Przedsiębiorstwa obawiają się osłabienia gospodarczego
REKLAMA
Główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podczas konferencji prasowej, prezentując wyniki badań mówiła, że osłabienie gospodarcze wpływa na działalność tych firm. "Pośredni wpływ to niepodejmowanie decyzji dotyczących inwestycji, czy zwiększania zatrudnienia. Bezpośredni wpływ to wielkość zamówień, czy wyniki finansowe" - powiedziała.
REKLAMA
Z badania wynika, iż osłabienie gospodarcze najbardziej odczuwają firmy z sektorów: budowlanego, transportowego oraz handlowego.
REKLAMA
Jak mówiła Starczewska-Krzysztoszek, firmy handlowe obawiają się dalszej ucieczki klientów do większych sklepów, oferujących produkty po niższych cenach. "W branży budowlanej największy odsetek firm mówi o tym, że ma kłopoty wynikające z sytuacji w gospodarce. Wiemy, że jest to w dużej mierze związane z tym, co się działo w procesach inwestycyjnych związanych z budową projektów infrastrukturalnych" - mówiła.
Dodała, że nie wszystkie firmy z tego sektora obawiają się spowolnienia. "Są pewne obszary działalności w sektorze budowlanym, które dają szansę na rozwój, co pokazuje, że branża budowlana nie jest branżą przegraną" - stwierdziła.
Z badania wynika też, że obecnie dla większości firm z sektora MSP strategicznym celem jest przetrwanie - wskazało tak 42,1 proc. respondentów. Wzrost sprzedaży zakomunikowało 23,8 proc. firm, a wzrost zysku 12,7 proc. Natomiast wzrost udziału w rynku - niemal 11 proc. badanych.
Przedstawiciele sektora MSP są bardzo ostrożni w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych oraz decyzji dotyczących zatrudnienia. Mimo to zdają sobie sprawę, że kryzys to również dla nich szansa na rozwój, o ile zaczną inwestować w innowacyjność i modernizację. "To może posunąć rozwój polskich mniejszych przedsiębiorstw do przodu; spowodować, że będą lepiej przygotowane do konkurowania nie tylko na rynku polskim, ale też na rynkach zewnętrznych" - powiedziała.
Badanie "Monitoring kondycji sektora MSP", przygotowane przez PKPP Lewiatan, zostało przeprowadzone w okresie 3 kwietnia - 10 lipca br. na losowej próbie 1500 firm z sektora MSP.
REKLAMA
REKLAMA