REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK proponuje zmiany w programie łagodzenia kar leniency

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Coraz więcej przedsiębiorców wie o programie leniency - wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK. 70 proc. badanych wyraziło gotowość ewentualnego złożenia wniosku o złagodzenie kary finansowej. Wkrótce powinny ułatwić to proponowane przez Urząd zmiany w prawie.

Program łagodzenia kar leniency pojawił się w polskim prawie w 2004 roku. Umożliwia on uniknięcie lub obniżenie kary finansowej w zamian za dostarczenie dowodów na istnienie kartelu i współpracę z UOKiK. Dotychczas do Urzędu wpłynęły 43 zgłoszenia od przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

UOKiK prowadzi szereg działań mających na celu upowszechnienie wśród przedsiębiorców wiedzy o programie łagodzenia kar i zachęcenie ich do współpracy z organem antymonopolowym. Przykładem są kampanie edukacyjne. W latach 2009-2011 w środkach masowego przekazu emitowany był spot oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, ze Staszkiem w roli głównej, który namawia pozostałych uczestników porozumienia do dobrowolnego przyznania się do zmowy. Z kolei w 2012 r. prowadzona jest akcja pod hasłem "Przedsiębiorco, nie zmawiaj się".

Działania UOKiK skutkują coraz większą znajomością instytucji leniency przez profesjonalnych uczestników rynku. Świadczą o tym najnowsze badania przeprowadzone przez EU-Consult na zlecenie UOKiK. Od marca do maja 2012 r. na pytania ankieterów odpowiedziało 1200 przedsiębiorców. Z badań wynika, że 41,5 proc. podmiotów wie o programie łagodzenia kar. To znacznie więcej niż w 2009 roku, kiedy taką znajomością wykazało się zaledwie 19 proc. respondentów.

REKLAMA

Największą grupą znającą program były duże przedsiębiorstwa. W przypadku podmiotów z co najmniej 250 pracownikami o programie wiedziało 57,4 proc. z nich, natomiast wśród zatrudniających do 9 osób o leniency słyszało zaledwie 15,4 proc. badanych. Wśród znających instytucję leniency ponad 45 proc. uważa, że program łagodzenia kar może skłaniać przedsiębiorców do ujawniania zmów cenowych (10,4 proc. odpowiedzi "tak", 35,7 proc. "raczej tak"), a aż 70 proc. byłaby skłonna z niego skorzystać ("tak" - 19,4 proc, "raczej tak" - 48,6 proc.).

Przedsiębiorców pytano również o szczegółowe przepisy dotyczące leniency. Cieszy fakt, że blisko 90 proc. z nich zdaje sobie sprawę, że z programu może skorzystać przedsiębiorca uczestniczący w porozumieniu ustalającym minimalne ceny towarów (45,6 proc. - "tak", 42,9 proc. - "raczej tak"). Więcej problemów pojawiło się przy pytaniu "Czy z programu łagodzenia kar mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy dokonali połączenia bez uzyskania zgody prezesa UOKiK". Większość ankietowanych udzieliła twierdzącej, czyli błędnej odpowiedzi (32,9 proc - "tak, 36,3 proc. - "raczej tak").

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza dalszymi działaniami edukacyjnymi Urząd chce również wprowadzić zmiany w prawie, które ułatwią unikniecie lub złagodzenie kary. W projekcie założeń do nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wiele miejsca poświęcone zostało programowi leniency. Urząd postuluje m.in. wprowadzenie instytucji leniency plus.

Przedsiębiorca, który w danym postępowaniu złożył wniosek jako drugi lub kolejny i tym samym uzyskał tylko częściowe zwolnienie z kary, będzie mógł uzyskać dodatkowe obniżenie kary - pod warunkiem, że poinformuje Urząd o innej zmowie, której również był uczestnikiem. W tej drugiej sprawie będzie miał status pierwszego wnioskodawcy leniency i szansę na unikniecie kary.

Na temat usprawnienia programu leniency dyskutowali uczestnicy debaty pt. Jak skutecznie walczyć z kartelami?, która odbyła się 25 czerwca 2012 r. w Warszawie podczas gali wręczenia nagród dla dziennikarzy Libertas et Auxilium. Wzięli w niej udział: Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK, Katarzyna Karasiewicz z Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, Małgorzata Modzelewska de Raad - Kancelaria Wierzbowski Eversheds, Maciej Fornalczyk - PKPP Lewiatan oraz Maciej Sobolewski z Wydziału Nauk Ekonomicznych UW.

Zaproszeni goście pozytywnie ocenili proponowane zmiany, w szczególności program leniency plus. Zaznaczyli jednak, że niezbędne jest zapewnienie przedsiębiorcom pewności prawnej, tak aby mogli jeszcze przed złożeniem wniosku oszacować ile zaoszczędzą dzięki współpracy z UOKiK.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA