REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja firmy a upadłość konsumencka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Likwidacja firmy a upadłość konsumencka
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W obliczu rosnących wyzwań gospodarczych coraz więcej przedsiębiorców staje przed trudną decyzją o likwidacji swojej działalności. Towarzyszą jej nie tylko duże emocje, ale często także ogromne długi, z którymi przedsiębiorcy muszą sami sobie poradzić. Czy w obliczu dużego zadłużenia można skorzystać z upadłości konsumenckiej?

Czy przedsiębiorca może ogłosić upadłość konsumencką? 

Warunkiem ogłoszenia upadłości konsumenckiej jest posiadanie statusu konsumenta, czyli osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej. Z tego względu przedsiębiorca, który pragnie podjąć takie kroki, powinien najpierw zamknąć działalność, złożyć wniosek o wykreślenie z CEIDG i dopiero wtedy podejść do postępowania upadłościowego. Możemy być pewni, że sąd podczas rozpatrywania wniosku zweryfikuje, czy upadłym jest rzeczywiście osoba fizyczna. Mamy jednak dobrą wiadomość - obecne przepisy prawa pozwalają ogłosić upadłość konsumencką od razu po otrzymaniu statusu konsumenta. 

REKLAMA

Przykład

Jedna z naszych klientek prowadziła z mężem działalność gospodarczą. Działali w branży hotelarskiej. Czas pandemii wywołał kryzys w ich branży. Wpadli w ogromne długi, z którymi walczyli przez kolejne 2 lata. Ostatecznie złożyli wniosek o zamknięcie firmy. Nadal jednak pozostali z dość dużym zadłużeniem. Wiedząc, że nie są w stanie go w całości spłacić, zgłosili się po pomoc w ogłoszeniu upadłości konsumenckiej. 

Na czym polega upadłość konsumencka?

REKLAMA

Upadłość konsumencka przewidziana jest dla osób, które utraciły płynność finansową, czyli możliwość wywiązywania się ze swoich zobowiązań. Gdy taka sytuacja utrzymuje się przez co najmniej trzy miesiące, można już mówić o niewypłacalności i podjąć kroki w kierunku oddłużenia. 

Zdarza się, że byli przedsiębiorcy mają licznych wierzycieli, wysoką kwotę zaległości i skomplikowaną historię zadłużenia. W takiej sytuacji radzimy skorzystać z pomocy kancelarii, która specjalizuje się w prawie upadłościowym. Taki proces upadłościowy można podzielić na 8 kroków:

  1. Kontakt z wybraną kancelarią
  2. Zebranie dokumentów i sporządzenie wniosku
  3. Oczekiwanie na decyzję sądu w sprawie wniosku
  4. Oficjalne ogłoszenie upadłości konsumenckiej (zatrzymanie egzekucji komorniczych)
  5. Działania podejmowane przez syndyka
  6. Ustalenie planu spłaty dopasowanego do sytuacji finansowej konsumenta
  7. Proces spłaty zadłużenia zgodnie z ustalonym harmonogramem
  8. Osiągnięcie niezależności finansowej po zakończeniu procesu spłaty

Warto wspomnieć, że proces spłaty długów rozłożony jest na raty, przystosowane do możliwości finansowych konsumenta. Nie trwa on dłużej niż 7 lat. Po tym czasie pozostałe do zapłaty długi zostaną umorzone. Istnieje także możliwość całkowitego anulowania długów bez planu spłaty. Dzieje się tak jedynie w sytuacji, gdy sąd uzna, że osoba zadłużona jest trwale niezdolna do uregulowania zobowiązań.

Upadłość gospodarcza a konsumencka

Zadłużony przedsiębiorca może ogłosić upadłość gospodarczą. Ta jednak jest często bardziej złożona. Aby uwolnić się od długów, właściciele firm coraz częściej wybierają upadłość konsumencką. Ten trend został nazwany "ukrytą upadłością". Jak podaje MGBI, w 2022 r. ogłoszono ponad 500 upadłości konsumenckich przedsiębiorców, którzy zakończyli swoje działalności 6 miesięcy wcześniej lub krócej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oto kilka przykładowych różnic w obu postępowaniach, które skłaniają właścicieli firm do wyboru upadłości konsumenckiej:

  • Konsument nie musi składać wniosku w ściśle określonym czasie, tak jak ma to miejsce w przypadku przedsiębiorcy.
  • W upadłości konsumenckiej mamy większy nacisk na oddłużenie dłużnika, w upadłości gospodarczej na spłatę długów i zaspokojenie wierzycieli.
  • W upadłości konsumenckiej brak pieniędzy nie jest problemem do rozpoczęcia postępowania. Problematyczne jest natomiast, jeśli firma nie ma pieniędzy na przeprowadzenie procesu upadłości.
  • Upadłość firmy jest bardziej skomplikowana i formalna, przez co jest droższa i dłuższa. Upadłość osoby fizycznej jest często mniej skomplikowana, tańsza i krótsza.

Ostatecznie to przedsiębiorca podejmuje decyzję, którą drogę wybierze. Każda sytuacja jest inna, dlatego warto zasięgnąć rady specjalistów, aby wybrać najlepsze  w danej sytuacji rozwiązanie. 

Prowadzenie firmy po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej

W ustawie Prawo upadłościowe nie ma przepisów, które zakazywałyby upadłemu ponownego założenia firmy. Takie stanowisko widzimy także w orzecznictwie sądowym. Pamiętajmy jednak, aby poinformować o tym syndyka. Nowa firma na czas trwania postępowania będzie pod jego kontrolą. Nawet w takich okolicznościach podjęcie działalności gospodarczej bywa niekiedy korzystniejsze od pracy na etacie. 

Autor:
Kancelaria Prawna RIO

Kancelaria Prawna RIO
Profesjonalna pomoc w zakresie restrukturyzacji i oddłużenia
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA