REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od prezentu dla kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Prezenty dla kontrahentów
Prezenty dla kontrahentów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawienie komuś prezentu może wiązać się z obowiązkiem podatkowym. Dla kontrahentów podarunek jest bowiem źródłem przychodu. Kiedy od prezentu dla kontrahenta należy zapłacić podatek?

 – Wszystko zależy od tego, komu przekazujemy prezent. W zasadzie odbiorców możemy podzielić na trzy kategorie. Albo przekazujemy prezent kontrahentowi, albo przekazujemy go osobie, która nie jest naszym kontrahentem, ale też nie jest jednocześnie naszym pracownikiem. I trzecia kategoria, kiedy przekazujemy prezent pracownikowi – wymienia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka Tax Care.

REKLAMA

Interpretacje podatkowe zależą właśnie od tego, do której kategorii zalicza się obdarowany. W przypadku wysyłki prezentu do kontrahenta, który również jest przedsiębiorcą, nadawca sprawami podatkowymi i rozliczaniem nie musi się interesować.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

 – W tym przypadku przedsiębiorca otrzymujący prezent powinien go rozpoznać jako swój przychód z działalności gospodarczej i odpowiednio rozliczyć – tłumaczy ekspertka Tax Care.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pozostałych kategorii, przy czym dla pracowników prezent może być przychodem, jeśli został zakupiony ze środków obrotowych (jako tzw. świadczenie nieodpłatne).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

 – Jeżeli prezent trafi do osoby, która nie jest pracownikiem i będzie miał charakter reklamowy, to w takiej sytuacji obowiązuje zwolnienie do kwoty 200 zł. W przypadku trzeciej kategorii – pracowników – zwolnienia już nie ma. I trzeba pamiętać, że obowiązek rozliczenia, pobranie zaliczki, wystawienia później PIT 8c spoczywa na pracodawcy jako płatniku– wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

Ostrożnie należy też podchodzić do organizacji spotkań wigilijnych, szczególnie dla kontrahentów. To, czy wydatek będzie można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodów, zależy od ustalenia, czy ma on związek z uzyskiwanymi przychodami. A jeśli tak, to następnie należy sprawdzić, czy nie został wymieniony w katalogu w ustawach o PIT i CIT. To lista wydatków, które nawet jeżeli mają bezpośredni wpływ na uzyskiwany przychód, nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Wigilia dla kontrahentów może być wydatkiem na reprezentację nie zaliczanym do kosztów. Prościej jest w przypadku wigilii wyłącznie dla pracowników. Jeśli spotkanie ma charakter integracyjny i wiąże się z działalnością motywacyjną, można je zaliczyć do kosztów.

Hojne prezenty dla pracowników na święta

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA