REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy obawiają się nowelizacji Prawa zamówień publicznych

REKLAMA

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych może zniszczyć cały rynek firm budowlanych - uważają przedsiębiorcy. Swoje zarzuty wobec rządowego projektu noweli przestawiali na posiedzeniu nadzwyczajnej podkomisji. Teraz mają je zaproponować jako poprawki.

Chodzi o projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Przygotował go prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Jak deklarował podczas posiedzenia podkomisji wiceprezes UZP Dariusz Piasta, nowelizacja ma głównie dostosowywać polskie prawo do przepisów unijnych, a konkretnie przepisów dyrektywy obronnej 2009/81/WE, dotyczącej udzielania zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Argumentował, że projekt nowelizacji nie wykracza poza zapisy dyrektywy.

REKLAMA

REKLAMA

Z takim argumentem nie zgodzili się obecni na posiedzeniu przedstawiciele firm i organizacji pracodawców. Ich wątpliwości odnosiły się głównie do propozycji zmian przepisów dotyczących wykluczania firm z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

"Ustawa chce bocznymi drzwiami wprowadzić kolejne przepisy niszczące polski przemysł budowlany i polski przemysł branży usług inżynierskich, a także wiele innych podmiotów świadczących usługi bądź roboty na rzecz państwa (...) Mamy tu pewien dysonans. Z jednej strony ten projekt proponuje ułatwienie wykluczenia (...) wykonawcy za niespełnienie czy niewykonanie zamówienia publicznego w wyłącznej ocenie zamawiającego, bez prawa do sądu. A z drugiej strony w innych salach Sejmu obradujemy nad tym, jak pomóc podwykonawcom, a rząd zastanawia się, jak pomóc dużym wykonawcom budowlanym, którzy są w stanie upadłości" - powiedział Michał Skorupski ze Związku Pracodawców Branży Usług Inżynierskich.

Zwracał uwagę, że w ostatnich latach Prawo zamówień publicznych było nowelizowane "ad hoc, w sposób nieprzemyślany, bez prawidłowych ocen skutków legislacji". Jego zdaniem także w tym przypadku nie przeprowadzono dokładnej oceny skutków regulacji.

Przedsiębiorcy zwracali uwagę, że jeżeli proponowane w projekcie nowelizacji przepisy zostałyby uchwalone, to równowaga w relacjach między zamawiającym a wykonawcą zostałaby zachwiana na rzecz zamawiającego. Mógłby on bowiem subiektywnie decydować, czy zamówienie zostało wykonane należycie, czy nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Jest rzeczą niedopuszczalną, by jeden zamawiający, który nie jest zadowolony z moich usług, mógł mnie relegować dożywotnio z zamówień publicznych na podstawie własnej oceny sytuacji, często absolutnie nieobiektywnej" - argumentowała właścicielka firmy Ewa Andrzejewska. Dodała, że taki przepis "nie istnieje w żadnym cywilizowanym kraju".

Tomasz Ćwiek reprezentujący Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej zauważył, że propozycja nowych przepisów budzi wątpliwości także dla zamawiających. "Ta ustawa utrudnia życie także zamawiającym, poprzez nieprecyzyjne definicje, poprzez nieprecyzyjne zapisy" - powiedział. Dodał, że przy poprzednich nowelizacjach Prawa zamówień publicznych nie zawsze uwagi przedsiębiorców były uwzględniane.

Ekspert ds. zamówień publicznych Bussiness Centre Club Grzegorz Mazurek zauważył, że wywołujące wśród przedsiębiorców kontrowersje przepisy zakładają, że rację ma zawsze zamawiający. "Po to są sprawy sporne w sądach, by to sprawdzić. W mojej ocenie zamawiający ma rację zaledwie w 20-30 proc. przypadków, kiedy obciąża wykonawcę. (...) Założenie, że zamawiający zawsze ma rację, jest po prostu błędne" - powiedział.

Przewodnicząca podkomisji poseł Maria Janyska (PO) zaproponowała, by przedsiębiorcy zgłosili swoje zastrzeżenia w formie poprawek do projektu. Zgodnie z procedurami takie poprawki mogłaby przejąć i zgłosić grupa trzech posłów. Termin na przekazanie poprawek do podkomisji został ustalony na 16 lipca. Przewodnicząca zapewniła, że podkomisja spotka się jeszcze kilkakrotnie, by szczegółowo przeanalizować zapisy projektu.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA