REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego – zawarcie umowy

Jak napisać regulamin sklepu internetowego
Jak napisać regulamin sklepu internetowego

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin sklepu internetowego oprócz tego, że spełnia funkcję informacyjną zawiera również postanowienia, które są treścią umowy zawieranej pomiędzy przedsiębiorcą prowadzącym sklep internetowy a konsumentem. Regulamin to nic innego jak umowa regulująca sposób korzystania z serwisu oraz zawarcia i wykonania umowy. Konsument kupując przedmiot lub korzystający z usługi „podpisuje” się pod regulaminem i tym samym godzi się na warunki w nim zawarte.

Po zamieszczeniu postanowień ogólnych należy przejść do regulacji sposobu zawarcia umowy. Mówiąc o umowie należy krótko opisać czym charakteryzuje się umowa zawierana w środowisku mediów elektronicznych w tym Internetu czyli tzw. umowa elektroniczna. Ma ona taki sam skutek jak umowy zawierane w sposób tradycyjny, jej specyfika przejawia się w tym, że oświadczenia woli stron przesyłane są za pomocą środków elektronicznych. Trzeba dodać, że umowa kupna-sprzedaży w sklepie internetowym będzie zawierać postanowienia umieszczone w regulaminie ale również jej treścią będą informacje zamieszczone bezpośrednio przy kupowanym produkcie. Np. treścią elektronicznej umowy kupna-sprzedaży telewizora będzie jego cena, jego dane techniczne (czyli informacje prezentujące towar) oraz sposób zawarcia i wykonania umowy, sposób reklamacji itp. (zawarte w regulaminie).

REKLAMA

Czy regulamin stanowi ofertę czy nie

Mówiąc o sposobach zwarcia umowy możemy wymienić cztery podstawowe: oferta, negocjacje, aukcja i przetarg. W sklepach internetowych sprzedających towary podstawowym sposobem zawarcia umowy jest tryb ofertowy. Charakteryzuje się on tym, że jedna ze stron przedstawia ofertę zawarcia umowy a druga strona potwierdza jej otrzymania a następnie ją przyjmuje, wtedy dochodzi do zawarcia umowy. W regulaminach sklepów często spotykamy się z postanowieniem:
Przykład:

„Produkty prezentowane na stronie sklepu stanowią/nie stanowią oferty handlowej w myśl przepisów kodeksu cywilnego.”

Jak takie stwierdzenie traktować oraz po co je zamieszczać? Gdy uznamy, że prezentacja produktów będzie stanowić ofertę, wtedy przedsiębiorca jest nią związany. Oznacza to, że konsument klikając na odpowiednią ikonę, potwierdza otrzymanie oferty i ją przyjmuje, w ten sposób zawiera umowę i oczekuje jej wykonania. Przedsiębiorca w takim przypadku nie będzie mógł powołać się na niemożność wykonania umowy argumentując to np. brakiem produktu w magazynie. Będzie on związany złożoną ofertą. Inaczej jest gdy prezentacja produktu na stronie internetowej będzie uznana za zaproszenie do zawarcia umowy, czyli nie będzie stanowić oferty w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. W takim przypadku to konsument będzie oferentem. Przedsiębiorca będzie mógł przed zawarciem umowy sprawdzić czy posiada dany towar w magazynie a następnie ofertę przyjąć lub ją odrzucić. Forma powyższego zapisu zależy od sposobu prowadzenia działalności i potrzeb przedsiębiorcy.

Ceny towarów

Wśród zapisów regulaminu dotyczących zawarcia umowy powinien znaleźć się ogólny zapis dotyczący ceny towarów. A mianowicie powinno się wskazać w jakiej walucie podano cenę, czy zawiera ona podatek VAT oraz czy zawiera koszty przesyłki. Co do waluty, to zgodnie z najnowszą nowelizacją od 24 stycznia 2009 r. zobowiązania pieniężne na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej mogą być wyrażone również w walucie obcej z tym, że dłużnik może spełnić takie świadczenie w walucie polskiej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład:
„Ceny towarów prezentowanych na stronie internetowej podane są w złotych polskich i zawierają podatek VAT. Ceny te nie zawierają kosztów przesyłki.”

Sposób zawarcia umowy

Ważnym zapisem regulaminu jest zapis określający sposób zawarcia umowy, czyli zamówienia towaru. W tym miejscu warto wymienić oraz szczegółowo opisać możliwości zawarcia umowy.

Przykład:

„Kupujący może złożyć zamówienie poprzez:
1. klikniecie ikony „kupuję” zamieszczonej przy produkcie oraz wypełnienie formularza rejestracyjnego na stronie internetowej: www…..pl
2. kontakt ze sklepem sklepu za pomocą poczty elektronicznej o adresie: …@....pl.
3. kontakt telefoniczny w dni powszednie w godz. 8:00 do 16:00.”
Warto dodać również klauzulę zastrzegającą, że jeśli formularz zostanie wypełniony nieprawidłowo a list elektroniczny będzie niezrozumiały, zamówienia takie nie będą realizowane.

Odpowiedzialność za niezgodny z rzeczywistością opis towaru

Należy pamiętać, że dane techniczne oraz inne informacje prezentujące produkt powinny być zgodne z rzeczywistością, i że są one częścią umowy. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek zadbania o to aby prezentacja towaru była rzetelna.

REKLAMA

Przykład:
Pan Marek odwiedzając jeden ze sklepów komputerowych zauważył, że w promocji znajduje się zewnętrzny dysk twardy o pojemności 320 GB w wyjątkowo niskiej cenie. Nie zastanawiając się długo dokonał jego zakupu. Niezwłocznie po wypełnieniu formularza otrzymał ze sklepu potwierdzenie zakupu. Po kilku dniach niespodziewanie otrzymał informację ze sklepu, że nastąpiła pomyłka, dysk posiada pojemność 160GB a nie 320. Jeden z pracowników pomylił się wprowadzając dane.
W takiej sytuacji należy uznać, że została prawidłowo zawarta umowa kupna-sprzedaży produktu o podanych na stronie parametrach. Pan Marek może skutecznie dochodzić wykonania umowy.

Z obawy na taką sytuację wiele sklepów zawiera klauzulę wyłączającą odpowiedzialność, stanowiącą że sklep nie ponosi odpowiedzialności w przypadku umieszczenia nieprawidłowych danych technicznych. Klauzula taka jest niedozwoloną klauzula umowną, wyłączającą odpowiedzialność względem konsumenta za nienależyte wykonanie zobowiązania i nie powinna znaleźć się w regulaminie. Konsument w takim przypadku może zwrócić się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zbadanie zgodności takiej klauzuli z prawem.

Podstawa prawna: Art. 66 – 721; 358; 3853 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA