REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. IV

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Firma z funduszy unijnych.
Firma z funduszy unijnych.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule opiszę jak najlepiej złożyć wniosek oraz najczęściej popełniane błędy.

Kiedy już wypełniliśmy wniosek, nanieśliśmy niezbędne poprawki, parafowaliśmy na każdej stronie i podpisaliśmy w wyznaczonych miejscach warto odpowiednio przygotować wniosek do złożenia. 

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jest to dosyć istotne (a rzadko o tym się mówi) ponieważ jeśli wniosek jest złożony niechlujnie (czyli np. kartki wypadają, nie są  poukładane ...) to urzędnik czytając nabierać może już na wstępie negatywnego stosunku do danego wniosku a tym samy do autora mimo, że go nie zna. Tego się nie da udowodnić, ale wnioski które już przy czytaniu irytują urzędnika dostają zaniżoną punktację.
Jeżeli za dany punkt można dostać od 3 do 6 punktów to taki niechlujny wniosek dostanie 3 może 4 punkty… a tym samym zmniejsza swoją szanse na dotację. Zatem zadbajmy o to aby nasz wniosek wyglądał profesjonalnie. Nie jest to może sprawiedliwe ale ... jak Cię widzą tak Cię piszą i oceniają.

Mając wydrukowany wniosek wraz załącznikami układamy go w następującej kolejności:
1. Wniosek
2. Załączniki według kolejności ze strony 19. – część VII Informacja o obowiązkowych załącznikach do wniosku.

Załączniki są wymienione w siedmiu punktach. Warto aby przed każdym z punktów na kartce napisać nazwę załączników oraz ilość stron ile łącznie zawiera.
Na przykład punkt 1. kserokopie dokumentów potwierdzających wykształcenie. Pod spodem piszemy jakie to załączniki (czyli nazwy poszczególnych świadectw i dyplomów).

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wypisujmy je w takiej kolejności w jakiej są wypisane we wniosku oraz w takiej samej kolejności poukładajmy, ponieważ to znacznie ułatwi czytanie wniosku. Po tym jak na stronie tytułowej spisaliśmy nazwy załączników napiszmy pod spodem ile one łącznie mają stron. W ten sam sposób postępujemy z kolejnymi punktami.

Gdy mamy już karty tytułowe wszystkich siedmiu punktów załączników to układamy je tak jak są wymienione we wniosku. Oczywiście na samym początku jest sam wniosek.
Wygląda to tak: Wniosek, karta informacyjna załączników z punktu 1 (część VII), załączniki, karta informacyjna załączników z punktu 2, załączniki, karta (…).
Tak ułożony wniosek wraz załącznikami możemy włożyć w dużą „koszulkę” albo do jakiejś teczki, możemy też wniosek wraz załącznikami zszyć lub bindować. Oprawa wniosku zależy od naszej inwencji ale pamiętajmy, że musi ona uniemożliwiać wypadanie czy zagubienie pojedynczych kartek lub całych partii wniosku czy załączników.

Najczęściej popełniane błędy

Jak wykazuje praktyka są to błędy bardzo banalne wynikające z naszego pośpiechu lub niedbałości albo z myślenia w stylu: „ a jak jednego punktu nie wypełnię to się przecież nic nie stanie” – ależ owszem stanie się, bo wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych. Zatem omówmy sobie najczęściej popełniane błędy.

1. brak podpisów we wskazanych miejscach

2. brak parafek – parafki muszą być na każdej stronie wniosku

3. braki we wniosku – to o czym pisałam w poprzednim artykule. Musimy wypełnić wszystkie punkty a jeśli któryś nie jest związany z naszą działalnością to piszemy „nie dotyczy”

4. brak klasyfikacji PKD – jest ona podlinkowana na stronie UP, więc samodzielnie można dokonać jej wyboru.

5. Wnioskowana kwota – najczęściej potencjalni beneficjenci na pierwszej stronie wniosku wpisują maksymalną kwotę o jaką można wnioskować czyli owe ok. 19 000 zł a w tabeli VI pod kolumną 2 widnieje inna kwota. Pamiętajmy więc że kwota z tabeli VI z ostatniego wiersza (suma) kolumny 2 musi zostać wpisana na pierwszej stronie wniosku w rubryce „wnioskowana kwota”.

6. opis planowanego przedsięwzięcia – najczęściej jest on zbyt lakoniczny. Warto się rozpisać aby urzędnik nie miał wątpliwości.

7. stan przygotowania do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej – tutaj trzeba udokumentować to co już przygotowaliśmy. Zatem jeśli już wynajęliśmy czy wydzierżawiliśmy jakiś lokal to przedstawmy dokumenty potwierdzające ten fakt – czyli jakaś umowa przedwstępna czy coś w tym stylu.

8. Analiza SWOT – zazwyczaj tabelka nie jest dobrze wypełniona. Najczęściej mylone są mocne i słabe strony z szansami i zagrożeniami. Pamiętajmy więc że mocne i słabe strony zależą od nas, natomiast szanse i zagrożenia to czynniki zewnętrzne na które nie zawsze mamy wpływ ale one mają wpływ na naszą działalność (np. częste zmiany przepisów prawa).

9. wnioski z analizy SWOT – najczęściej przepisywana jest tabelka z analizą. Pamiętać trzeba, że we wnioskach musimy napisać jak zamierzamy zniwelować zagrożenia albo jak zneutralizować słabe strony itp.

10. błędy rachunkowe – tabele finansowe warto wypełniać z kalkulatorem i opierając się na arkuszach Excel które sporządziliśmy przed wypełnieniem wniosku.

11. załączniki – często jakieś załączniki wpisujemy a ich nie dołączamy. Sprawdźmy wszystko 3 razy, albo poprośmy kogoś z rodziny czy kogoś znajomego o sprawdzenie czy są wszystkie wymienione załączniki.

Najważniejszy błąd jaki popełniają potencjalni beneficjenci to nie czytanie instrukcji znajdujących się przy każdym z punktów. Jest to przyczyną błędów w wypełnieniu wniosku. Przecież czytania ze zrozumieniem uczyliśmy się w podstawówce … więc warto czytać opisy ponieważ one naprawdę są przydatne i pozwalają samodzielnie i poprawnie wypełnić cały wniosek.

Zobacz: Jak ustalić sposób finansowania przedsiębiorstwa – środki własne

Zatem pełni optymizmu i nadziei, uzbrojeni w wiedzę zawartą w moich artykułach ruszajmy do urzędów pracy i składajmy wnioski. Nie bójmy się ryzykować. Pracujmy na własne nazwisko. Przecież sektor mikro- małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) to koń pociągowy – koło zamachowe każdej gospodarki wolnorynkowej.

Gdy już złożymy wniosek to musimy uzbroić się w cierpliwość. Po ok. 3 tygodniach od złożenia wniosku dostaniemy wiadomość o tym, czy nasz wniosek przeszedł ocenę formalno-prawną czy też nie.
Jeśli wniosek ma ocenę negatywną to się nie zrażajmy! Prośmy urząd o informację na czym ten błąd polegał i składajmy wniosek w następnym naborze.

Jeśli natomiast wniosek został pozytywnie oceniony pod względem formalno-prawnym to czekamy 3-4 tygodnie na wyniki oceny merytorycznej. Jeśli wniosek na tym etapie został negatywnie oceniony to nie można się załamywać. Trzeba poprosić Urząd o informację jakie popełniliśmy błędy – co spowodowało, że wniosek został odrzucony. Poprawmy popełnione błędy i składajmy wniosek w następnym konkursie. Jeśli jednak wniosek został pozytywnie oceniony to cały cyrk dopiero się zaczyna.

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA