REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pogrzeb, zasiłek pogrzebowy
Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

Prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Robert Czyżak odniósł się do rządowej zapowiedzi powołania tzw. "Superurzędu" do walki z szarą strefą. Urząd ten ma prowadzić m.in. większą liczbę kontroli przedsiębiorstw. Czyżak przypomniał, że wielokrotnie Izba wnioskowała o wzmożenie kontroli w firmach z branży pogrzebowej. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział.

REKLAMA

„Superurząd” będzie walczył z szarą strefą. Polska Izba Branży Pogrzebowej jest za.

REKLAMA

Z doniesień medialnych wynika, że w składzie zespołu do walki z szarą strefą znaleźć się mają przedstawiciele różnych środowisk, w tym przedstawiciele ministerstw, urzędów, czy być może także służb mundurowych. Zespół ten ma zająć się m.in. analizą danych z poszczególnych sektorów gospodarki, tworząc odpowiednie instrumenty do przeciwdziałania pozbawionym legalności czynnościom w poszczególnych firmach. Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) z zadowoleniem przyjęła informację dotyczącą powołania „Superurzędu” do walki z szarą strefą – zadeklarował prezes PIBP Robert Czyżak.

REKLAMA

Zwrócił uwagę, że tylko co czwarta firma pogrzebowa zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki. Przypomniał, że Polska Izba Branży Pogrzebowej apelowała już do decydentów o podjęcie w tym obszarze stosownych działań. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział. 

Wskazał, że rynek usług funeralnych w naszym kraju to ponad 2 tysiące firm pogrzebowych, z których tylko co czwarta zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki ZUS. Dzisiaj w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób. Szacujemy, że na tym procederze Skarb Państwa traci rok rocznie około 3 mld złotych – alarmuje Robert Czyżak. Jego zdaniem uczciwie działające firmy pogrzebowe zatrudniające wykwalifikowanych pracowników nie są dziś w stanie rywalizować z tak wielką patologią w branży. Cieszymy się, że do pracy w super urzędzie skierowani będą pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy oraz ZUS, który ma wręcz idealne narzędzie do kontroli przedsiębiorstw funeralnych, bowiem do wypłaty zasiłku pogrzebowego konieczna jest faktura wystawiana rodzinie osoby zmarłej. Łatwo zweryfikować jest więc taką firmę i określić, jakie zatrudnienie miała w czasie organizacji danej usługi – zwrócił uwagę prezes PIBP.

Polska Izba Branży Pogrzebowej gotowa do współpracy

Polska Izba Branży Pogrzebowej jest chętna i gotowa do współpracy z nowo powstałym urzędem – tak, aby uszczelnić samą branżę, i tym samym wpłynąć na szybsze podniesienie kwoty zasiłku pogrzebowego, co pomogłoby w znacznym stopniu odciążyć rodziny osób zmarłych przy organizacji pochówku – poinformował Czyżak. Dodał, że dzięki uszczelnieniu branży, Skarb Państwa zyskałby znaczne środki. Zdaniem prezesa PIBP, brak uszczelnienia sektora funeralnego powoduje trudne do naprawienia szkody. Coraz częściej spotykamy się ze stwierdzeniem, że rodziny osób zmarłych muszą zaciągać nawet kredyty, aby móc godnie pożegnać swoich bliskich – uważa. Dodał, że działania, których celem stanie się likwidacja bądź nawet znaczne ograniczenie szarej strefy, mogłyby ten negatywny trend zablokować. Skarb Państwa zyskałby znaczne środki z tego tytułu. Można by je przeznaczyć m.in. na szybsze podwyższenie zasiłku pogrzebowego – prognozuje prezes PIBP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego

Przypomniał także, że od ok. 2 lat gotowy jest projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego, w którym znajdują się rozwiązania mogące w znacznym stopniu przyczynić się do uporania się raz na zawsze z szarą strefą. Dotyczą one m.in. obowiązku zatrudniania osób w świadczących usługi funeralne przedsiębiorstwach w oparciu o umowę o pracę, dzięki czemu będą oni potem mieli prawo do wszystkich świadczeń, a Skarb Państwa – środki na ich wypłacenie – przypomniał Czyżak. Dodał, że w ocenie PIBP projekt ten jest gotowy do natychmiastowego przyjęcia przez Radę Ministrów i skierowania go do prac sejmowych. Z danych opublikowanych na RCL, wynika, że w projekcie nie wniesiono żadnych zmian od 24 kwietnia 2023 r.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2025. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA