REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nastroje przedsiębiorców najgorsze od ponad 3 lat

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wskaźnik BIG, obrazujący poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, wyniósł na koniec sierpnia 2,93 pkt, wobec 11,12 pkt w maju. Sierpniowy odczyt jest najgorszy od lipca 2009 r. - poinformował BIG InfoMonitor.

Na konferencji prasowej prezes BIG InfoMonitor Mariusz Hildebrand mówił, że ostatnie trzy miesiące stały pod znakiem niepewności na rynkach finansowych, upadłości biur turystycznych i firm budowlanych, co odbiło się na opinii badanych przedsiębiorców.

REKLAMA

Powiedział, że wyniki badania budzą obawy, czy spadek wskaźnika BIG nie będzie trwały. "Do tej pory początek drugiej połowy roku oznaczał stabilizację opinii, tym razem mamy znaczące spadki i historyczne minima. Niestety, nie widać pozytywów, dobre wyniki branży turystycznej nie powinny dziwić, nawet w kontekście ostatnich serii upadłości. Mamy sezon letni, czyli żniwa w tym sektorze. W pozostałych branżach brak optymistycznych przesłanek" - podkreślił.

W przypadku turystyki wartość wskaźnika wzrosła do 19,5 pkt, wobec 15,51 pkt w maju. Ujemny wynik ma natomiast sektor budowlany (minus 4,8 pkt).

Autorzy badania zwracali też uwagę na zatory płatnicze: 29 proc. respondentów ocenia, że suma niezapłaconych na ich rzecz należności przekracza 100 tys. zł, a 20 proc. twierdzi, że jest to między 50 a 100 tys. zł.

REKLAMA

Zdecydowana większość firm (85 proc. respondentów) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Badane firmy wskazują na pogłębiające się problemy w uzyskiwaniu płatności. Z badania InfoMonitora wynika też, że zaledwie 39 proc. ankietowanych firm otrzymuje w terminie więcej niż 76 proc. płatności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem badanych firm, istotne jest, że taka sytuacja nie wynika tylko z sytuacji finansowej ich kontrahentów, ale często z celowego działania. Dotyczy to szczególnie dużych firm, które zdaniem 95 proc. ankietowanych, celowo nie regulują terminowo płatności wobec podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

"Z naszego badania wynika, że w sytuacji, w której nie otrzymujemy płatności, nie możemy liczyć na nasz system prawny. Prawie trzy czwarte badanych firm uważa, że prawo nie chroni ich w odpowiedni sposób przed działalnością niesolidnych kontrahentów. Dlatego stale podkreślamy, że kluczowe jest badanie rzetelności partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy oraz budowanie własnej wiarygodności, aby wyróżnić się pozytywnie na tle niesolidnych konkurentów" - powiedział wiceprezes BIG InfoMonitor Marcin Ledworowski.

Wskaźnik BIG może przyjmować wartości od minus 100 do 100. Wzrost jego wartości oznacza poprawę oceny bezpieczeństwa działalności gospodarczej, natomiast spadek - pogorszenie sytuacji. Badanie zostało przeprowadzone w formie wywiadów telefonicznych na grupie 390 firm działających w Polsce, które posiadają przeterminowane zobowiązania o zapadalności co najmniej 60 dni przed datą realizacji badania.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA