REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

pogrzeb, zasiłek pogrzebowy
Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

Prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Robert Czyżak odniósł się do rządowej zapowiedzi powołania tzw. "Superurzędu" do walki z szarą strefą. Urząd ten ma prowadzić m.in. większą liczbę kontroli przedsiębiorstw. Czyżak przypomniał, że wielokrotnie Izba wnioskowała o wzmożenie kontroli w firmach z branży pogrzebowej. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział.

REKLAMA

REKLAMA

„Superurząd” będzie walczył z szarą strefą. Polska Izba Branży Pogrzebowej jest za.

Z doniesień medialnych wynika, że w składzie zespołu do walki z szarą strefą znaleźć się mają przedstawiciele różnych środowisk, w tym przedstawiciele ministerstw, urzędów, czy być może także służb mundurowych. Zespół ten ma zająć się m.in. analizą danych z poszczególnych sektorów gospodarki, tworząc odpowiednie instrumenty do przeciwdziałania pozbawionym legalności czynnościom w poszczególnych firmach. Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) z zadowoleniem przyjęła informację dotyczącą powołania „Superurzędu” do walki z szarą strefą – zadeklarował prezes PIBP Robert Czyżak.

Zwrócił uwagę, że tylko co czwarta firma pogrzebowa zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki. Przypomniał, że Polska Izba Branży Pogrzebowej apelowała już do decydentów o podjęcie w tym obszarze stosownych działań. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział. 

Wskazał, że rynek usług funeralnych w naszym kraju to ponad 2 tysiące firm pogrzebowych, z których tylko co czwarta zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki ZUS. Dzisiaj w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób. Szacujemy, że na tym procederze Skarb Państwa traci rok rocznie około 3 mld złotych – alarmuje Robert Czyżak. Jego zdaniem uczciwie działające firmy pogrzebowe zatrudniające wykwalifikowanych pracowników nie są dziś w stanie rywalizować z tak wielką patologią w branży. Cieszymy się, że do pracy w super urzędzie skierowani będą pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy oraz ZUS, który ma wręcz idealne narzędzie do kontroli przedsiębiorstw funeralnych, bowiem do wypłaty zasiłku pogrzebowego konieczna jest faktura wystawiana rodzinie osoby zmarłej. Łatwo zweryfikować jest więc taką firmę i określić, jakie zatrudnienie miała w czasie organizacji danej usługi – zwrócił uwagę prezes PIBP.

REKLAMA

Polska Izba Branży Pogrzebowej gotowa do współpracy

Polska Izba Branży Pogrzebowej jest chętna i gotowa do współpracy z nowo powstałym urzędem – tak, aby uszczelnić samą branżę, i tym samym wpłynąć na szybsze podniesienie kwoty zasiłku pogrzebowego, co pomogłoby w znacznym stopniu odciążyć rodziny osób zmarłych przy organizacji pochówku – poinformował Czyżak. Dodał, że dzięki uszczelnieniu branży, Skarb Państwa zyskałby znaczne środki. Zdaniem prezesa PIBP, brak uszczelnienia sektora funeralnego powoduje trudne do naprawienia szkody. Coraz częściej spotykamy się ze stwierdzeniem, że rodziny osób zmarłych muszą zaciągać nawet kredyty, aby móc godnie pożegnać swoich bliskich – uważa. Dodał, że działania, których celem stanie się likwidacja bądź nawet znaczne ograniczenie szarej strefy, mogłyby ten negatywny trend zablokować. Skarb Państwa zyskałby znaczne środki z tego tytułu. Można by je przeznaczyć m.in. na szybsze podwyższenie zasiłku pogrzebowego – prognozuje prezes PIBP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego

Przypomniał także, że od ok. 2 lat gotowy jest projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego, w którym znajdują się rozwiązania mogące w znacznym stopniu przyczynić się do uporania się raz na zawsze z szarą strefą. Dotyczą one m.in. obowiązku zatrudniania osób w świadczących usługi funeralne przedsiębiorstwach w oparciu o umowę o pracę, dzięki czemu będą oni potem mieli prawo do wszystkich świadczeń, a Skarb Państwa – środki na ich wypłacenie – przypomniał Czyżak. Dodał, że w ocenie PIBP projekt ten jest gotowy do natychmiastowego przyjęcia przez Radę Ministrów i skierowania go do prac sejmowych. Z danych opublikowanych na RCL, wynika, że w projekcie nie wniesiono żadnych zmian od 24 kwietnia 2023 r.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2025. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA