REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy gotowe na kryzys?

Instytut KerallaResearch

REKLAMA

REKLAMA

Sektor MŚP jest gotowy na nadejście kryzysu. Pomimo pesymizmu jaki ogarnął mikro, małe i średnie firmy, przedsiębiorcy są gotowi na inwestycje - wynika z badań prowadzonych przez Instytut KerallaResearch.

Wskaźnik KERNA rejestrujący kierunek nastrojów w MŚP w Polsce spadł do minus 65,02 pkt. To najniższy historycznie wynik licząc od kryzysowego 2009 roku i grubo poniżej granicznego punktu oddzielającego trendy wzrostowe od spadków. O czym świadczy taki spadek w nastrojach?

REKLAMA

Z przeprowadzonych wywiadów z właścicielami firm MŚP wynika, że przedsiębiorcy jak chyba nigdy dotąd, nie tylko są świadomi, ale tym razem także przygotowani do gospodarczej nawałnicy. W pełni też świadomi są wszyscy, jak wpływają na obroty „negatywne scenariusze” w światowych gospodarkach. Co jednak najważniejsze, przedsiębiorcy sektora MŚP – mimo nastrojów dalekich od optymizmu – w nerwowość czy panikę nie popadli. Inwestycje są bardziej ostrożne, ale są realizowane - 50,3 proc. badanych firm MŚP w tym kwartale będzie realizować zakupy.

Polecamy: Pomysł na biznes

REKLAMA

W tej edycji badania, Index  ZAIR rejestrujący zakupy i rezygnacje z nich spadł symbolicznie. Firmy będą inwestować tak, jak robiły to kwartał wcześniej. Przypomnijmy, że w III kwartale Index ZAIR ukazujący skłonność zakupową firm wynosił - 69,5 pkt. Obecnie wynosi - 69,65 pkt.  Zatem spadkowi nastrojów, na szczęście, nie towarzyszy silny spadek związany z inwestowaniem. MŚP będzie ponosić wydatki w tym kwartale na marketing, reklamę, zakup technologii, remonty maszyn i urządzeń oraz podnoszenie kwalifikacji pracowników.

Z badania Kerala Research wynika, że przedsiębiorcy mają środki na inwestycje i regulowanie bieżących wydatków. Oszczędności, w razie kłopotów, będą raczej szukać w redukcji zatrudnienia. Ciąć etaty chce około 5 proc. firm MŚP więcej, niż w III kwartale. Zmalała też liczba firma, które chcą zatrudniać. Nastąpił spadek z 14,2 proc. do 8 proc. kw/kw. Co kształtuje nastroje MŚP na ostatni kwartał bieżącego roku? Oczywiście niepewność losów Grecji, Włoch i Hiszpanii. Wszystko wskazuje jednak, że przedsiębiorcy – gotowi na kryzys – skupiają się na normalnym funkcjonowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Składki ZUS 2012

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA