REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kogo boją się zatrudniać pracodawcy?

REKLAMA

Lęk pracodawców przed zatrudnianiem osób niepełnosprawnych jest powszechny, tymczasem są to lojalni pracownicy, którzy rzadko zmieniają miejsce zatrudnienia - mówił na konferencji b. prezydent Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspieranego Michael Evans.

Konferencję "Dlaczego pracodawcy powinni zatrudniać osoby niepełnosprawne? Zatrudnianie wspierane. Przykłady dobrych praktyk" zorganizowali w Warszawie Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak mówił Evans, lęk pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością jest powszechny na całym świecie. "Kiedy lęk zostanie przełamany, pracodawcy niejednokrotnie są bardzo zadowoleni z zatrudnienia osoby niepełnosprawnej" - dodał. Zaznaczył, że są to pracownicy lojalni wobec firmy, identyfikujący się z marką; rzadko zmieniają miejsce zatrudnienia.

Evans zwracał uwagę pracodawcom na praktyki, które pomogą przełamywać obawy. Zwrócił uwagę, że pracodawca na rozmowie kwalifikacyjnej jest zazwyczaj pewny siebie, tymczasem w przypadku rozmowy z osobą niepełnosprawną niejednokrotnie tę pewność siebie traci, gdyż obawia się, że zachowa się niewłaściwie. "Nie bójcie się pytać o specjalne wymagania osoby niepełnosprawnej - czy potrzebuje dodatkowej pomocy, wyposażenia, miejsca parkingowego. Wystarczy zadać taktowne pytanie: +wiemy, że ma pan grupę inwalidzką, jak wpłynie to na pana pracę+" - mówił.

REKLAMA

Powiedział też, że rozmowę kwalifikacyjną mogłyby zastąpić kilkugodzinne lub kilkudniowe praktyki, podczas których osoby niepełnosprawne mogą zaznajomić się z firmą, zobaczyć, czy odpowiada im styl pracy w firmie. Zwrócił uwagę, że często są to osoby bez doświadczenia zawodowego. "Tymczasem niejednokrotnie pracodawcy podejmują decyzję o zatrudnieniu, biorąc pod uwagę cechy osobowości, które będą pasowały do zespołu. Kwalifikacje i doświadczenie można zdobyć, osobowości się nie zmieni" - zaznaczył.

Evans ocenił, że pracodawcy mogą przeciwdziałać dyskryminacji osób z niepełnosprawnością na rynku pracy. W ogłoszeniu o pracę ważne jest różnicowanie, które z umiejętności są niezbędne, a które poboczne. "W pewnym mieście szukano osoby, która w żłobku będzie czytała dzieciom książki. W ogłoszeniu zaznaczono, że wymagane jest wchodzenie po drabinie, co od razu wykluczyło osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. Tymczasem wchodzenie po drabinie było potrzebne jedynie, by zdejmować książki z półki" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachęcał także do dostrzegania indywidualnych predyspozycji pracowników. "W pewnej firmie nikt nie lubił wypełniania faktur, gdyż było to zajęcie powtarzalne, nieciekawe. Zajmowało się tym na zmianę ok. 10 osób. Tymczasem dziewczyna z syndromem autystycznym kochała wypisywanie faktur. Stworzono dla niej 25-30 godzinny etat. Był to niezmiernie prosty i efektywny krok ze strony pracodawcy. Nie muszę dodawać, że ucieszył on też pozostałych pracowników" - powiedział.

Jak podkreślał, pracodawcy, którzy chcą zatrudniać osoby niepełnosprawne, potrzebują wsparcia.

Poseł Marek Plura (PO) powiedział, że ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych opiera się na założeniu, że państwo przez dotacje musi kupować miejsca pracy dla niepełnosprawnych. Wyraził nadzieję, że w przyszłości zatrudnianie osób niepełnosprawnych będzie łączone z jakością zarządzania firmy, jej wizerunkiem, a nie opłacalnością w wymiarze dotacji.

Z kolei prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski powiedział, że spośród 3,5 mln osób z niepełnosprawnością w Polsce, pracuje niewiele ponad 500 tys. Dodał, że współczynnik aktywności zawodowej tej grupy to ok. 17 proc. "Jeśli wciąż jesteśmy zmuszeni do dyskutowania o wartości zatrudniania osób niepełnosprawnych, to znaczy, że instytucje i politycy nie radzą sobie z tym problemem" - powiedział.

Ocenił, że uchwalane przez parlament prawo dot. zatrudniania osób niepełnosprawnych jest nieprecyzyjne, niespójne, skomplikowane. Zaznaczył, że pracodawcy potrzebują wyraźnych zachęt do zatrudniania osób z niepełnosprawnością, szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA