REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pogrzeb, zasiłek pogrzebowy
Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

Prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Robert Czyżak odniósł się do rządowej zapowiedzi powołania tzw. "Superurzędu" do walki z szarą strefą. Urząd ten ma prowadzić m.in. większą liczbę kontroli przedsiębiorstw. Czyżak przypomniał, że wielokrotnie Izba wnioskowała o wzmożenie kontroli w firmach z branży pogrzebowej. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział.

REKLAMA

„Superurząd” będzie walczył z szarą strefą. Polska Izba Branży Pogrzebowej jest za.

REKLAMA

Z doniesień medialnych wynika, że w składzie zespołu do walki z szarą strefą znaleźć się mają przedstawiciele różnych środowisk, w tym przedstawiciele ministerstw, urzędów, czy być może także służb mundurowych. Zespół ten ma zająć się m.in. analizą danych z poszczególnych sektorów gospodarki, tworząc odpowiednie instrumenty do przeciwdziałania pozbawionym legalności czynnościom w poszczególnych firmach. Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) z zadowoleniem przyjęła informację dotyczącą powołania „Superurzędu” do walki z szarą strefą – zadeklarował prezes PIBP Robert Czyżak.

REKLAMA

Zwrócił uwagę, że tylko co czwarta firma pogrzebowa zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki. Przypomniał, że Polska Izba Branży Pogrzebowej apelowała już do decydentów o podjęcie w tym obszarze stosownych działań. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział. 

Wskazał, że rynek usług funeralnych w naszym kraju to ponad 2 tysiące firm pogrzebowych, z których tylko co czwarta zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki ZUS. Dzisiaj w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób. Szacujemy, że na tym procederze Skarb Państwa traci rok rocznie około 3 mld złotych – alarmuje Robert Czyżak. Jego zdaniem uczciwie działające firmy pogrzebowe zatrudniające wykwalifikowanych pracowników nie są dziś w stanie rywalizować z tak wielką patologią w branży. Cieszymy się, że do pracy w super urzędzie skierowani będą pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy oraz ZUS, który ma wręcz idealne narzędzie do kontroli przedsiębiorstw funeralnych, bowiem do wypłaty zasiłku pogrzebowego konieczna jest faktura wystawiana rodzinie osoby zmarłej. Łatwo zweryfikować jest więc taką firmę i określić, jakie zatrudnienie miała w czasie organizacji danej usługi – zwrócił uwagę prezes PIBP.

Polska Izba Branży Pogrzebowej gotowa do współpracy

Polska Izba Branży Pogrzebowej jest chętna i gotowa do współpracy z nowo powstałym urzędem – tak, aby uszczelnić samą branżę, i tym samym wpłynąć na szybsze podniesienie kwoty zasiłku pogrzebowego, co pomogłoby w znacznym stopniu odciążyć rodziny osób zmarłych przy organizacji pochówku – poinformował Czyżak. Dodał, że dzięki uszczelnieniu branży, Skarb Państwa zyskałby znaczne środki. Zdaniem prezesa PIBP, brak uszczelnienia sektora funeralnego powoduje trudne do naprawienia szkody. Coraz częściej spotykamy się ze stwierdzeniem, że rodziny osób zmarłych muszą zaciągać nawet kredyty, aby móc godnie pożegnać swoich bliskich – uważa. Dodał, że działania, których celem stanie się likwidacja bądź nawet znaczne ograniczenie szarej strefy, mogłyby ten negatywny trend zablokować. Skarb Państwa zyskałby znaczne środki z tego tytułu. Można by je przeznaczyć m.in. na szybsze podwyższenie zasiłku pogrzebowego – prognozuje prezes PIBP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego

Przypomniał także, że od ok. 2 lat gotowy jest projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego, w którym znajdują się rozwiązania mogące w znacznym stopniu przyczynić się do uporania się raz na zawsze z szarą strefą. Dotyczą one m.in. obowiązku zatrudniania osób w świadczących usługi funeralne przedsiębiorstwach w oparciu o umowę o pracę, dzięki czemu będą oni potem mieli prawo do wszystkich świadczeń, a Skarb Państwa – środki na ich wypłacenie – przypomniał Czyżak. Dodał, że w ocenie PIBP projekt ten jest gotowy do natychmiastowego przyjęcia przez Radę Ministrów i skierowania go do prac sejmowych. Z danych opublikowanych na RCL, wynika, że w projekcie nie wniesiono żadnych zmian od 24 kwietnia 2023 r.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2025. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

REKLAMA

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

REKLAMA

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA