REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rekompensata dla przedsiębiorcy za odzyskiwanie wierzytelności

Subskrybuj nas na Youtube
Rekompensata dla przedsiębiorcy za odzyskiwanie wierzytelności. /fot. Fotolia
Rekompensata dla przedsiębiorcy za odzyskiwanie wierzytelności. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każdy przedsiębiorca prowadzący działalność staje przed problemem braku płatności za spełnione świadczenie lub opóźnień w płatnościach. Chociaż towary zostały dostarczone, a usługi wyświadczone, przedsiębiorcy niejednokrotnie nie uzyskują spodziewanego ekwiwalentu. Takie oczywiście negatywnie wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa, a także możliwość zarządzania ich finansami, planowania i inwestowania.

W dalszej kolejności wpływa to również na funkcjonowanie na rynku i może powodować konieczność zaciągania dalszych zobowiązań oraz nieterminowe uiszczanie własnych zobowiązań. Nadto przy niewielkich kwotach roszczenia, przedsiębiorcy często rezygnują z ich dochodzenia, nie chcąc dodatkowo inwestować w czynności windykacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe problemy są codzienną bolączką wielu przedsiębiorców i zostały dostrzeżone również przez organy prawodawcze Unii Europejskiej, co odzwierciedla treść Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady  nr  2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że mogą na stosunkowo korzystnych warunkach dochodzić od swoich dłużników zwrotu kosztów windykacji należności. Tymczasem ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych Dz.U.2013.403 (która weszła w życie dnia 28. 04.2013) daje przedsiębiorcom możliwość dochodzenia od dłużnika zryczałtowanej kwoty tytułem rekompensaty za konieczność dochodzenia spóźnionych świadczeń.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Podstawy prawne

REKLAMA

Zgodnie z przepisem art. 10 ust 1 ustawy, dochodzić można równowartości kwoty 40 Euro za każde spóźnione świadczenie. Na kwotę tę składają się przykładowo koszty zaangażowania firmy windykacyjnej, wezwań do zapłaty, przesyłania korespondencji etc. Spóźnienie w zapłacie należności oznacza, że nie zostało ono uregulowano w terminie wynikającym z faktury lub wezwania do zapłaty. Dużym ułatwieniem jest fakt, że kwota ta należy się wierzycielowi już od chwili powstania opóźnienia, nie jest potrzebne dokonywanie żadnych dodatkowych czynności. Prawo to wynika bowiem z samej ustawy, co oznacza, że nie jest konieczne ustalanie go w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość i charakter rekompensaty

Ustalenie kwota rekompensaty w stałej wysokości 40 Euro nie oznacza jednak, że nie jest możliwe dochodzenie kwoty wyższej, jeśli została ona przez wierzyciela poniesiona. Gdy koszty odzyskiwania należności poniesione z tytułu opóźnień w zapłacie w transakcji handlowej przekroczą równowartość 40 Euro, wierzycielowi przysługuje zwrot tych kosztów, w tym kosztów postępowania sądowego, pomniejszonych o tę kwotę (art. 10 ust. 2 ustawy). W takim wypadku nie ma jednak mowy o zryczałtowanej sumie, co oznacza konieczność dochodzenia kosztów na zasadach ogólnych, co wiąże się udowadnianiem faktu ich poniesienia i wysokości. Istnieje więc możliwość pełnego przeniesienia kosztów windykacji na dłużnika. Nie ma także przeszkód, aby w umowie kontrahenci zawarli postanowienia odnośnie konieczności ponoszenia przez dłużnika kosztów ewentualnej windykacji w razie opóźnienia w płatnościach.

Zobacz serwis: Prawo handlowe

W praktyce często przedsiębiorca w ramach jednej umowy ze swoim kontrahentem dokonuje sprzedaży towarów lub usług wielokrotnie, a za każdą sprzedaż wystawiana jest faktura, przykładowo do miesiąc. Skoro ustawa nie określa tej kwestii w sposób odmienny, należy przyjąć, że dochodzić można rekompensaty za windykację każdej z takich faktur, oczywiście, jeśli dłużnik jest w zwłoce z jej płatnością. Należy jednak podkreślić, że ustawodawca zauważył, że przepisy te nastręczają problemów w interpretacji i stosowaniu, aktualnie więc trwają prace legislacyjne nad ich doprecyzowaniem. Prace nad nowelizacją są na etapie sejmowym. Jeśli ustawa zmieniająca wejdzie w życie, będzie ona przewiązywała wprost, że jeśli w umie strony zastrzegą, że świadczenie pieniężne będzie następować w częściach, roszczenie o rekompensatę będzie przysługiwało od każdej niezapłaconej części.

Wartość rekompensaty w złotych oblicza się według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne.

Ułatwienia w procedurze

Oprócz unormowania samego uprawnienia do dochodzenia kosztów windykacji, ustawodawca zadbał również o uproszczenie trybu dochodzenia owej rekompensaty. Kwoty tej można dochodzić bowiem w uprzywilejowanym postępowaniu nakazowym. Znowelizowano bowiem przepisy dotyczące trybu nakazowego i obecnie na podstawie art. 485 § 2a k.p.c. sąd wyda nakaz zapłaty na podstawie dołączonej do pozwu umowy, dowodu spełnienia wzajemnego świadczenia niepieniężnego, dowodu doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, jeżeli powód kwoty 40 Euro tytułem windykacji. W trybie nakazowym można dochodzić również kosztów windykacji przewyższających tę kwotę pod warunkiem przedstawienia dokumentów potwierdzających poniesienie tych kosztów.

Kto i kiedy może dochodzić?

Na zakończenie wyjaśnić wypada, że przepisy ustawy mają zastosowanie jedynie wobec podmiotów określonych w ustawie, więc, mówiąc ogólnie, przedsiębiorców. Nadto rekompensaty można domagać się jedynie za koszty windykacji długu związanego z transakcją handlową stron. Taką transakcją jest wedle definicji umowa, której przedmiotem jest odpłatna dostawa towaru lub odpłatne świadczenie usługi, jeżeli strony, zawierają ją w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, czyli w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa.

Co do zasady chodzi więc o większość typowych spraw dotyczących niedokonania zapłaty za sprzedaż towaru lub usług z obrocie gospodarczym. Należy pamiętać, że przepisy te nie mają zastosowania do umów zawartych przed wejściem w życie ustawy tj. przed dniem 28.04.2013 r.

Zobacz serwis: Windykacja

Powyższe rozwiązanie zapewne stanowi duże usprawnienie dla przedsiębiorców dochodzących roszczeń od nielojalnych dłużników, warto więc o nim pamiętać rozważając dochodzenie nieuregulowanych wierzytelności.

Źródło: Agnieszka Chrząścik, Kancelaria prawna Law Up

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA