REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy obawiają się nowelizacji Prawa zamówień publicznych

REKLAMA

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych może zniszczyć cały rynek firm budowlanych - uważają przedsiębiorcy. Swoje zarzuty wobec rządowego projektu noweli przestawiali na posiedzeniu nadzwyczajnej podkomisji. Teraz mają je zaproponować jako poprawki.

Chodzi o projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Przygotował go prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Jak deklarował podczas posiedzenia podkomisji wiceprezes UZP Dariusz Piasta, nowelizacja ma głównie dostosowywać polskie prawo do przepisów unijnych, a konkretnie przepisów dyrektywy obronnej 2009/81/WE, dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Argumentował, że projekt nowelizacji nie wykracza poza zapisy dyrektywy.

REKLAMA

REKLAMA

Z takim argumentem nie zgodzili się obecni na posiedzeniu przedstawiciele firm i organizacji pracodawców. Ich wątpliwości odnosiły się głównie do propozycji zmian przepisów dotyczących wykluczania firm z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

"Ustawa chce bocznymi drzwiami wprowadzić kolejne przepisy niszczące polski przemysł budowlany i polski przemysł branży usług inżynierskich, a także wiele innych podmiotów świadczących usługi bądź roboty na rzecz państwa (...) Mamy tu pewien dysonans. Z jednej strony ten projekt proponuje ułatwienie wykluczenia (...) wykonawcy za niespełnienie czy niewykonanie zamówienia publicznego w wyłącznej ocenie zamawiającego, bez prawa do sądu. A z drugiej strony w innych salach Sejmu obradujemy nad tym, jak pomóc podwykonawcom, a rząd zastanawia się, jak pomóc dużym wykonawcom budowlanym, którzy są w stanie upadłości" - powiedział Michał Skorupski ze Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich.

Zwracał uwagę, że w ostatnich latach Prawo zamówień publicznych było nowelizowane "ad hoc, w sposób nieprzemyślany, bez prawidłowych ocen skutków legislacji". Jego zdaniem także w tym przypadku nie przeprowadzono dokładnej oceny skutków regulacji.

Przedsiębiorcy zwracali uwagę, że jeżeli proponowane w projekcie nowelizacji przepisy zostałyby uchwalone, to równowaga w relacjach między zamawiającym a wykonawcą zostałaby zachwiana na rzecz zamawiającego. Mógłby on bowiem subiektywnie decydować, czy zamówienie zostało wykonane należycie, czy nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Jest rzeczą niedopuszczalną, by jeden zamawiający, który nie jest zadowolony z moich usług, mógł mnie relegować dożywotnio z zamówień publicznych na podstawie własnej oceny sytuacji, często absolutnie nieobiektywnej" - argumentowała właścicielka firmy Ewa Andrzejewska. Dodała, że taki przepis "nie istnieje w żadnym cywilizowanym kraju".

Tomasz Ćwiek reprezentujący Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej zauważył, że propozycja nowych przepisów budzi wątpliwości także dla zamawiających. "Ta ustawa utrudnia życie także zamawiającym, poprzez nieprecyzyjne definicje, poprzez nieprecyzyjne zapisy" - powiedział. Dodał, że przy poprzednich nowelizacjach Prawa zamówień publicznych nie zawsze uwagi przedsiębiorców były uwzględniane.

Ekspert ds. zamówień publicznych Bussiness Centre Club Grzegorz Mazurek zauważył, że wywołujące wśród przedsiębiorców kontrowersje przepisy zakładają, że rację ma zawsze zamawiający. "Po to są sprawy sporne w sądach, by to sprawdzić. W mojej ocenie zamawiający ma rację zaledwie w 20-30 proc. przypadków, kiedy obciąża wykonawcę. (...) Założenie, że zamawiający zawsze ma rację, jest po prostu błędne" - powiedział.

Przewodnicząca podkomisji poseł Maria Janyska (PO) zaproponowała, by przedsiębiorcy zgłosili swoje zastrzeżenia w formie poprawek do projektu. Zgodnie z procedurami takie poprawki mogłaby przejąć i zgłosić grupa trzech posłów. Termin na przekazanie poprawek do podkomisji został ustalony na 16 lipca. Przewodnicząca zapewniła, że podkomisja spotka się jeszcze kilkakrotnie, by szczegółowo przeanalizować zapisy projektu.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA