75 proc. prezesów firm zakłada wzrost przychodów w 2012 r.
REKLAMA
Z badania wynika, że poprawy wyników swoich przedsiębiorstw nie przewiduje 24 proc. prezesów polskich firm. Autorzy badania zwracają uwagę na to, że jest to gorszy wskaźnik, niż w ubiegłym roku, gdy tylko 6 proc. nie przewidywało osiągnięcia lepszych wyników w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
REKLAMA
Według głównego doradcy ekonomicznego PwC prof. Witolda Orłowskiego wyniki badania pokazują, że prezesi polskich firm zbyt pesymistycznie oceniają przyszłość.
"Nie oczekiwałbym nawet od polskich przedsiębiorców takiego zaufania we własne siły, jak mają Hindusi czy Chińczycy, ale lata doświadczeń powinny nas przekonywać, że potrafimy sobie radzić, a nawet rozwijać się szybciej niż zachodnia Europa" - powiedział PAP Orłowski.
Dodał, że tak naprawdę nie ma powodów do pogorszenia nastrojów aż w takim stopniu, jak pokazało to badanie.
Zdaniem prezes PwC w Polsce Olgi Grygier-Siddons polskim firmom najbardziej przeszkadza niepewna sytuacji na rynkach światowych, utrudniony dostęp do kapitału oraz koszt jego pozyskania.
"Polskie firmy za mało, w porównaniu ze światowymi, inwestują też w kapitał ludzki" - powiedziała PAP Grygier-Siddons.
REKLAMA
Z 1258 ankietowanych prezesów firm na świecie i w Polsce - 48 proc. uważa, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy globalna sytuacja gospodarcza pogorszy się, 34 proc. uważa, że pozostanie bez zmian, 15 proc. sądzi, że polepszy się, a 3 proc. odpowiedziało, że nie wie.
Na pytanie, co najbardziej niepokoi prezesów ankietowanych przez PwC - na pierwszym miejscu znalazła się niepewność wzrostu gospodarczego, którą to obawę w większym stopniu wyrażają zarządzający firmami w Polsce (87 proc.), niż na świecie (80 proc.). Polskie przedsiębiorstwa do ścisłej czołówki wyzwań zaliczają: wahania kursów walutowych, (81 proc. z nich wobec 58 proc. na świecie), bardziej agresywną politykę ze strony konkurencji (74 proc. - pytanie nie było uwzględnione w badaniu globalnym), niestabilne rynki kapitałowe (73 proc. wobec 64 proc. na świecie), zmianę popytu i zachowań konsumentów (69 proc. wobec 50 proc. na świecie) oraz inflację (63 proc. wobec 42 proc. na świecie).
Dla celów 15. corocznego światowego sondażu prezesów firmy PwC w ostatnim kwartale 2011 r. przeprowadzono 1258 badań ankietowych w 60 krajach. 291 badań ankietowych przeprowadzono w Europie Zachodniej, 440 w Azji i Oceanii, 150 w Ameryce Łacińskiej, 236 w Ameryce Północnej, 88 w Europie Środkowej i Wschodniej oraz 53 na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Polską edycję badania przeprowadzono w okresie 21 listopada - 21 grudnia 2011 r. Wzięło w nim udział 76 respondentów, w tym 43 z firm o kapitale zagranicznym działających na polskim rynku i 33 z polskich firm prywatnych.
REKLAMA
REKLAMA