REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: dane o inflacji w lutym 2022 roku

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w lutym 2022
Główny Urząd Statystyczny zaprezentował dane o inflacji w lutym 2022
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z danymi lutowymi GUS opublikował również zaktualizowany skład koszyka towarów i usług konsumpcyjnych (obowiązujący w roku 2022) oraz pełne i skorygowane zgodnie z nowym koszykiem dane za styczeń.

Inflacja w lutym 2022

W lutym ceny towarów i usług konsumpcyjnych spadły przeciętnie o 0,3% w stosunku do stycznia i jednocześnie były o 8,5% wyższe niż przed rokiem. Skorygowane dane ze stycznia pokazują wzrost m/m o 1,9% (zgodny z danymi wstępnymi) oraz wzrost r/r o 9,4% (9,2% według danych wstępnych). Lutowe dane o inflacji są zbliżone do średniej oczekiwań rynkowych.

REKLAMA

REKLAMA

W lutym ceny w ujęciu miesięcznym wzrosły w większości kategorii produktów i usług. Największy wzrost zanotowano w przypadku rekreacji i kultury (o 2,7%). W stosunku do stycznia wzrosły również ceny w kategoriach: restauracje
i hotele (o 1,5%); łączność (1,4%); zdrowie (o 1,2%); napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe (o 1,2%); wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego (o 0,8%); edukacja (o 0,7%) oraz inne towary i usługi (0,1%).

W kilku kategoriach zanotowano spadki cen w stosunku do stycznia – były to: transport (spadek o 4,6%); odzież i obuwie (o 1,1%); żywność i napoje bezalkoholowe (o 1,0%) oraz użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (spadek o 0,4%).

W ujęciu rocznym wzrosty cen odnotowano we wszystkich analizowanych przez GUS kategoriach. O ponad 10 procent wzrosły ceny w przypadku użytkowania mieszkania lub domu i nośników energii (wzrost o 14,3%) oraz restauracji i hoteli (wzrost o 11,5%). Poziom cen w pozostałych kategoriach kształtował się następująco: transport – wzrost o 9,9%; rekreacja i kultura – wzrost o 8,6%; żywność i napoje bezalkoholowe – wzrost o 7,6%; wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego – wzrost o 7,3%; edukacja – wzrost o 5,6%; łączność – wzrost o 5,4%; inne towary i usługi – wzrost o 5,3%; zdrowie – wzrost o 4,6%; napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe – wzrost o 4,6%, odzież i obuwie – wzrost o 3,5%.

Cen w poszczególnych grupach towarów i usług

GUS opublikował również szczegółowe wskaźniki pokazujące kształtowanie się cen w poszczególnych grupach towarów i usług. Największe wzrosty w ujęciu rocznym zaobserwowano w przypadku opału (o 41,2%) i gazu (o 39,9%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Duże wzrosty cen widoczne są też w przypadku niektórych artykułów żywnościowych. Dla przykładu, tłuszcze roślinne były droższe niż przed rokiem o 27,8%, oleje i tłuszcze o 23,3%, mięso drobiowe o 22,4% a cukier o 22,1%.
O ponad 20 procent wzrosły też ceny usług turystyki zorganizowanej za granicą (wzrost o 21,7%).

Zazwyczaj początek roku jest okresem zmiany cenników obowiązujących na kolejny rok, wprowadzania nowych stawek opłat, akcyzy itp. Odbija się to tak na cenach mediów i czynszów ale również na cenach sporej ilości towarów i usług, gdzie nowe ceny zwierają odreagowanie wcześniejszych wzrostów kosztów wytwarzania tak w zakresie materiałów i półproduktów, mediów, ale również wyższych płac.

Mocniej zaznaczony jest też czas wejścia w przednówek, więc i dość szybko rosnących cen żywności. W tym roku mamy jednak do czynienia z nietypową sytuacją – na odnotowany w lutym poziom cen oddziałuje tzw. tarcza inflacyjna
i wprowadzone wraz z nią obniżki podatków (VAT, akcyza) na produkty żywnościowe, nośniki energii i paliwa.

Skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę

Głównym czynnikiem ryzyka w kolejnych miesiącach będą przede wszystkim skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę – już teraz negatywnie odbijające się na cenach m.in. surowców i produktów żywnościowych oraz na wycenie złotego.

Inflacja. Zmiany cen w stosunku rocznym

Inflacja. Zmiany cen w stosunku rocznym

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA