REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pogrzeb, zasiłek pogrzebowy
Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

Prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Robert Czyżak odniósł się do rządowej zapowiedzi powołania tzw. "Superurzędu" do walki z szarą strefą. Urząd ten ma prowadzić m.in. większą liczbę kontroli przedsiębiorstw. Czyżak przypomniał, że wielokrotnie Izba wnioskowała o wzmożenie kontroli w firmach z branży pogrzebowej. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział.

REKLAMA

REKLAMA

„Superurząd” będzie walczył z szarą strefą. Polska Izba Branży Pogrzebowej jest za.

Z doniesień medialnych wynika, że w składzie zespołu do walki z szarą strefą znaleźć się mają przedstawiciele różnych środowisk, w tym przedstawiciele ministerstw, urzędów, czy być może także służb mundurowych. Zespół ten ma zająć się m.in. analizą danych z poszczególnych sektorów gospodarki, tworząc odpowiednie instrumenty do przeciwdziałania pozbawionym legalności czynnościom w poszczególnych firmach. Polska Izba Branży Pogrzebowej (PIBP) z zadowoleniem przyjęła informację dotyczącą powołania „Superurzędu” do walki z szarą strefą – zadeklarował prezes PIBP Robert Czyżak.

Zwrócił uwagę, że tylko co czwarta firma pogrzebowa zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki. Przypomniał, że Polska Izba Branży Pogrzebowej apelowała już do decydentów o podjęcie w tym obszarze stosownych działań. Wielokrotnie wnioskowaliśmy o wzmożenie kontroli w firmach naszego sektora niezatrudniających u siebie osób w oparciu o żadną z legalnych form – powiedział. 

Wskazał, że rynek usług funeralnych w naszym kraju to ponad 2 tysiące firm pogrzebowych, z których tylko co czwarta zatrudnia pracowników i odprowadza z tego tytułu obowiązujące podatki i składki ZUS. Dzisiaj w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób. Szacujemy, że na tym procederze Skarb Państwa traci rok rocznie około 3 mld złotych – alarmuje Robert Czyżak. Jego zdaniem uczciwie działające firmy pogrzebowe zatrudniające wykwalifikowanych pracowników nie są dziś w stanie rywalizować z tak wielką patologią w branży. Cieszymy się, że do pracy w super urzędzie skierowani będą pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy oraz ZUS, który ma wręcz idealne narzędzie do kontroli przedsiębiorstw funeralnych, bowiem do wypłaty zasiłku pogrzebowego konieczna jest faktura wystawiana rodzinie osoby zmarłej. Łatwo zweryfikować jest więc taką firmę i określić, jakie zatrudnienie miała w czasie organizacji danej usługi – zwrócił uwagę prezes PIBP.

REKLAMA

Polska Izba Branży Pogrzebowej gotowa do współpracy

Polska Izba Branży Pogrzebowej jest chętna i gotowa do współpracy z nowo powstałym urzędem – tak, aby uszczelnić samą branżę, i tym samym wpłynąć na szybsze podniesienie kwoty zasiłku pogrzebowego, co pomogłoby w znacznym stopniu odciążyć rodziny osób zmarłych przy organizacji pochówku – poinformował Czyżak. Dodał, że dzięki uszczelnieniu branży, Skarb Państwa zyskałby znaczne środki. Zdaniem prezesa PIBP, brak uszczelnienia sektora funeralnego powoduje trudne do naprawienia szkody. Coraz częściej spotykamy się ze stwierdzeniem, że rodziny osób zmarłych muszą zaciągać nawet kredyty, aby móc godnie pożegnać swoich bliskich – uważa. Dodał, że działania, których celem stanie się likwidacja bądź nawet znaczne ograniczenie szarej strefy, mogłyby ten negatywny trend zablokować. Skarb Państwa zyskałby znaczne środki z tego tytułu. Można by je przeznaczyć m.in. na szybsze podwyższenie zasiłku pogrzebowego – prognozuje prezes PIBP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego

Przypomniał także, że od ok. 2 lat gotowy jest projekt nowelizacji Prawa Pogrzebowego, w którym znajdują się rozwiązania mogące w znacznym stopniu przyczynić się do uporania się raz na zawsze z szarą strefą. Dotyczą one m.in. obowiązku zatrudniania osób w świadczących usługi funeralne przedsiębiorstwach w oparciu o umowę o pracę, dzięki czemu będą oni potem mieli prawo do wszystkich świadczeń, a Skarb Państwa – środki na ich wypłacenie – przypomniał Czyżak. Dodał, że w ocenie PIBP projekt ten jest gotowy do natychmiastowego przyjęcia przez Radę Ministrów i skierowania go do prac sejmowych. Z danych opublikowanych na RCL, wynika, że w projekcie nie wniesiono żadnych zmian od 24 kwietnia 2023 r.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2025. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA