REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja w listopadzie wyraźnie przekroczy 7 proc. w ujęciu rocznym

inflacja
inflacja
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja w listopadzie wyraźnie przekroczy 7 proc. rdr, w grudniu sięgnie ok. 8 proc. rdr, a na początku 2022 r. przekroczy ten poziom - ocenił bank PKO BP. Według analityków potwierdzeniem "szerokiej presji inflacyjnej" jest podwyżka zarówno towarów, jak i usług w październiku.

Szeroka presja inflacyjna

Główny Urząd Statystyczny poinformował w poniedziałek, że inflacja w październiku wyniosła rok do roku 6,8 proc. w porównaniu z 5,9 proc. we wrześniu.

REKLAMA

Presja inflacyjna jest szeroka, a wskaźnik CPI podbijają wszystkie główne składniki koszyka: ceny energii, paliw i żywności oraz inflacja bazowa - zaznaczyli analitycy PKO BP.

To jeszcze nie koniec tendencji wzrostowych inflacji

REKLAMA

Bank zwrócił uwagę, że ceny energii zwiększyły się o 3,3 proc. mdm vs 3,0 proc. mdm w szacunku flash (wzrost rocznej dynamiki do 10,5 proc. z 7,3 proc. we wrześniu). Wiąże się to ze skokowym wzrostem cen gazu (+6,3 proc. mdm) na skutek wprowadzenia nowej taryfy oraz szokiem w nieregulowanych cenach opału, które wzrosły o 12,8 proc. mdm - wyjaśniono. Wzrost cen nośników energii jest oczywiście konsekwencją sytuacji na europejskim/globalnym rynku. Obecne warunki rynkowe wskazują, że nie jest to jeszcze koniec tendencji wzrostowych w tych kategoriach. Dynamika cen paliw (+3,1 proc. m/m oraz 33,9 proc. r/r) była taka sama jak w szacunku flash, ale w przypadku tej kategorii już druga połowa listopada powinna przynieść wyhamowanie wzrostu.

Zaznaczono, że ceny żywności i napojów wzrosły w ciągu miesiąca o 0,5 proc., zgodnie z szybkim szacunkiem oraz nieco powyżej wzorca sezonowego. "W ujęciu rdr ceny rosną o 5 proc. rdr, a do końca roku ich roczna dynamika przekroczy 6 proc. nie tylko ze względu na sytuację na globalnych rynkach żywności, ale tez przez wtórne efekty drożejącej energii oddziałujące na ceny żywności przetworzonej" - wskazali analitycy. Dobrze widać to, jak dodano, w przypadku cen mąki, które zwiększyły się o 2,5 proc. mdm oraz pieczywa, które zdrożało o 2,4 proc. mdm.

Ograniczenia podażowe przekładają się na wzrost cen detalicznych

REKLAMA

Bank szacuje, że inflacja bazowa (CPI bez żywności i energii) w październiku wzrosła do 4,5 proc. rdr z 4,2 proc. rdr we wrześniu. "Drugi miesiąc z rzędu utrzymywała się dodatnia roczna dynamika cen odzieży i obuwia (+0,7 proc. rdr vs +0,5 proc. rdr we wrześniu), do czego przyczyniło się przede wszystkim drożejące obuwie (+1,5 proc. rdr oraz 3,3 proc. mdm)" - zaznaczono. W porównaniu z wrześniem dynamicznie przyspieszyły ceny wyposażenia mieszkania (+5,3 proc. rdr z 3,8 proc. rdr). Według analityków nasilające się ograniczenia podażowe przekładają się na wzrost detalicznych cen mebli i sprzętu oświetleniowego (+4,2 proc. mdm), oraz sprzętu AGD (+1,2 proc. mdm). "Taka sytuacja potrwa przynajmniej do końca roku" - ocenił bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrócono uwagę, że potwierdzeniem szerokiej presji inflacyjnej w gospodarce jest fakt, że zarówno towary, jak i usługi drożały w październiku w tempie 6,8 proc. rdr. "Inflacja będzie w kolejnych miesiącach nadal rosła – już w listopadzie wyraźnie przekroczy 7 proc. rdr, w grudniu będzie bliska 8 proc. rdr, a na początku 2022 r. przekroczy ten poziom" - prognozują analitycy.

W ocenie banku procesy inflacyjne będą się prawdopodobnie nasilały do końca I kw. 2022 r. "Uzasadnia to kolejne podwyżki stóp procentowych" - podsumowano. Bank zakła, że w grudniu RPP podniesie stopy o co najmniej 50 pb.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA