REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skomplikowane prawo utrudnia rozwój przedsiębiorczości na wsi

REKLAMA

Skomplikowane przepisy prawne, niski poziom infrastruktury i gorszy dostęp do kapitału - to bariery, które utrudniają rozwój przedsiębiorczości na terenach wiejskich - wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.

Raport "bariery instytucjonalne rozwoju przedsiębiorczości został przygotowany we współpracy z Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa (IRWiR) Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacją Europejskie Centrum Przedsiębiorczości. Opiera się on na badaniach pilotażowych wykonanych w marcu tego roku w województwach małopolskim i mazowieckim.

REKLAMA

Na terenach wiejskich zarejestrowanych jest 24 proc. firm, czyli ponad 920 tys. podmiotów gospodarczych. Jednak wskaźnik przedsiębiorczości (czyli liczba firm w stosunku do liczby mieszkańców) jest dwukrotnie niższy niż w miastach.

REKLAMA

Według autorów raportu, mimo programów wspieranych z unijnych środków, na wsi nie ma przełomu w tworzeniu pozarolniczych miejsc pracy. Wskazują, że główne przyczyny leżą w "słabości otoczenia zewnętrznego", które nie sprzyja w dostatecznym stopniu powstawaniu małych firm na wsi.

Widzą także błędy w sposobie wspierania takich inicjatyw. Np. przedsiębiorczość jest dotowana z różnych unijnych programów, ale pieniądze są wykorzystywane tylko z tych źródeł, które stawiają mniejsze wymagania wobec beneficjentów. Natomiast są kłopoty z zakontraktowaniem "trudniej" dostępnych środków np. z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - zaznaczył Mirosław Drygas z IRWiR.

Promowane są rozwiązania, które często nie są dostosowane do potrzeb mieszkańców wsi, nastawione na tworzenie jak największej ilości nowych miejsc pracy, bez zwracania uwagi na ich jakość. Ponadto biurokracja nadal utrudnia rozwój przedsiębiorczości - konstatują autorzy raportu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z badania wynika, że jako bariery w tworzeniu firm ankietowani wskazywali najczęściej skomplikowane przepisy prawne, które nie są dostosowane do realiów funkcjonowania mikrofirm na wsi; niski poziom rozwoju infrastruktury (drogi, komunikacja, łączność) oraz utrudniony dostęp do kapitału - poinformowała Iwona Nurzyńska z IRWIR.

Jak zauważyła, na obszarach wiejskich mieszka 39 proc. ludności Polski. Liczba ta od kilku lat utrzymuje się na niezmienionym poziomie. Wyludniają się wsie położone daleko od miast, natomiast przybywa mieszkańców na terenach podmiejskich. Spada udział zatrudnionych w rolnictwie. O ile w 2007 r. ziemię uprawiało 15,8 proc. mieszkańców kraju, to w 2009 r. - 13,4 proc. (średnia unijna - to 5,1 proc.).

Oznacza to, że na wsi jest duże bezrobocie ukryte, szacowane na ponad 900 tys. osób. Największe jest wśród ludzi młodych - do 34 roku życia i wynosi 64 proc. W sumie pracy na wsi nie ma prawie co drugi jej mieszkaniec (43 proc.) - zaznaczył Jerzy Kwieciński z Europejskiego Centrum Rozwoju Przedsiębiorczości.

Na wsi mieszka coraz więcej ludzi z wyższym wykształceniem (7,5 proc.), ale to nie przekłada się na spadek bezrobocia, bo nie ma tam propozycji pracy, które odpowiadałyby ambicjom młodych. Dlatego, tym bardziej konieczna jest pomoc w aktywizacji tej części społeczeństwa i zatrzymaniu ich na wsi - uważają eksperci.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA