REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorstwa obawiają się osłabienia gospodarczego

REKLAMA

Niemal 60 proc. małych i średnich firm uważa, że osłabienie gospodarcze w br. będzie silniejsze niż w latach 2008-2009; 11 proc., że będzie słabsze, a 4,2 proc. - że Polska nie odczuje osłabienia - wynika z badania PKPP Lewiatan dot. kondycji firm sektora MSP.


Główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podczas konferencji prasowej, prezentując wyniki badań mówiła, że osłabienie gospodarcze wpływa na działalność tych firm. "Pośredni wpływ to niepodejmowanie decyzji dotyczących inwestycji, czy zwiększania zatrudnienia. Bezpośredni wpływ to wielkość zamówień, czy wyniki finansowe" - powiedziała.

REKLAMA

Z badania wynika, iż osłabienie gospodarcze najbardziej odczuwają firmy z sektorów: budowlanego, transportowego oraz handlowego.

REKLAMA

Jak mówiła Starczewska-Krzysztoszek, firmy handlowe obawiają się dalszej ucieczki klientów do większych sklepów, oferujących produkty po niższych cenach. "W branży budowlanej największy odsetek firm mówi o tym, że ma kłopoty wynikające z sytuacji w gospodarce. Wiemy, że jest to w dużej mierze związane z tym, co się działo w procesach inwestycyjnych związanych z budową projektów infrastrukturalnych" - mówiła.

Dodała, że nie wszystkie firmy z tego sektora obawiają się spowolnienia. "Są pewne obszary działalności w sektorze budowlanym, które dają szansę na rozwój, co pokazuje, że branża budowlana nie jest branżą przegraną" - stwierdziła.

Z badania wynika też, że obecnie dla większości firm z sektora MSP strategicznym celem jest przetrwanie - wskazało tak 42,1 proc. respondentów. Wzrost sprzedaży zakomunikowało 23,8 proc. firm, a wzrost zysku 12,7 proc. Natomiast wzrost udziału w rynku - niemal 11 proc. badanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiciele sektora MSP są bardzo ostrożni w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych oraz decyzji dotyczących zatrudnienia. Mimo to zdają sobie sprawę, że kryzys to również dla nich szansa na rozwój, o ile zaczną inwestować w innowacyjność i modernizację. "To może posunąć rozwój polskich mniejszych przedsiębiorstw do przodu; spowodować, że będą lepiej przygotowane do konkurowania nie tylko na rynku polskim, ale też na rynkach zewnętrznych" - powiedziała.

Badanie "Monitoring kondycji sektora MSP", przygotowane przez PKPP Lewiatan, zostało przeprowadzone w okresie 3 kwietnia - 10 lipca br. na losowej próbie 1500 firm z sektora MSP.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA