regulaminu wchodzą w życie z dniem ich wprowadzenia i umieszczenia na stronie internetowej sklepu.”

Sposób rozstrzygania sporów

Ważną kwestią jest regulacja sposobów rozwiązywania sporów. W tym miejscu należy wskazać, że obok tradycyjnych metod sądowych istnieją również inne metody tzw. alternatywnych metod rozwiązywania sporów jak np. mediacja i arbitraż. Metody te są często bardziej skuteczne, szybsze i tańsze. Przewlekłość postępowań i wysokie koszty procesu często zniechęcają strony do dochodzenia roszczeń na drodze sądowej a skłaniają je do skorzystania np. z mediacji. Przedsiębiorca redagujący regulamin powinien zastanowić się w jaki sposób chciałby rozwiązywać powstałe konflikty, które są nieodłączną częścią każdych relacji i sposób ten opisać w regulaminie.

„Wszelkie spory wynikające z umów zawieranych pomiędzy sklepem „…” a Kupującym, lub w związku z nimi, będą przedmiotem mediacji. Gdyby w terminie 30 dni od wyznaczenia mediatora lub w innym dodatkowym terminie uzgodnionym przez strony mediacja nie doprowadziła do zawarcia ugody, spór zostanie ostatecznie rozstrzygnięty przed sądem właściwym”

Poprzez sąd właściwy należy rozumieć sąd w którego okręgu pozwany ma miejsce zamieszkania, sąd w którego okręgu znajduje się zakład główny lub oddział przedsiębiorcy lub sąd miejsca wykonania umowy. Wybór zależy od powoda i charakteru roszczenia. Przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie może narzucać rozpoznania sprawy przez sąd, który wedle ustawy nie jest miejscowo właściwy. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone takie postanowienie: "Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu." Taki zapis będzie potraktowany jako niedozwolone postanowienie umowne i nie będzie wiązać konsumenta.

Zobacz: Video w e-commerce – do czego może się przydać?

Czy można kopiować regulamin od innych

Na koniec należy jeszcze wspomnieć o prawie autorskim do regulaminu. Prawo to chroni twórcę regulaminu i równocześnie zabrania dowolnego jego zwielokrotniania i rozpowszechniania. Oznacza to, że nie można go dowolnie kopiować i korzystać z niego bez zezwolenia twórcy. W praktyce zdarza się, że sklepy internetowe kopiują od siebie regulaminy, nie dostosowując ich do potrzeb prowadzenia własnej działalności. Regulaminy takie zawierają błędy i są nieścisłe a w związku z tym często niezgodne z prawem. Twórca regulaminu, bezprawnie wykorzystanego przez innych przedsiębiorców może dochodzić zaniechania naruszenia, usunięcia jego skutków, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania uzyskanych korzyści. Należy pamiętać, że takie działanie jest zabronione również na gruncie przepisów karnych ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i przewiduje karę grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.


Podstawa prawna: Art. 384; 385 [1]; 385[3] pkt. 23 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.); art. 27; 31; 33; 34 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43 poz. 296ze zm.); Art. 1; 79; 116; 117 Ustawy z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 ze zm.)

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA